Microkatten
Nu är det julafton mitt i högsommaren!

Jag gick upp på loftet i ett av våra uthus och började rota bland bråtet. Plötsligt uppenbarade sig en hög med fönsterbågar som legat där orörda säkert minst 30 år. Bågarna var av olika format och ålder, men bland dessa hittade jag en båge som mycket väl kan vara original!

Bågen i upphittat skick, utsidan

Gammal fönsterbåge med tre glasrutor, handblåst glas och 1800-tals gångjärn, lutad mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som kan ses så har det hörnjärn bara på ena sidan.

Det roliga var att ett komplett gångjärn fanns kvar, med gångjärnsstapel och gånghörnjärn av 1800-talsmodell

Gammal fönsterbåge med komplett 1800-tals gångjärn och profilad insida upptäckt bland bråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den profilerade insidan hade den klassiska kvartscirkelprofilen med haspar i 1800-talsmodell

Gammal smäcker fönsterbåge mot husvägg, med handblåst glas och delar av 1800-tals gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter fönstertvätt syntes att glaset var handblåst med blåsor och andra defekter

Närbild på handblåst glas med blåsor i ett gammalt fönsterbåge upptäckt på ett loft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bågen var i utmärkt skick (ja förutom målningen då...), men det är inte konstigt med tanke på den träkvalitet man har använt

Gammal fönsterbåge med flagande mörkbrun målning visande äldre handverksdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jämförelse visar jag här samma detalj i min övningsbåge, där jag ju använde vanligt regelvirke

Träbåge med klassisk kvartscirkelprofil och 1800-tals haspar, jämfört med nyare regelvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Extra roligt var ju att bågen var så otroligt lik den modell jag själv tänkt använda! Bågen var verkligen smäcker och tunn, med virkesdimension 24x45mm ("min" båge 30x45). Spröjsen var endast 24 mm bred ("min" båge 26).

Även om kanske inte alla delar min entusiasm så tyckte jag själv att detta var årets fynd och helt otroligt roligt och intressant!! :wow::):D:beer:
 
Redigerat:
  • Gilla
PAF och 7 till
  • Laddar…
Kul att se!

Vill dock flika in angående virkekvalitén (vilket oftast brukar utrycka sig som att man räknar årsringar) nu och "då": det finns en utbredd tanke om att det idag inte finns virke med så täta årsringar som förr. Det är fel. Däremot hittar du inte det virket hos bygghandeln. Det kommer också att kosta mer än hos bygghandeln.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Microkatten
Daniel_N skrev:
Kul att se!

Vill dock flika in angående virkekvalitén (vilket oftast brukar utrycka sig som att man räknar årsringar) nu och "då": det finns en utbredd tanke om att det idag inte finns virke med så täta årsringar som förr. Det är fel. Däremot hittar du inte det virket hos bygghandeln. Det kommer också att kosta mer än hos bygghandeln.
Så är det. Jag köpte mitt fönstervirke på en såg som väljer ut träd på rot speciellt med tanke på kvalitet och att det skall användas till fönster. Därefter sågat och lufttorkat. Kostar därefter, men eftersom det inte är så mycket virke i en båge (lite mer i karm) så blir kostnaden per båge ändå rimlig.
 
hur går de?

tycker den här tråden är riktigt spännande att följa, är lite sugen själv på att testa att göra egna fönster,

vad använder du för stål? både till kitfalsen å profilerna:)

vågar man fråga vad du fick betala för virket?
 
heos
Ja vi är nog flera som är nyfikna :) När jag väl är klar med mitt hyllprojekt så tänkte jag också börja testa.

Fråga; Jag har hittat ett frässål som liknar den profilen jag har på mina befintliga gamla fönster. Dock har jag inte hittat en kontraprofil. Frågan är om det är en nackdel att gera hörnen istället?
 
Microkatten
Tack för intresset! Själv är jag också ganska nyfiken på hur det kommer att gå... :D Se nästa inlägg för aktuell status!

berne88 skrev:
vad använder du för stål? både till kitfalsen å profilerna:)
Profilen fräses med CMTs profilsats. Cobolt har också motsvarande, och även några andra profiler att välja på. Till falsen använder jag raka stål, och Cobolts 45 mm notfräs används flitigt. Orsaken till den stora diametern är för att den är inköpt till min fräsvagga/släde.

berne88 skrev:
vågar man fråga vad du fick betala för virket?
Sådant här virke kan ligga runt 9-12000 kr per kbm. Låter jättedyrt, speciellt som det blir väldigt mycket spill. Men virkeskostnaden för en båge, ca 45x122 cm, blir runt 200-250kr. Finns alltså ingen anledning att köra annat virke än det bästa!

heos skrev:
Ja vi är nog flera som är nyfikna :) När jag väl är klar med mitt hyllprojekt så tänkte jag också börja testa.
Gör det, hur roligt som helst, och dessutom lär man sig helt enormt mycket!

heos skrev:
Fråga; Jag har hittat ett frässål som liknar den profilen jag har på mina befintliga gamla fönster. Dock har jag inte hittat en kontraprofil. Frågan är om det är en nackdel att gera hörnen istället?
Har du kikat på Cobolts profilsatser, de har några olika! Annars går det säkert bra att gera hörnen också - känns lite svårare, speciellt om man har mycket spröjs, men det kanske det inte är?
 
Microkatten
Fick äntligen hem min nya sänksåg, Festool TS 75, för några dagar sedan, efter lite strul med transporten. Bl.a. ljög Postnord om att de försökt leverera paketet, och när jag hämtade det själv så var det totalt misshandlat. Suck.

Fönster-produktionen till huset är tillfälligt pausad då jag först måste göra karmar till ett par stallfönster av järn som sitter på ett uthus. Utan att gå in på detaljer om konstruktion (finns intresse kan jag göra det också, det har krävt lite speciallösningar för att passa in ett järnfönster med rundad topp i en karm) så har jag nu börjat såga upp karmbitarna till stallfönsterna.

Här är premiärsågningen förevigad, med ny såg och det tjocka karmvirket

Festool TS 75 sänksåg på ett grovsågat trästycke, redo för kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fungerade alldeles utmärkt att såga ut grovbitarna på detta sätt. I princip var det bara att sätta skenan på virket och såga, både tvärs och längsmed virket, gällde bara att se till att skenan inte kunde vicka när sågen passerade virkeskanterna.

Skönt att få sågat virket till ett mer lätthanterligt format...

De grovsågade bitarna är nu lagda på vila i snickeriet med avfuktare på

Grovbitar av lufttorkat karmvirke för fönstertillverkning, utsågade och liggande på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Virket är redan lufttorkat ner till runt 15%, men sågverket föreslog att även avfukta grovbitarna någon vecka eller två. En fuktkvot på 12% sägs vara perfekt för fönstertillverkning, vilket kanske kan vara svårt att nå helt, men tillräckligt nära borde gå.

Tyvärr har jag ingen fuktmätare, vilket jag förstås borde ha...har tittat på en ligno mini för dryga tusenlappen, är som vanligt tveksam till de billigaste. Nackdelen är att man för att få rättvisande värden måste såga i virket, helst på flera ställen. Förutom ytterligare en kostnad, har blivit väl mycket sådana...

Jag har också beställt ett långt 63mm frässtål för att kunna kantrikta de tjocka karmbitarna. Eftersom bitarna är så pass breda tror jag dock att det kan räcka med att rikta en bredsida i fräsvaggan och rikta en kant med sänksågen (och andra kanten med bordssågen), då skenan lär ligga stabilt på de breda bitarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonka9
  • Laddar…
Ursäkta, men jag måste ändå ställa mig lite frågande till alla inköp av svindyra frässtål. Varför köper du inte bara en rikt/planhyvel? Skulle aldrig ge mig på att utgå från grovsågad massivträ utan att ha en sådan.
 
Microkatten
vectrex skrev:
Ursäkta, men jag måste ändå ställa mig lite frågande till alla inköp av svindyra frässtål. Varför köper du inte bara en rikt/planhyvel? Skulle aldrig ge mig på att utgå från grovsågad massivträ utan att ha en sådan.
Det får du gärna göra.

Det enda frässtålet som jag har enkom för att rikta är det nu beställda 63mm långa för 400 kr. Så marginalkostnaden för att kunna rikta rör sig om några hundralappar. En planhyvel har jag köpt. Vad är det du tycker är dyrt?

Du får också tänka på att min resa från total nybörjare till fönstertillverkning har gått snabbt. Vad som är logiskt för dig är inte alls lika självklart för en nybörjare som faktiskt inte har en aning om vilka verktyg och maskiner som är lämpliga, hur man skaffar virke, vilka dimensioner som behövs, etc.

Den enda stora niten jag gått på hittills tycker jag är att jag blev tvungen att införskaffa en såg till, TS 75. Men det går faktiskt inte att gräma sig för det, för när jag köpte TS55 på senhösten hade jag ingen susning om att jag några månader senare skulle börja producera fönsterkarmar från 65 mm okantat virke.

Så kan det gå, och mitt sätt verkar också fungera, eller hur? :)
 
Microkatten skrev:
Det får du gärna göra.

Det enda frässtålet som jag har enkom för att rikta är det nu beställda 63mm långa för 400 kr. Så marginalkostnaden för att kunna rikta rör sig om några hundralappar. En planhyvel har jag köpt. Vad är det du tycker är dyrt?

Du får också tänka på att min resa från total nybörjare till fönstertillverkning har gått snabbt. Vad som är logiskt för dig är inte alls lika självklart för en nybörjare som faktiskt inte har en aning om vilka verktyg och maskiner som är lämpliga, hur man skaffar virke, vilka dimensioner som behövs, etc.

Den enda stora niten jag gått på hittills tycker jag är att jag blev tvungen att införskaffa en såg till, TS 75. Men det går faktiskt inte att gräma sig för det, för när jag köpte TS55 på senhösten hade jag ingen susning om att jag några månader senare skulle börja producera fönsterkarmar från 65 mm okantat virke.

Så kan det gå, och mitt sätt verkar också fungera, eller hur? :)
Absolut, alla sätt som fungerar är bra! Ursäkta för tonen i mitt inlägg, det var inte meningen att låta "nedvärderande".

Angående dyra frässtål så kikade jag på det grova notstålet du hade, det kostar väl över 1000kr? Antog att du använde det för att rikta mha. släde?

Hursomhelst, jag tycker du bör överväga att köpa en rikthyvel, ditt arbete kommer gå så oerhört mycket fortare!

Jag anser mig för övrigt också vara relativt nybörjare på finsnickeri.
 
Microkatten
vectrex skrev:
Absolut, alla sätt som fungerar är bra! Ursäkta för tonen i mitt inlägg, det var inte meningen att låta "nedvärderande".

Angående dyra frässtål så kikade jag på det grova notstålet du hade, det kostar väl över 1000kr? Antog att du använde det för att rikta mha. släde?

Hursomhelst, jag tycker du bör överväga att köpa en rikthyvel, ditt arbete kommer gå så oerhört mycket fortare!

Jag anser mig för övrigt också vara relativt nybörjare på finsnickeri.
Ja, det är lätt hänt att det man skriver kan uppfattas lite kantigt av andra, ingen skada skedd!

Jo, det stora notstålet införskaffade jag ursprungligen till släden, men har väldigt god nytta av det när jag gör t.ex. tappar.

Efter att ha slutligen förstått behov och vikten av rikt- och planhyvling så begrundade jag länge utbudet av dylika maskiner. Men det verkar som att just där finns det ett hål när det gäller maskiner till hobbysnickare till rimlig kostnad men av god kvalitet. Och begagnade stora åbäken till hyvlar har sin problematik.

En ok planhyvel för mina behov till rimlig kostnad hittade jag alltså, men inget med rikthyvelsfunktion. Så det blev som det blev. Hade gärna haft en Logosol förstås, men någonstans får man sätta stopp för utgifterna, ligger redan LÅÅNGT över budget...
 
Microkatten skrev:
Ja, det är lätt hänt att det man skriver kan uppfattas lite kantigt av andra, ingen skada skedd!

Jo, det stora notstålet införskaffade jag ursprungligen till släden, men har väldigt god nytta av det när jag gör t.ex. tappar.

Efter att ha slutligen förstått behov och vikten av rikt- och planhyvling så begrundade jag länge utbudet av dylika maskiner. Men det verkar som att just där finns det ett hål när det gäller maskiner till hobbysnickare till rimlig kostnad men av god kvalitet. Och begagnade stora åbäken till hyvlar har sin problematik.

En ok planhyvel för mina behov till rimlig kostnad hittade jag alltså, men inget med rikthyvelsfunktion. Så det blev som det blev. Hade gärna haft en Logosol förstås, men någonstans får man sätta stopp för utgifterna, ligger redan LÅÅNGT över budget...
Jag kan varmt rekommendera en begagnad inca rikt/planhyvel. Eftersom du redan har planhyvel så kan du försöka leta efter enbart en inca rikthyvel. De brukar finnas på blocket för mellan 1000-2000 kr.
Finns en (överprisad) i Göteborg just nu, det är dock både rikt/planhyvel, ser ut precis som en sådan jag har.
http://www.blocket.se/goteborg/Inca_rikt_planhyvel_68472897.htm
Dessa tycker jag maxpris borde vara 5000kr för. Har sett dem för betydligt mindre pengar också.

Borden är lite korta men att rikta 130-140 cm långa bitar är inga problem alls! Det går att rikta längre också, men då börjar det bli lite krångligt.
 
Små separata rikthyvlar frukar dyka upp på Blocket alltemellanåt om man håller utkik.

Håll utkik efter en 20 cm bred Stenberg rikthyvel. De brukar gå för några tusen kronor och verkar extremt välbyggda. 25 cm breda Ejca brukar gå ännu billigare och de duger också bra för hobbybruk.
 
heos
Microkatten skrev:
Gör det, hur roligt som helst, och dessutom lär man sig helt enormt mycket!


Har du kikat på Cobolts profilsatser, de har några olika! Annars går det säkert bra att gera hörnen också - känns lite svårare, speciellt om man har mycket spröjs, men det kanske det inte är?
Har både kikat på Cobolts och CMTs frässet. Dock inget som liknar det jag är ute efter. Så kanske ska tänka om. Sen är det väl bara Cobolt som har stål för 8mm skaft efter vad jag kunnat se. Det hade ju varit trevligt att uppgradera till det du har (y)
 
Microkatten
Jag ger upp, nu har jag satt rikthyvel på blocket-bevakning :D. Skämt åsido, dyker det upp en liten hyvel för ett par tusen kan det ju övervägas!

heos skrev:
Har både kikat på Cobolts och CMTs frässet. Dock inget som liknar det jag är ute efter. Så kanske ska tänka om. Sen är det väl bara Cobolt som har stål för 8mm skaft efter vad jag kunnat se. Det hade ju varit trevligt att uppgradera till det du har (y)
CMT har både 8 och 12 mm. Mina profilstål är 8 mm. Vet inte om du varit på deras hemsida och kanske kikat på den amerikanska versionen? Om så, välj europa som marknad istället så dyker de upp.

Hur ser din fönsterprofil ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.