Mikael_L
Idag har jag bara putsat lite.

Lite kul faktiskt, inte så svårt, men jag misstänker att proffset är flera ggr snabbare ... :D
 
  • puts.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt höra några bra putstips... :)
Jag står inför samma arbete den närmaste tiden. Syllen är på plats, prioriterar att få upp väggar och tak nu dock.
 
  • Gilla
GKS
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Men du måste väl vara klar med ditt garage nu?
Det var väl ett år sedan du gjöt plattan? Får vi lite feedback, bilder osv ...? :)

Om jag inte minns fel så satte även du kanter med LECA-sten.
Jo visst, jag är klar. Känns kanon, nu önskar man bara att man tog mer bilder.
Ska sälja huset nu, har köpt en mindre gård så nu stundar nya projekt. bla ett nytt garage bygge (större 7,5x 11m lutar det åt.).

Jag gjöt med leca-sten som form, fungerade kanon, billigt och smidigt. Men det är klart man kommer ju inte ifrån faktumet att det har sämre isolervärde och behöver putsas...:)

länkar några bilder.
http://www.filmhouse.se/movie/1.jpg
http://www.filmhouse.se/movie/2.jpg
http://www.filmhouse.se/movie/3.jpg

Ser fram emot många inlägg och bilder i din tråd!!!
 
Inspirerande att se andras byggen,själv så ligger man ju bara planerings fasen än :) En lite fråga då : varför murar dom flesta ett varv leca istället för att regla direkt på plattan ? är det endast för utseendet eller är det för att få upp brädfodringen en bit från marken ?
 
Snailman
Jag har fattat det som, att om det rinner vatten från bilen, typ smält snö, eller man vill tvätta den i garaget, så är det ju bra om vattnet inte rinner in i väggarna...
 
Mikael_L
Precis, men det gäller även fasaden. På ett garage har man lämpligvis infarten på marknivå.
Utan ett extra varv LECA så betyder att även fasaden också kommer att befinna sig i princip på marknivå, som då kommer slås av röta pga detta.
 
Spoon195 skrev:
Jag gjöt med leca-sten som form, fungerade kanon, billigt och smidigt.
Låter toppen! Hur gör man?

//KoW
 
En liten parantes här Mikael_L, angående lecan som i vissa fall tycks vika undan lite väl enkelt för, dina förmodligen välriktade, sparkar, men iaf !!!

Du kan göra som snickaren gjorde här (efter jag bett honom) : nämligen förstärka sammanfogningen av lecan mot betongplattan med gängstång, tror det var 14 mm. Han borrade genom 45-plankan/lecan och 6-7 cm ner i betongen, ungefär 2 meter mellan varje stång, hällde i nån typ av "ankarcement" tror jag han kallade det, dunkade ner gängstången botten.......ett dygn senare var det bara till å dra dit en mutter.

Nu lossnade förvisso inte "mina" leca, men Gudrun härjade ganska friskt i min trakt när det begav sig, och jag vill helst att mitt garage står kvar när brodern (eller möjligen systern) anländer.
 
KnockOnWood skrev:
Låter toppen! Hur gör man?

//KoW
Kolla på bilderna i denna tråd, jag har inga bättre själv tyvärr.

Men principen och metoden är enkel.

Grävur och fyll upp med bärlager.
lägg isolering. (avvägt.) Det gör inget om isolerytan blir större än själva formen.
Mura leca-blocken till den formen du skall ha på ditt garage. mitt var 7,5x7,5m.

Sedan är principen den samma som att ha L-stöd eller liknande. mer isolering och i med armering.

Obs, kort och inte speciellt utförlig beskrivning, men bilder säger mer än ord.
 
Mikael_L
Spoon195 skrev:
Mura leca-blocken till den formen du skall ha på ditt garage. mitt var 7,5x7,5m.
Aha, du murade ihop blocken innan betongen ...

Jag satt ut blocken ovanpå frigoliten, motfyllde och sen i med betongen. Så betongen och leca-blocken formar en sammanhängande kaka sen (hoppas jag :)) i min grund.
 
Tjena Spoon195!
Du har nog missat några moment :)

Mikael_L murar upp leca på den gjutna plattan för att ställa väggarna på.

Jag tror inte det är lämpligt att ställa lecan direkt på isoleringen, hur väl avvägd den än är. Det skulle kanske fungera men det känns som en riskabel konstruktion.
 
  • Gilla
jaktbildervanga
  • Laddar…
Tycks vara jag som missuppfattat saker och ting! Jag hänger inte riktigt med! :confused:

Ställer ni verkligen lecan enbart på frigolit för att sedan ställa upp väggar på det?

Såg iofs att Mikael_L använde blå frigolit på kanterna; det förklarar ju den saken iaf...
 
Mikael_L
Om jag ställer 15 cm leca (som jag har) på en XPS200 cellplast som har 60 kPa långtidslast (2% def, 50 år).
Så klarar cellplasten 100*15*0,6 = 9 kN / meter i linjelast, vilket verkar vara i ett någorlunda gott område för ett garage med 4 m spännvidd och snözon 2.
Sen kommer även cellplasten under plattan ta en del last, men det ser jag mer som säkerhetsmarginal. ;)

Bredare hus/garage, högre snözon kräver bredare LECA-block och/eller kraftigare cellplastkvalitet.
 
Mikael_L
Sen får vi inte glömma att i mitt fall så har jag sen 200mm breda betongvoter på insidan av lecan, så jag får väl tillåten linjelast på 21 kN, vilket bör klara hus med mer än dubbla spännvidden. :D
 
Jo, men det är inte normalt tryck rakt ovanifrån som jag tänker på egentligen.

En vot till en grund är extra tjock, normalt 20cm, och också rejält armerad. Detta ersätts alltså av murade leca-block?

Edit: såg inte ditt senaste meddelande, Mikael_L. du brukar vara väl påläst och veta vad du gör så jag är inte orolig :) som lekman låter det lite konstigt med en vot innanför lecan. lecan och betongplattan lär ju inte heller vara särskilt väl förankrade i varandra. men jag kan inte detta alls! skulle vara kul att höra en kommentar från betongkillarna här på forumet dock!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.