I helgen har fönstret monterats in. Någon gång på 50-60 talet så byggdes allt om med en helt ny veranda i 50-60 tals stil med balkong. Troligtvis togs vinkelfönstret bort i och med denna större modifiering och man gjorde ett plant innertak, fyllde ovandelen med kutter/hyvel spån och mineralull (lades ovanpå kutterspånen) samt satte in en dörr ut till balkongen. Nu återgår jag till ursprunget och balkongen är riven, dörren borttagen och verandan återigen uppbyggd efter gamla fotografier.

Använde spånsugen och en tonåring modell mindre ;) för att suga ur allt sågspån innan innertaket togs bort. Funkade kanon :D
Renoverad veranda med borttaget fönster, synlig spånsug och kutterspån på golvet under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person använder en spånsug för att suga ur sågspån från ett öppet tak innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppvällning av sågspån på ett vindsgolv med synligt virke runtom, indikerandes ett isoleringsprojekt under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet efter helgens arbete
Nymonterat vinkelfönster i ett renoverat rum med synliga träbjälkar och vit pärlspont på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu till frågan...hur isolerar jag detta tak? Tidigare låg sågspånen direkt mot råsponten i ytterändarna. Funderade på att lägga 45 mm cellulosa isolering direkt (utan luftspalt) mot råsponten och sedan någon diffusionstät duk, råspont igen och till slut pärlsponten. Funkar det tror ni? Någon som har rekommendationer på duk?
 
Redigerat:
  • Gilla
badtastex och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle nog välja någon typ av cellulosaisolering istället. Som kan ta upp och avge lite fukt. Icell har t.ex skivor. Sedan en diffusionsöppen ångbroms. Har du takpapp kanske du ska välja byggplast istället.
 
katos katos skrev:
Jag skulle nog välja någon typ av cellulosaisolering istället. Som kan ta upp och avge lite fukt. Icell har t.ex skivor. Sedan en diffusionsöppen ångbroms. Har du takpapp kanske du ska välja byggplast istället.
Jo, cellulosa isolering är jag inne på men det är uppbyggnaden jag är osäker på. Yttertaket är nog säkert 60 år med takpapp och betongpannor (ska bytas till tegel) så den pappen borde vara av den gamla sorten som är ”öppen”. Att jag skrev diffusionstät inomhus var pga att jag tror man gör så för att inte låta varm inomhusluft ta sig in i isoleringen. Här blir det ju nu alldeles för lite isolering för att daggpunkten ska hamna rätt, så jag antar att jag behöver något som är tätt, osäker här. Plast går bort.
 
Microkatten
Det där var ju lite mer jobb att montera, att riva innertak och återställa väggar! Men nu har du hela sommaren på dig att göra innerfönster innan kondensen sätter till! ;)

Vad har du drevat med? Några problem att montera beslag och stjärthakar i mittposterna? Tänker på mina egna svettiga upplevelser...
 
Microkatten Microkatten skrev:
Det där var ju lite mer jobb att montera, att riva innertak och återställa väggar! Men nu har du hela sommaren på dig att göra innerfönster innan kondensen sätter till! ;)

Vad har du drevat med? Några problem att montera beslag och stjärthakar i mittposterna? Tänker på mina egna svettiga upplevelser...
För en gångs skull så blev det mindre jobb än jag räknat med, visste inte riktigt hur jag skulle lösa det med innertaket så jag befarade att det skulle vara massa jobb med detta...men jag lyckades få ner allt och montera in fönstret på en helg, så jag är riktigt nöjd.

Drevning med lindrev köpt på byggnadsvårdsbutik. Stärthakarna förborrade jag lite snett omlott så att dem inte skulle gå igenom mittposten, gick utan problem.

Ja, om det bara vore innanfönstren som skulle göras i sommar, har lite andra projekt också :giggle: Hur går det med dina fönster, har du börjat montera in dem? Använder du karmskruvar? Jag funderar på att köra med karmskruv så att jag kan justera, sedan täcka med rundstav.
 
Microkatten
Jo, det är väl bättre att befara det värsta och sedan bli positivt överraskad hur smidigt det gick relativt förväntningarna, än tvärtom. ;) Tänkte på din isolering mot taket, skulle det inte kunna fungera som du tänkt, då det rör sig om tunn isolering? isoleringsfrågor för tak/vind är inte alltid helt lätta, då en lösning kan fungera i ett hus men inte ett annat.

Montering av fönster väntar på att jag skall få tummarna loss med att införskaffa ställning... :oops: Har tidigare använt adjufix karmhylsa för montering, funkar fint. För enkelhetens skull pluggar jag igen hålen med inköpta fönsterkarmsplugg i trä som målas. De går ju att plocka bort vid behov, vilket ren rundstav (utan ”hatt”) kanske inte gör?
 
Microkatten Microkatten skrev:
Tänkte på din isolering mot taket, skulle det inte kunna fungera som du tänkt, då det rör sig om tunn isolering? isoleringsfrågor för tak/vind är inte alltid helt lätta, då en lösning kan fungera i ett hus men inte ett annat.
Ja, det finns inga klockrena svar, alla hus är olika. Har en bekant som gjorde en utbyggnad med enbart ekologiska material och cellulosaisolering i väggar och tak. Han är väldigt påläst och gjorde precis så som rekommendationerna var från cellulosa leverantören...ändå fick han kondens i innertaket och fick till slut sätta in ett aggregat som avluftade med automatik :worried:. Lutar nog mot en liten luftspalt så att isoleringen inte ligger direkt mot råsponten och sedan bygga inåt med en träfiberskiva i lämplig tjocklek.

Microkatten Microkatten skrev:
Har tidigare använt adjufix karmhylsa för montering, funkar fint. För enkelhetens skull pluggar jag igen hålen med inköpta fönsterkarmsplugg i trä som målas. De går ju att plocka bort vid behov, vilket ren rundstav (utan ”hatt”) kanske inte gör?
Plugg låter ju smidigt men jag vill helst inte att hålen ska synas alls. Satte in fyra fönster i köket 2012 där hålen pluggades och de har inte behövt justeras så jag hoppas att jag aldrig ska behöva komma åt dem igen ;).
 
Microkatten Microkatten skrev:
Montering av fönster väntar på att jag skall få tummarna loss med att införskaffa ställning...
Ja en ställning är ett måste om man har ett trähus, jag köpte en gammal Haki på blocket som jag haft massor av nytta av. Har man tur så kan man komma över delar riktigt billigt, men man måste ha tid att vänta och söka. Dock är den tung som attan så jag skulle allra helst vilja ha en mindre i aluminum som man kan rulla, men dem är dyra...även som begagnade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.