Microkatten
Istället för att förorena andra trådar så startar jag en egen tråd om mitt försök att snickra ihop fönster. Jag är en nybörjare i snickerihantverket. Och fönster är inte direkt ett nybörjarprojekt, men den som inte spänner bågen etc... :p Men tråden riskerar dock att bli väldigt kort, beroende på hur det går! :wow:

De verktyg jag har är främst en sänksåg, överhandsfräs med fräsbord, domino och en excenterslip. Fönstermodellen är det klassiska svenska fönstret, och till en början kommer jag att inrikta mig på bågen. Som skall sättas samman på gammalt maner, d.v.s. pluggat.

Här är målet:

Fönstermodell.jpg

Bågen är tänkt att fogas samman så här:

Fönsterfogsprincip2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med hälp av 34x45-reglar övar jag mig nu för fullt på olika moment. Kortfattat så har jag

1. minskat tjockleken på regeln m.h.a. fräsen satt i en vagga och sedan på det excenterslipen.

2. med dominon gjort tapphålet

3. fräst ut i tappen i fräsbordet med ett rakt fett frässtål

4. gjort profilen med ett av CMTs fönster-set bestående av profil och kontraprofil

Efter några försök så ser senaste resultatet av en fog, utan kittfals, just nu ut så här:

Fönsterfog.jpg
Skapa konto

Har gjort massor av misstag, men man lär sig...den största utmaningen just nu är noggrannheten! :confused: Tips mottages tacksamt! :)

• Gilla
saiter och 13 till
  • Laddar…
Cool grej att ge sig på, du fixar det och jag är säker på att du kommer att få mycket support och tips i tråden!

Tips:
* Börja med karmen, det är den som bestämmer bågens mått.
* Kärnsidan utåt (om det är ytterbågen, annars tvärtom). Kanske var det en innerbåge du gjorde nu.
* Välj bättre virke (kanske var det bara provbitarna du tränade på som såg ut så?). Knastar som den du har i bild kommer att göra allt sämre. Välj rakvuxen och fint virke, det är svårt nog ändå.