Microkatten
Intressant! Hur fick du till slitsen? Körde du stycket genom bordssågen många gånger med typ 2 mm förskjutning? Gjorde du samma sak med tappens skuldror?

Själv är jag lite försiktig med att köra bordssågen på det viset, men inget du tänker på?

När det gäller fuktkvoten - utan att ha en susning så gissar jag att det finns både signifikanta felkällor och att trästycket i sig kan ha varierande fuktkvot beroende på hur långt in man mäter, hur träets struktur är lokalt osv. Det sägs ju att man skall mäta på flera olika ställen och ta ett medelvärde, Dessutom spelar inställningen av mätinstrumentet roll, den är väl i princip aldrig exakt överensstämmande med just din träbit.
 
Jo jag försköt jiggen med 2-3 mm på både tapp och slits, funkar väldigt bra. Det enda som var lite bökigt var att jiggen är ganska stor och lite trög att förflytta i sidled. Funderar på att flytta in den del som nu ligger på justerbordet närmare sågklingan, då hoppas jag den blir lite enklare och stabilare att hantera.

Vad känner du dig inte säker på, varför är du försiktig?

Det problem jag nu har är att mina karmar är 59 mm tjocka och sågen kan max såga 50 mm. Skulle behövt 75 mm sågen nu :confused:. Vet inte riktigt hur jag ska göra, kanske hyvla ner karmdelarna till 50...eller ta det sista för hand....eller hitta en ny lösning?
 
Microkatten skrev:
När det gäller fuktkvoten - utan att ha en susning så gissar jag att det finns både signifikanta felkällor och att trästycket i sig kan ha varierande fuktkvot beroende på hur långt in man mäter, hur träets struktur är lokalt osv. Det sägs ju att man skall mäta på flera olika ställen och ta ett medelvärde, Dessutom spelar inställningen av mätinstrumentet roll, den är väl i princip aldrig exakt överensstämmande med just din träbit.
Jag mätte på många ställen och det låg runt 8%, just denna modell har en massa olika träslag inprogrammerat så det ska vara hyfsad kvalité på mätresultatet.
 
Microkatten
Jag föreställer mig att klyvkniven inte spelar samma roll när den inte på samma sätt hjälper till att spåra stycket, så risken ökar att stycket vrider sig. Dessutom så har du inget klingskydd.

Du får väl göra som jag, bli tvungen att införskaffa TS75 också. :D Jag får erkänna att det är ganska skönt att ha en såg som bordssåg och en som sänksåg, även om det just nu är lite tvärtom, med TS 55 i bordet.

Jag har funderat på lite andra lösningar till karmfogsproblematiken, men har just nu tappat bort vad jag har tänkt...:wow: Det kommer säkert tillbaka. Om du har en stor Domino kan den säkert också jiggas upp, den har upp till 70mm fräsdjup. Eller jig för vanliga fräsen i fräsbord, på samma sätt som för bordssågen?
 
Redigerat:
Det gäller att skjuta efter längdanslaget vid ytterändarna på det som ska sågas bort, sedan är det inte så noga. Det funkar riktigt bra.

Klingskyddet har jag haft monterat någon gång när sågen var ny, men den är oftast i vägen och bökigt att montera/ta bort när man ska köra på skena eller sätta i bordet. Jag kör alltid utan nuförtiden.

Kan inte riktigt motivera en ytterligare sänksåg :) så jag tog det sista med japansåg, stämjärn och hyvel. Gick ganska bra men det tar tid 😊
 
Har kommit lite längre och lyckats att få till lite vinklar med hjälp av Findus och Daniels skisser/tips. Väldigt nyttiga tips! Det börjar ta sig, men det är myyyyycket funderande inför varje moment :x. Jag får inte såga fel för jag har inte mer snickarvirke så jag har adrenalin inför varje sågmoment :). Än så länge har det gått riktigt bra.

Trähantverksprojekt med sågade träbitar och olika vinklar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en indragen tapp genom att först ta 30 grader vinkel på gersågen och sedan stämjärn med en 30 graders vinkel för att få bort utrymmet där indragna tappen ska vara.

Träsnickeri i verkstad med trätapp och snittade vinklar i förgrunden och verktyg samt verktygsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träkonstruktion med intrikata snickardetaljer och indragen tapp i verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultatet blev så här
Träkonstruktion med vinklar mätta av vinkelhake på arbetsbänk, gersåg, stämjärn och snickarvirke i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träsnickeri med exakta tappar och skurna vinklar i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till nästa kritiska moment där jag ska lägga ett kors halvt i halvt. Har insett att detta blir riktigt knepigt då falsen gör att jag inte bara kan såga halvt i halvt. Tips motages tacksamt hur jag ska få till detta på bästa sätt.
Träkonstruktion med sammanfogade virkesbitar i verkstadsmiljö, indragen tapp synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
L-OFast och 2 till
  • Laddar…
Det ser bra ut det där!
Det håller på att bli snickare av dig!

Om du gör infällningar från sidorna i ena biten till samma djup som falsen kan du sedan fälla ihop dem halvt i halvt.
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Tack heimlaga !

heimlaga skrev:
Om du gör infällningar från sidorna i ena biten till samma djup som falsen kan du sedan fälla ihop dem halvt i halvt.
Hänger inte riktigt med, kan du beskriva det lite mer?
 
Ahh, nu föll polletten ner! Naturligtvis, varför tänkte jag inte på det?:wow:
 
Tidsinställt pollettnedfall.......
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Det blir alltså så här med Heimlagas lösning :)
3D-modell av en hörnanslutning med S-profil i mötet mellan lister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sedan vänder vi på steken och här ska jag köra en S profil, men nu dyker nya problem upp. Mötet i vinkeln, hur gör man här för att få mötena att gå ihop?

CAD-ritning av träbjälkar som möts i en oklar vinkel för diskussion om S-profil lösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett byggmöte i vinkel med fråga om hur man får mötena att gå ihop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tar fram en skölp och karvar?
 
Ja det är ju ett alternativ. Funderade på att köra med överhandsfräsen, men har inte klart för mig om hörnet blir ok om jag följer biten in i hörnet och byter riktning 30 grader. Kan inte riktigt visualisera det
 
Jag skulle göra det för hand med skölp och kniv men annars kan du gera litet i hörnen så att profilerna möts.
 
heimlaga skrev:
Jag skulle göra det för hand med skölp och kniv men annars kan du gera litet i hörnen så att profilerna möts.
Ok, jag får testa mig fram
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.