Kul, den tråden ska jag följa med stort intresse! Jag har ännu inte startat då jag väntar på festools frässtål för fals som är beställt. Sedan har jag tittat på dina CMT fräsar, ser att kontraprofilen har kullager vilket inte Cobolts liknande sats har. Det underlättar ju inställningen. Var köpte du din frässats? Är du nöjd?
 
Microkatten
Köper cmt-stål här: http://www.venditautensili.it, vilket fungerar alldeles utmärkt! Levereras direkt hem. Har även köpt en del Cobolt-stål samt de italienska från fine tools. Alla utmärkta vad jag kan märka.

Efter att ha fräst med kontraprofil-stålen så inser jag att även Cobolt-varianten skulle kunna fungera då jag ändå kör med fence på fräsbordet. Är ju ibland lite svettigt att få passningen rätt - speciellt med kontraprofilen där höjden måste bli rätt från början - men det beror ju snarare på den som håller i fräsen...
 
Ok, kör du med 8 mm eller 12,7mm skaft ? Funderade på att köpa modellen för 12,7 mm skaft men blev osäker om den passade en OF1400? Spännhylsan är ju för 12 mm.
 
Microkatten
Jag köper alltid 12 mm om det finns, annars 8 mm. För att använda 12.7-skaftet måste du köpa 12.7-hylsan, vilket jag inte har gjort (än), då jag lyckats hitta det mesta i 12mm.

Edit: så jag har alltså 8mm-versionen av kontraprofilparet. Fungerar utan problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Spröjskasetterna på plats
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ännu ett gräsligt aluminiumparti borta och en entre återställd till sin forna glans.

mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
mkristensson och 10 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
findus42 skrev:
[bild]
Snyggt hantverk och slutresultatet ser ju superfint ut! (y)

En fundering bara - varför väljer ni virke med så stora kvistar?
 
Provbit.
Man börjar med att hyvla fram tillräckligt många pinnar för att kunna skrota ett antal. De med fel provkör man på. De som är i den färdiga brodukten är de bästa.

mvh Findus
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Vackert!
 
Har äntligen satt igång detta fönsterprojekt. Fick tag på Kärnfura från den lokala sågen.

Kärnfura träbit med märkning ligger i en verkstad, använt för att kontrollera fukthalt i fönsterprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollade fukthalten genom att köra en bit från mitten på furan i micron ca 10 min. Vikten före ...
Träbit av kärnfura vägs på en digital köksvåg som visar 1,101 kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..och efter
Kärnfurubitar på en digital våg som visar 0.65 kg, med lätt synlig ångbildning från mikrovågsuppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visade sig innehålla ca 14% vatten 😊, över förväntan 👍
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Haha, påminner mig om när jag i tonåren kommer hem, vrålhungrig som alltid, och ser att morsan har något i ugnen. Sliter upp luckan och ser ved?! :x Hon skulle julpyssla....
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
sedan var det dags för rikt och plan hyvling
Nyhyvlade trästycken för fönsterkonstruktion, placerade på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg var att provköra det nya falsstålet från Festools.
Närbild på ett Festool falsstål ovanifrån, med träytor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett Festool falsstålsverktyg som används i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trä som hålls fast av en klämförstyvare vid hyvling på en bordssåg, med träspån och avverkade materialrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var lite osäker om jag kunde köra allt i en körning eller dela upp det på flera, men det var inga problem att köra allt på en gång 😊.

Hyvlade träkarmdelar framför bordssåg i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyvlade trästycken staplade i en verkstad, redo för nästa steg i byggprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg var att få till den lilla lutningen på 7 grader på botten stycket. Det var enkelt i bordssågen. Den råa ytan från klingan handhyvlade jag lite lätt.

Träbit med fals i verkstad, färdigbearbetad för montering i fönsterkarm, på en bordssåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träblock med fals testas på en hyvelbänk, förberett för 7 graders lutning i ett fönsterbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är ytterkarmdelarna färdiga, men nu börjar det svåra med att passa ihop allt, för att inte tala om alla vinklar som ska fixas.

Hyvlade trästycken på ett verkstadsbord i en verkstad med olika verktyg och träbearbetningsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är mitt första fönster som jag gör så det är verkligen något att bita i. Ska bli kul men jag våndas kommande steg 😅
 
  • Hyvlade trästycken står lutade i en verkstad, redo för nästa steg i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ergonomen och 5 till
  • Laddar…
Microkatten
Så trevligt att se någon annan våndas över alla detaljer i konsten att göra fönster! Hur skall du göra karmfogarna? :)
 
mexitegel skrev:
Haha, påminner mig om när jag i tonåren kommer hem, vrålhungrig som alltid, och ser att morsan har något i ugnen. Sliter upp luckan och ser ved?! :x Hon skulle julpyssla....
Haha , kan nämna att det fortfarande efter 1 vecka doftar trä (eller terpentin kanske :) ) varje gång vi kör micron :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.