24 796 läst · 127 svar
25k läst
127 svar
Snickra karm till "kyrkfönster" - hur ska mötena göras?
Jadå, här fräses det för fullt https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/277344-projekt-att-forsoka-snickra-fonster.html
Själv då?
Själv då?
Kul, den tråden ska jag följa med stort intresse! Jag har ännu inte startat då jag väntar på festools frässtål för fals som är beställt. Sedan har jag tittat på dina CMT fräsar, ser att kontraprofilen har kullager vilket inte Cobolts liknande sats har. Det underlättar ju inställningen. Var köpte du din frässats? Är du nöjd?
Köper cmt-stål här: http://www.venditautensili.it, vilket fungerar alldeles utmärkt! Levereras direkt hem. Har även köpt en del Cobolt-stål samt de italienska från fine tools. Alla utmärkta vad jag kan märka.
Efter att ha fräst med kontraprofil-stålen så inser jag att även Cobolt-varianten skulle kunna fungera då jag ändå kör med fence på fräsbordet. Är ju ibland lite svettigt att få passningen rätt - speciellt med kontraprofilen där höjden måste bli rätt från början - men det beror ju snarare på den som håller i fräsen...
Efter att ha fräst med kontraprofil-stålen så inser jag att även Cobolt-varianten skulle kunna fungera då jag ändå kör med fence på fräsbordet. Är ju ibland lite svettigt att få passningen rätt - speciellt med kontraprofilen där höjden måste bli rätt från början - men det beror ju snarare på den som håller i fräsen...
Jag köper alltid 12 mm om det finns, annars 8 mm. För att använda 12.7-skaftet måste du köpa 12.7-hylsan, vilket jag inte har gjort (än), då jag lyckats hitta det mesta i 12mm.
Edit: så jag har alltså 8mm-versionen av kontraprofilparet. Fungerar utan problem.
Edit: så jag har alltså 8mm-versionen av kontraprofilparet. Fungerar utan problem.
Redigerat:
Har äntligen satt igång detta fönsterprojekt. Fick tag på Kärnfura från den lokala sågen.
Kollade fukthalten genom att köra en bit från mitten på furan i micron ca 10 min. Vikten före ...
..och efter
Visade sig innehålla ca 14% vatten 😊, över förväntan 👍
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollade fukthalten genom att köra en bit från mitten på furan i micron ca 10 min. Vikten före ...
Logga in
Skapa konto
..och efter
Logga in
Skapa konto
sedan var det dags för rikt och plan hyvling
Nästa steg var att provköra det nya falsstålet från Festools.
Var lite osäker om jag kunde köra allt i en körning eller dela upp det på flera, men det var inga problem att köra allt på en gång 😊.
Nästa steg var att få till den lilla lutningen på 7 grader på botten stycket. Det var enkelt i bordssågen. Den råa ytan från klingan handhyvlade jag lite lätt.
Nu är ytterkarmdelarna färdiga, men nu börjar det svåra med att passa ihop allt, för att inte tala om alla vinklar som ska fixas.
Detta är mitt första fönster som jag gör så det är verkligen något att bita i. Ska bli kul men jag våndas kommande steg 😅
Logga in
Skapa konto
Nästa steg var att provköra det nya falsstålet från Festools.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Var lite osäker om jag kunde köra allt i en körning eller dela upp det på flera, men det var inga problem att köra allt på en gång 😊.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nästa steg var att få till den lilla lutningen på 7 grader på botten stycket. Det var enkelt i bordssågen. Den råa ytan från klingan handhyvlade jag lite lätt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu är ytterkarmdelarna färdiga, men nu börjar det svåra med att passa ihop allt, för att inte tala om alla vinklar som ska fixas.
Logga in
Skapa konto
Detta är mitt första fönster som jag gör så det är verkligen något att bita i. Ska bli kul men jag våndas kommande steg 😅
Haha , kan nämna att det fortfarande efter 1 vecka doftar trä (eller terpentin kanske ) varje gång vi kör micronmexitegel skrev: