Microkatten skrev:
Så trevligt att se någon annan våndas över alla detaljer i konsten att göra fönster! Hur skall du göra karmfogarna? :)
Har blivit väldigt inspirerad av dig och dina fönsterprojekt och har längtat efter att få sätta igång.

Funderar på att köra med ett spår/not i sidostyckena och en "läpp" i bottenstycket. Däremot de 3 (höger/vänster sida samt topp) vinklade delarna vet jag inte ännu, skulle behöva tips hur man gör dessa på bästa sätt. Har sökt i massor på nätet men det enda jag sett är att man gerar vinkeln och skruvar ihop den. Det är ju "enkelt", men troligtvis inte rätt.
 
Microkatten
Ja, den karmfogen visade du bild på i min tråd, underbart ren och enkel fog som verkar enkel att,göra med t.ex. fräs plus ev såg av valfritt slag. Man kan inte göra en "gerad" version av den fogen för de andra hörnen?
 
Microkatten skrev:
Ja, den karmfogen visade du bild på i min tråd, underbart ren och enkel fog som verkar enkel att,göra med t.ex. fräs plus ev såg av valfritt slag. Man kan inte göra en "gerad" version av den fogen för de andra hörnen?
Ja, man kanske skulle kunna göra spåret med bordssågen i rätt vinkel (31 grader), ingen dum idé. Får klura lite på detta. Så här kanske?

Schablon med 59 graders vinkel indikerad för precisionssågning i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av tappning med vinklar på 59 och 62 grader i ett träsnickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten
Hur är fogkänslan efter lite tid för klurande? Du har i din ritning läppen på sidostycket. För en normal karm med den dogen sitter väl läppen i överstycket, hur blir det om du gör detta även här? Kanske inte spelar någon roll?
 
Om läppen sitter i överstycket så kommer väl vatten att ta sig in i sidostycket, så gick mina tankar när jag satte läppen på sidostycket. Nu blir det ett lås där då vattnet följer ovanstycket ner mot sidan. Blir nog krångligt att få till den där sammanfogningen som jag ritat :x

Frågan är hur man gör med dessa vinklar när proffsen snickrar?
 
ozean skrev:
Frågan är hur man gör med dessa vinklar när proffsen snickrar?
Beror nog på vem du frågar. Här skulle det bli tapp och slits som vanligt, starkt och rejält, givetsvis måste det då göras i rätt vinkel.
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Karmar brukar vara starka nog hur man än gör. I regel kilas karmen fast i hålet innan man fäster. Trycket kommer utifrån. Ett karmöverstycke som sitter klämt mellan karmar och sedan är ytterligare är fixerat med foder, fogmassa eller annat utsätts inte för någonting som gör att ett vanligt stumt skruvförband (eller spik för all del) inte skulle duga. Bottenstycket kan man ha andra ideer om.

Men nu var det här en vinklad karm. Då är skruv/spik svårare att få bra. Dessutom finns det goda skäl till att vilja gera karmdelarna så att alla profiler och falser stämmer bra.

En variant är att gera delarna. Sedan fräser man ett antal slitsar på baksidan en bit in från änden och tillverkar vinklade fjädrar av t ex björkplywood som man använder när man sätter ihop karmen. I det läget skulle jag limma med P4-lim.

Gjorde en enkel skiss... hoppas det går att se vad det är ;)
Enkel skiss som visar ihopsättning av en vinklad dörr- eller fönsterkarm med björkplywoodfjädrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Findus
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Ja tapp och slits vore ju en bra lösning men vet inte hur jag ska få till det med vinkeln och de handmaskiner jag har, hur kan man göra detta enklast utan en större vertikalfräs där jag kan ställa vinkeln? Att såga för hand och få vinkeln rätt är inte heller det enklaste då jag är ny på detta, antar att jag måste tillverka någon sorts jigg att såga efter?

Findus variant är också intressant men jag måste återigen fräsa på något sätt i vinkel, vet inte riktigt hur jag ska göra detta?

Jag har en OF1400 Festools handfräs och sänksåg som jag även kan sätta i bord. Sänksågen kan såga max ca 50 mm.
 
Microkatten
En handsågad tapp och slits är ett alternativ. Att vara ny på detta är ingen ursäkt. :p Vinklingen tror jag inte spelar någon större roll för handsågat, där gäller det "bara" att följa uppritade linjer. Men det är inte lätt att få till passningen helt bra med handsågning, och det tar också mycket tid. Men gäller det endast en karm så kanske tiden kvittar. Har du inte möjlighet att testa göra en fog med skräpbitar?
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Om man gör som Findus föreslår så kan man göra fjädrarna lite för stora och slipa ner dom i efterhand. Då är det inte så jättenoga med precisionen.
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Microkatten
Om jag förstår saken rätt så kräver väl inte Findus lösning någon svår fräsning av spåren? Är det inte att fräsa några notspår i en ände av de två styckena innan sammanfogning? Och att såga ut de tunna fjädrarna bör inte heller vara några svårigheter?

Det är klart, vill du inte limma karmarna (det finns ju stollar som inte vill det :D) så kanske Findus lösning inte fungerar.

Edit: för att ingen skall missförstå, så är jag en av stollarna...
 
Redigerat:
  • Gilla
ozean och 1 till
  • Laddar…
Jag får nog också sälla mig till dessa stollar :D Har en idé att göra slits/ tapp med bordssågen. Karmstycket tänkte jag försöka ställa i 30 grader med någon typ av jigg. Vi får se vad jag lyckas med i helgen.
 
Vem vill egentligen limma karmar?
 
Micron i all ära, men det blir ju lite enklare med denna mätare. Beställde på eBay och fick den i veckan. Drygt 8% visar den 20 mm ner i furan och drygt 10% på avstånd 7mm. Jag mätte vattnet till 14 % med micron för 2 veckor sedan, lite tveksam blir man...är det rimligt att den nu ligger på 8 % efter 2 veckor i garaget med 7 grader?
Träfuktighetsmätare som visar 8.3% på en furuplanka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byggde idag en jigg för att få till 30 graders vinkeln. Testade på några skräpbitar och den funkade riktigt bra.
Hemmagjord träjigg med klämmor fastsatt på arbetsbänk för att skapa 30 graders vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord träjigg på arbetsbänk, inställd för 30 graders vinkel, i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jigg uppställd på såg med 30 graders vinkel för utprovning på träbitar i ett snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En hemmagjord träjigg för 30 graders vinkelskärning vid en sågbänk och en testbit skuren med jiggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hemmagjord träjigg med en 30 graders vinkel snitt på arbetsbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
ergonomen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.