24 800 läst · 127 svar
25k läst
127 svar
Snickra karm till "kyrkfönster" - hur ska mötena göras?
Sedan har jag gjort "korset" efter Heimlagas tips. Körde allt i 30 graders vinkel i justersågen och blev riktigt bra och tight.
Köpte en låda med skölpar på Clasohlson och tog ur korsets möten, gick hyfsat tycker jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte en låda med skölpar på Clasohlson och tog ur korsets möten, gick hyfsat tycker jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
..nu kommer nästa moment där ytterkarmen möter innerkarmens delar, hur ska jag göra här då? Såga 30 grader och dra med skruv från baksida av karmen utan tappning? Eller infoga/tappa endast falsen djup? Eller tappa in några cm i karmen :eek: det blir svårt att få bra och exakt. Hur hade ni gjort?
Som ni ser på sista bilden så tog jag ur i falsen vilket jag nu ångrar när jag förstod hur min fräsning skulle påverka det hela.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni ser på sista bilden så tog jag ur i falsen vilket jag nu ångrar när jag förstod hur min fräsning skulle påverka det hela.
Redigerat:
Jaha...... det där felet skall vi alla göra en gång i livet.
Gratulerar..... nu har du ditt avklarat!
Hur många karmdelar blev fördärvade?
Själv brukar jag göra en enkel tapp i ändan på mittkarmen. Placera den så att det blir en chentimeter trä mellan tapphålet och falsen. Då behövs bara ett enkelt tapphål i överstycket.
Gratulerar..... nu har du ditt avklarat!
Hur många karmdelar blev fördärvade?
Själv brukar jag göra en enkel tapp i ändan på mittkarmen. Placera den så att det blir en chentimeter trä mellan tapphålet och falsen. Då behövs bara ett enkelt tapphål i överstycket.
Toppenbra! Det är ju inte den simplaste konstruktionen du gör precis. Känner igen det du beskrev tidigare om mycket tänkande och adrenalin.
Kan du inte göra som Heimlaga beskriver med tappning? Hur kan du göra tapphålet i så fall? En Domino med ett anhåll vinklat 30 grader mot ytterkarm är ju en möjlighet.
Heimlaga, hur fäster du tappen i överstycket när du sätter ihop karmen? Skruv ovanifrån?
Kan du inte göra som Heimlaga beskriver med tappning? Hur kan du göra tapphålet i så fall? En Domino med ett anhåll vinklat 30 grader mot ytterkarm är ju en möjlighet.
Heimlaga, hur fäster du tappen i överstycket när du sätter ihop karmen? Skruv ovanifrån?
Om karmen är liten behöver man inte fästa tappen alls. För att den skall röra sig krävs att överstycket böjs utåt och det sker inte när karmen är på plats i väggen.
Om karmen är stor och överstycket fjädrar så det blir svårt att passa in gångjärn och liknande har jag bara förborrat litet och slagit in en eller två fyratums galvanspikar.
Om karmen är stor och överstycket fjädrar så det blir svårt att passa in gångjärn och liknande har jag bara förborrat litet och slagit in en eller två fyratums galvanspikar.
Jag fäster alltid tappade poster. Alltid med skruv, aldrig spik. Anledningen är att jag vill ha utefog mellan den stående mittpostens ändträ och understycket. Detta hindrar att vatten kan sugas in i fogen med kapilärkraft (är det väl det heter?). Utrymmet är redan fyllt och dessutom hårt ihoppressat.
Tack för de uppmuntrande orden 😀heimlaga skrev:Jaha...... det där felet skall vi alla göra en gång i livet.
Gratulerar..... nu har du ditt avklarat!
Hur många karmdelar blev fördärvade?
Själv brukar jag göra en enkel tapp i ändan på mittkarmen. Placera den så att det blir en chentimeter trä mellan tapphålet och falsen. Då behövs bara ett enkelt tapphål i överstycket.
Det är bara på en del som jag tagit ur så jag tänkte försöka laga med en bit och limma. Sedan kommer mötande karmdel att ligga på denna del så jag hoppas att det inte ska synas.
Problemet med att göra tapp är att jag hela tiden måste göra allt med vinkel, men om jag kör med justersågen så borde det väl gå, har ju gått bra hittills. Det jag är mest rädd för är att ta för mycket eller att det blir något vinkelfel som kommer att synas. Skulle vara jobbigt att inte få till det sista och tvingas börja om.
Ok, vad använder du för fog? Varför skruv istället för spik?Daniel_N skrev:Jag fäster alltid tappade poster. Alltid med skruv, aldrig spik. Anledningen är att jag vill ha utefog mellan den stående mittpostens ändträ och understycket. Detta hindrar att vatten kan sugas in i fogen med kapilärkraft (är det väl det heter?). Utrymmet är redan fyllt och dessutom hårt ihoppressat.
Wurth övermålningsbar utefog. Inte exakt så noga vilken egentligen, det viktigaste är att fylla utrymmet så att vattnet inte kan göra det.ozean skrev:
Spik...tja, jag använder helt enkelt inte spik till saker som skal sitta ihop ordentligt länge. Skruv är dessutom enkelt att demontera och sitter hårdare.
Med Dominon och en jig bör du kunna göra både tappen och tapphålet och därmed få bra noggrannhet på vinklar m.m. Dominon var en av idéerna jag hade för att förbättra produktionen av tappar och slitsar för en karm. Visst är Dominon ( den stora förstås) dyr, men det finns ingen bättre tid än nu att skaffa en!
Redigerat:
Eller så går man på någon loppmarknad och köper ett rostigt stämjärn som härstammar från någon av de gamla goda tillverkarna. Betalar tio kronor. Far hem och vässer det och hugger tapphål.
Man skall inte göra saker svårare än de behöver vara.
Daniel är en riktig finsnickare medan jag är betydligt mer timmerman. Därför skruvar han medan jag spikar.
Då jag har hållit på med gamla hus har jag lärt mig hata skruvar. En spik går nästan alltid att dra ut på något vis och om det inte går kan man kapa den med ett bågfilsblad. En skruv som har rostat fast i träet i 100 års tid är oftast omöjlig att få loss. Därför spikar jag hellre.
Man skall inte göra saker svårare än de behöver vara.
Daniel är en riktig finsnickare medan jag är betydligt mer timmerman. Därför skruvar han medan jag spikar.
Då jag har hållit på med gamla hus har jag lärt mig hata skruvar. En spik går nästan alltid att dra ut på något vis och om det inte går kan man kapa den med ett bågfilsblad. En skruv som har rostat fast i träet i 100 års tid är oftast omöjlig att få loss. Därför spikar jag hellre.