Fantastisk tråd som jag läser med stor behållning. Stort tack.

Jag kommer att behöva tillverka ett antal fönsterkarmar (och sedermera innanfönster utan spröjs).

Var finner jag instruktioner kring karmens utforming? Dimensionering, profilering med avrinning nedtill, sammanfogning (laxstjärtar nödvändigt eller rak slits/tapp? Tips på literatur/instagramkonton/länkar?

Jag har de flesta verktyg och viss erfarenhet från fönsterrenovering men ej av nytillverkning.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P plan-g skrev:

Jag kommer att behöva tillverka ett antal fönsterkarmar (och sedermera innanfönster utan spröjs).

Var finner jag instruktioner kring karmens utforming? Dimensionering, profilering med avrinning nedtill, sammanfogning (laxstjärtar nödvändigt eller rak slits/tapp? Tips på literatur/instagramkonton/länkar?

Jag har de flesta verktyg och viss erfarenhet från fönsterrenovering men ej av nytillverkning.
https://www.rubank.se/doormaking-and-window-making

Om man gillar det gamla..

• Gilla
sweden
  • Laddar…
Microkatten
P plan-g skrev:
Roligt att tråden kommer till glädje!
P plan-g skrev:
I tråden finns en del information, men karmar är lite svårare att hitta detaljerad info om. Det finns nog ganska många olika sätt att konstruera och sammanfoga karmar på. Laxstjärtar används knappast längre, men snyggt blir det; även om ingen ser det fina hantverket så kan man ju själv njuta av kunskapen om hur konstruktionen är... 🙂

Riksantikvarieämbetets gamla skrift, Fönster - historik och råd vid renovering, innehåller en del nyttigheter, inkl. skisser på konstruktioner. Eller besök någon ställe som säljer gammalt byggnadsmaterial och fönster och studera konstruktionen i praktiken.

Samla info och skissa sedan själv på en konstruktion som passar huset, dig och dina maskiner/verktyg.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.