108 248 läst · 347 svar
108k läst
347 svar
Projekt: att försöka snickra fönster
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
När bågarna var fogade så ville jag så klart se dem i karmen! Men då både karm- och bågmåtten varierade något så behövde bågarna hyvlas ner till rätt passform för varje karmhål.
För att undvika urslag vid hyvlingen där fogar inte var helt tighta så stämjärnades en del utgångsfibrer först:
Rätt plats för hyvling markerades...
...och sedan var det att hyvla på, gärna med den stora nr 7:
Att spänna fast bågen i bordet var lite jobbigt krävde en del skräpbitar för att undvika märken. Glömsk som man är så glömde jag ibland bort det (detta skedde under en längre tid) och några tryckmärken blev resultatet även om de flesta gick att slipa bort. Kan man boosta sitt minne med någonting, lite jobbigt att glömma saker man egentligen vet...
Sedan var det världspremiär för (de lösa) bågarna i karmarna, kändes verkligen gott!
För att undvika urslag vid hyvlingen där fogar inte var helt tighta så stämjärnades en del utgångsfibrer först:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätt plats för hyvling markerades...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...och sedan var det att hyvla på, gärna med den stora nr 7:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att spänna fast bågen i bordet var lite jobbigt krävde en del skräpbitar för att undvika märken. Glömsk som man är så glömde jag ibland bort det (detta skedde under en längre tid) och några tryckmärken blev resultatet även om de flesta gick att slipa bort. Kan man boosta sitt minne med någonting, lite jobbigt att glömma saker man egentligen vet...
Sedan var det världspremiär för (de lösa) bågarna i karmarna, kändes verkligen gott!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 7 548 inlägg
Gummibjörnarna kommer ungarna tyvärr käka upp imorgon, (lördagsgodis..en björn per år gammal man är..).Microkatten skrev:
Om minstingen inte käkar upp tippexen så kan jag nog fixa det!
Du får pma adressen för den har jag glömt bort totalt
Tjusiga fönster blir det!
Ser riktigt bra ut, vad har du tänkt dig för beslag? Blir det 1850-talsbeslag? Beställde i somras "lite" fönster av en snickare i Björklinge, kanske kan ge dig lite tips.. https://www.facebook.com/lovesparfsnickeri/. Fönstrena finns lite längre ner på tidslinjen med mässingsbeslag. Dem står nu i garaget/ladan och väntar på att bli målade
Tack, jo det blir beslag från tiden när huset byggdes, dvs runt 1880. En originalbåge med beslag visades i detta två år (isch vad tiden går....) gamla inlägg https://www.byggahus.se/forum/threa...a-snickra-foenster.277344/page-8#post-2525557.
Införskaffade i huvudsak Gysinges beslag...
..men också en del från Byggfabriken.
Björklinge-snickarens fönster ser fina ut. Jag har haft stor nytta av infon och bilderna på dina egna fönster här i tråden, så hemskt mycket tack för det, @ozean!
Införskaffade i huvudsak Gysinges beslag...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
..men också en del från Byggfabriken.
Björklinge-snickarens fönster ser fina ut. Jag har haft stor nytta av infon och bilderna på dina egna fönster här i tråden, så hemskt mycket tack för det, @ozean!
Nu var det dags att måla - 10 bågar, 2 karmar. Linoljefärg 2 lager, sedan beslagning och glasning, därefter ytterligare1-2 lager. Karmarna och alla fogar var redan impregnerade med rå linolja. Dessutom skulle de yttre beslagen rostskyddsmålas ett par lager med järnmönja.
2-3 dagars torktid för varje färglager, samt allt skulle vändas för att växla mellan fram/baksida, det tar några veckor!
Det var till att sprida ut sig, tur det finns en del plats, samt ta det i omgångar! Här har karmarna fått ett par strykningar, och under processen fick bågarna storleksjusteras (och målas) igen, efter att ha legat för länge och krympt inomhus:
Sköt att kunna flytta runt arbetsbordet så det gick att jobba utomhus och nära karmarnas målarplats! Solstolarna kom väl till pass när färgen torkade...
Den slutliga kulören var inte bestämd och därför blev det en neutral vit färg - Ottossons vita gräddton. Den går ju relativt enkelt att måla över med ny kulör om man vill, eller ha kvar om det slutligen blir vita fönster på hela huset. De två innerbågarna till stallfönsterna skall vara gråa.
Som lite kuriosa så har fönsterna på Folkets hus på Skansen exakt samma mittpostprofil som mina fönster. Det var ju lite roligt att se!
Fina innerbågar också:
2-3 dagars torktid för varje färglager, samt allt skulle vändas för att växla mellan fram/baksida, det tar några veckor!
Det var till att sprida ut sig, tur det finns en del plats, samt ta det i omgångar! Här har karmarna fått ett par strykningar, och under processen fick bågarna storleksjusteras (och målas) igen, efter att ha legat för länge och krympt inomhus:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sköt att kunna flytta runt arbetsbordet så det gick att jobba utomhus och nära karmarnas målarplats! Solstolarna kom väl till pass när färgen torkade...
Den slutliga kulören var inte bestämd och därför blev det en neutral vit färg - Ottossons vita gräddton. Den går ju relativt enkelt att måla över med ny kulör om man vill, eller ha kvar om det slutligen blir vita fönster på hela huset. De två innerbågarna till stallfönsterna skall vara gråa.
Som lite kuriosa så har fönsterna på Folkets hus på Skansen exakt samma mittpostprofil som mina fönster. Det var ju lite roligt att se!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fina innerbågar också:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har målat med Ottossons pärlgrå på fönsterbågarna som sitter i söderläge. Efter två år så kunde man se att färgen började släppa/krita och fick lov att bättra, det har jag gjort 2 ggr nu sedan 2012. Har målat med umbragrå på en trädgårdssoffa för två år sedan som nu börjar tappa färgen och kritar och en ny målning kommer att krävas. Däremot är fasaden (söderläge) målad med en röd mörk linolja (motsvarar falu röd) och den verkar sitta. En vän till mig har målat med zinkvit med samma problem.
Var till min byggnadsvårdsbutik för en vecka sedan och nämnde detta, och då säger hon att hon känner igen problemet då dem fått reklamation på ett stort projekt där dem målat fönster åt en fastighetsägare med ljusa färger .
Nu kanske det funkar i ditt fall, men vill bara höja ett varningens finger då det är såå mycket jobb med målning och inte kul om du måste börja måla dem igen efter några år. Min erfarenhet sedan 2010 är att det är något med Ottossons och de ljusa färgerna.
Lösning: Har målat med Engwall och Claesson också på verandan och den linoljan har linstandolja i sig, vi får se om den sitter bättre, efter två år så ser det bra ut med det är en grön färg. En bekant målar bara med E&C och har en gul fasad som säkert är 10 år nu utan problem. Om du vill fortsätta med Ottossons så skulle jag jag råda dig att fundera på att blanda i lite (10%) standolja i sista strykningen, har läst att erfarna målare gjort så (här på byggahus). Standoljan lägger sig som ett lite skyddande lager uppe på de andra lagren. Jag kommer att göra detta för mina kommande fönster som är under målning just nu.
Vill bara dela med mig av mina erfarenheter, så att du förhoppningsvis slipper samma problem som mig.
Var till min byggnadsvårdsbutik för en vecka sedan och nämnde detta, och då säger hon att hon känner igen problemet då dem fått reklamation på ett stort projekt där dem målat fönster åt en fastighetsägare med ljusa färger .
Nu kanske det funkar i ditt fall, men vill bara höja ett varningens finger då det är såå mycket jobb med målning och inte kul om du måste börja måla dem igen efter några år. Min erfarenhet sedan 2010 är att det är något med Ottossons och de ljusa färgerna.
Lösning: Har målat med Engwall och Claesson också på verandan och den linoljan har linstandolja i sig, vi får se om den sitter bättre, efter två år så ser det bra ut med det är en grön färg. En bekant målar bara med E&C och har en gul fasad som säkert är 10 år nu utan problem. Om du vill fortsätta med Ottossons så skulle jag jag råda dig att fundera på att blanda i lite (10%) standolja i sista strykningen, har läst att erfarna målare gjort så (här på byggahus). Standoljan lägger sig som ett lite skyddande lager uppe på de andra lagren. Jag kommer att göra detta för mina kommande fönster som är under målning just nu.
Vill bara dela med mig av mina erfarenheter, så att du förhoppningsvis slipper samma problem som mig.
Tricket med målning av fönster och dörrar är att ha en metod som medger att man målar alla ytor på en gång.
Det finns två huvudmetoder för dörrar.
Antingen att fästa dörren stående på en plattform. Fördelen är att det man ser är i samma läge som dörren kommer ha när den är monterad. Det som inte syns kommer inte gå att se senare heller. Nackdelarna är att det är större risk för rinningar när man målar stående dörr. En nackdel till är att dörren inte blir målad under. Därför en olämplig metod för ytterdörrar.
Eller, metoden som jag föreslår att TS använder.
Dra i några feta skruvar så att karmen går att lägga upp på bockar.
Då går det att måla runt om. Det är enkelt att vända själv.
Gör man i ordning klotsar går det att stapla karmarna på varandra utan att några ytor ligger mot andra.
Bågarna går att måla med samma metod.
Eller... gör som proffsen på fönsterrenovering. Ha raka krokar i par som går att flytta i höjdled. Börja med att stryka bakkanten och underkanten. Häng sedan bågen på krokarna i gångjärnen.
Mvh Findus
Det finns två huvudmetoder för dörrar.
Antingen att fästa dörren stående på en plattform. Fördelen är att det man ser är i samma läge som dörren kommer ha när den är monterad. Det som inte syns kommer inte gå att se senare heller. Nackdelarna är att det är större risk för rinningar när man målar stående dörr. En nackdel till är att dörren inte blir målad under. Därför en olämplig metod för ytterdörrar.
Eller, metoden som jag föreslår att TS använder.
Dra i några feta skruvar så att karmen går att lägga upp på bockar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då går det att måla runt om. Det är enkelt att vända själv.
Gör man i ordning klotsar går det att stapla karmarna på varandra utan att några ytor ligger mot andra.
Bågarna går att måla med samma metod.
Eller... gör som proffsen på fönsterrenovering. Ha raka krokar i par som går att flytta i höjdled. Börja med att stryka bakkanten och underkanten. Häng sedan bågen på krokarna i gångjärnen.
Mvh Findus
@ozean det lät ju illa med Ottossons. Du har inte varit i kontakt med dem? Jag får vara uppmärksam på detta, tack!
@findus42 tack för bra översikt över ”hel” fönstermålning! Jag har också sett man kan sätta öglor på överstycket av bågen - om man t.ex, målar bågar utan gångjärn - och hänga dem som på galgar. Där måste man dock fixa så bågen inte kan gunga omkring när man målar. Men det löser ju dina skruvar in i sidorna galant! Men vad gör man sedan med hålen efter skruvarna/öglorna när det är färdigmålat? Hålen kommer inte att synas i karm efter montering, men syns i båge.
@findus42 tack för bra översikt över ”hel” fönstermålning! Jag har också sett man kan sätta öglor på överstycket av bågen - om man t.ex, målar bågar utan gångjärn - och hänga dem som på galgar. Där måste man dock fixa så bågen inte kan gunga omkring när man målar. Men det löser ju dina skruvar in i sidorna galant! Men vad gör man sedan med hålen efter skruvarna/öglorna när det är färdigmålat? Hålen kommer inte att synas i karm efter montering, men syns i båge.
Nej, jag har inte varit i kontakt med Ottossons, det har däremot byggnadsvårdsbutiken. Vad jag förstod så fick dem inget bra svar. Det är många faktorer som inverkar...fuktkvot, nytt trä, mycket kärna/ fetved, väder vid målning m.m. så det kanske är svårt för Ottossons att ge ett bra svar då det lika gärna vara målarens misstag eller materialet. Ska bli intressant att se resultatet av din målning. Är ytorna i syd/sydväst så borde det visa sig efter 2-3 år.Microkatten skrev:
Dags att montera beslag! Det kan väl inte vara så svårt, tänkte jag, Bäst att börja med karmen och gångjärnsstapeln:
På Gysinges hemsida läste jag:
"Före islagning av gångjärnsstapeln måste karmen förborras, annars finns risk för att den spricker."
Spricker?? Och exakt hur skall det förborras??? Hmmm, bäst att testa först, inte vill jag att karmen skall spricka efter allt nerlagt arbete:
Nå virket sprack i alla fall inte...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På Gysinges hemsida läste jag:
"Före islagning av gångjärnsstapeln måste karmen förborras, annars finns risk för att den spricker."
Spricker?? Och exakt hur skall det förborras??? Hmmm, bäst att testa först, inte vill jag att karmen skall spricka efter allt nerlagt arbete:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nå virket sprack i alla fall inte...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårigheten att montera gångjärnsstapeln är att förborra tillräckligt mycket för att kunna banka in den stora kilen, men inte för lite så att karmen spricker eller för mycket så att gångjärnsstapeln inte fäster i virket. Dessutom är järnet mjukt och viker sig lätt, vilken bilden i förra inlägget visar.
Efter mycket övning kom jag fram till följande procedur:
Markera position:
Markera för tre borrhål:
Bestäm borrdjup:
Borra tre hål, 3 3 2 mm eller 2 3 2 mm (provade båda varianterna):
Banka ner gångjärnsstapeln (hellre för lite än för mycket för slutlig justering):
Gör slutlig justering (det mjuka järnet kommer till nytta här) och njut av resultatet:
När allt är justerat och klart kommer gångjärnsstaplarna att skruvas fast i öglan nedtill.
Detta var ett av de svettigaste momenten i hela fönstertillverkningen! Dock lugnade jag ner mig allteftersom fler och fler gångjärnsstaplar lyckligen fästes utan att virket sprack eller annat hemskt...
Efter mycket övning kom jag fram till följande procedur:
Markera position:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Markera för tre borrhål:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bestäm borrdjup:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borra tre hål, 3 3 2 mm eller 2 3 2 mm (provade båda varianterna):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Banka ner gångjärnsstapeln (hellre för lite än för mycket för slutlig justering):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör slutlig justering (det mjuka järnet kommer till nytta här) och njut av resultatet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När allt är justerat och klart kommer gångjärnsstaplarna att skruvas fast i öglan nedtill.
Detta var ett av de svettigaste momenten i hela fönstertillverkningen! Dock lugnade jag ner mig allteftersom fler och fler gångjärnsstaplar lyckligen fästes utan att virket sprack eller annat hemskt...
När gångjärnsstaplarna efter mycket vånda slutligen var på plats var det dags att fästa hörnjärnen. Vilket kändes som en betydligt behagligare uppgift.
Som jag nämnt tidigare i tråden är denna typ av gångjärn betydligt vanligare i Danmark än Sverige. I t.ex. centrala Köpenhamn och Helsingör vimlar det av dessa gångjärn. Här är ett exempel från Köpenhamn:
Observera den delikata vädringsbågen i fönsterbågen nere till vänster! I Danmark kan man också se olika sätt att fästa hörnjärnen, alltifrån spikat till skruvat med nedsänkt huvud.
Jag valde att använda skruv med spårad kullrigt huvud. En nackdel med hörnjärn är de drar åt sig fukt och rost. För att förbättra motståndet mot rost valde jag rostfri/A2 skruv. Det introducerar dock ett annat potentiellt problem eftersom materialet i hörnjärnen är just järn - galvanisk korrosion. Korrosion är en hel vetenskap, och det är inte givet att galvanisk korrosion uppstår trots kontakt av olika metalliska material. Jag tog fasta på att bl.a. areaförhållandet mellan materialen verkar ha betydelse - och i mitt fall är skruvarna väldigt mycket mindre än hörnjärnet.
Fördelen med att bygga för sig själv är att man har möjlighet att experimentera. Hela fönsterbygget är ju ett enda stort experiment för mig, så vi får se om tio år hur det blev...
Så här blev det i alla fall när allt var skruvat:
Som jag nämnt tidigare i tråden är denna typ av gångjärn betydligt vanligare i Danmark än Sverige. I t.ex. centrala Köpenhamn och Helsingör vimlar det av dessa gångjärn. Här är ett exempel från Köpenhamn:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Observera den delikata vädringsbågen i fönsterbågen nere till vänster! I Danmark kan man också se olika sätt att fästa hörnjärnen, alltifrån spikat till skruvat med nedsänkt huvud.
Jag valde att använda skruv med spårad kullrigt huvud. En nackdel med hörnjärn är de drar åt sig fukt och rost. För att förbättra motståndet mot rost valde jag rostfri/A2 skruv. Det introducerar dock ett annat potentiellt problem eftersom materialet i hörnjärnen är just järn - galvanisk korrosion. Korrosion är en hel vetenskap, och det är inte givet att galvanisk korrosion uppstår trots kontakt av olika metalliska material. Jag tog fasta på att bl.a. areaförhållandet mellan materialen verkar ha betydelse - och i mitt fall är skruvarna väldigt mycket mindre än hörnjärnet.
Fördelen med att bygga för sig själv är att man har möjlighet att experimentera. Hela fönsterbygget är ju ett enda stort experiment för mig, så vi får se om tio år hur det blev...
Så här blev det i alla fall när allt var skruvat:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder