Microkatten
Tack ozean för input! Jag har klurat en del på om det är möjligt - eller snarare lämpligt - att inte behöva köpa en ts75. Idéer inkluderar att kapa/klyva virket från två håll - det blir inte bra - till att använda tigersåg att grovkapa - men jag behöver fortfarande finklyva. Varukorgen med ts75:an ligger färdig, saknas bara ett (o)beslutsamt tryckande på köpknappen... :)

Tanken är inte att karmen skall vara 65mm tjock, utan det är tjockleken på mitt karmvirke i obehandlat skick. Dessutom är dessa plank runt 5m långa och upp till 45 cm breda.

Min tanke var att sänksåg + skena skulle dels grovkapa planken och dels klyva dem på mitten (mitten används normalt inte eftersom torksprickorna ligger just där). Möjligtvis kan en kapsåg kapa - jag har dock inte sett någon kap som klarar 45 cm bredd - men jag måste fortfarande klyva planken för att kunna använda planhyveln, som klarar ca 30 cm bredd. Och att baxa upp en 60 kgs jätteplanka på kapsågen känns väl så där, då verkar en skena vara betydligt smidigare.

Men rätta mig gärna, jag är öppen för förslag!

Efter att ha grovkapat enligt ovan tänkte jag först hyvla ner bitarna lite i min planhyvel från 65mm till drygt 55mm, sedan rikta med fräsvagga och -bord, och därefter såga ut bitarna (klyva på sågbord, kapa med skena) och slutligen hyvla igen till rätt dimension. Tanken var att slutliga tjockleken på karmen är ca 50mm. Jag behöver alltså ha ett sågbord som klarar 55mm. Ev kan man kanske hyvla först ner till 50mm, och klyva/kapa sedan? Men ts55 max på 51mm känns tight. Och dessutom måste jag kunna klyva de hela planken, och att i så fall använda t.ex. tigersåg till det känns väl sådär....
 
Microkatten
Jag hittade några utrivna karmbitar från när tidigare ägare bytte ett av fönsterna. Karmbitarna är från ett fönster som antagligen sattes in på 40-talet (vi har fortfarande ett par sådana fönster i bruk). Här kan man se konstruktionen tydligt. Är detta liknande det du menar, ozean?

Gamla utrivna karmbitar med synliga spiker på grusunderlag, visar fönsterkonstruktion från 40-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och mittposten

Utrivna träkarmbitar från ett 40-tal fönster med spikar och synlig konstruktion på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äldre fönsterkarmbit liggande på grusunderlag med synlig konstruktion och flagnad färg, från 40-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spikade man alltid karmarna förr?
 
Redigerat:
Jag har denna typen av förbindning på mina gamla fönster. Ganska enkel och stabil lösning som jag använt på de karmar jag gjort.
En träförbindning på en fönsterkarm som visar en enkel och stabil konstruktionslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Ett träsidostycke med en synlig fals, 56 mm tjockt, spikat mot en dörrkarm på ett trägolv bakgrund av ytterligare trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sidostycket med falsen. Dem var spikade på original karmarna. Tjockleken är 56 mm inklusive falsen
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Fönsterkarm installerad med täta hörn där fals och not möts, utsikt mot grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här ser karmen ut på plats. Helt tät i hörnen då fals/not möter upp rörelser
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Ja det var en väldigt ren och enkel fog! Vet du hur gamla dina karmar är?
 
Huset byggdes 1910
 
Microkatten
ozean skrev:
Huset byggdes 1910
Tack! Då har jag ett par alternativa fogningslösningar att fundera på.

Eftersom de två fönster jag bara hade tänkt ersätta bågarna på var kopplade, så hade det förstås blivit nya kopplade bågar. Nu när även karmarna skall bytas kommer jag antagligen att passa på att istället göra en ytterbåge och en lös innerbåge.
 
Angående din sågproblematik, du kan inte klyva så djupt som din TS55:a förmår och sedan handsåga sista millimetrarna och avsluta med ett par hyveldrag för att ta det sista?
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
MaTu skrev:
Angående din sågproblematik, du kan inte klyva så djupt som din TS55:a förmår och sedan handsåga sista millimetrarna och avsluta med ett par hyveldrag för att ta det sista?
Tack för förslaget! Det hade jag antagligen kunnat göra, eller kanske t.o.m istället för handsågning köra tigersåg, då det finns ett spår att följa? Kräver dock en ny hyvel, vilken jag iofs hade haft nytta av generellt.

Efter att ha gått ett tag och "känt in" möjliga lösningar så har jag förstått att för mig är nog bästa lösningen en ts75. Den är nu beställd, för fem minuter sedan! :p Får sälja bordsmodulen för ts55 och antagligen ts55an också. Först funderade jag på att behålla ts55an, men läste att det är lite knöligt att använda denna och ts75 med samma skena, då olika avstånd för klingorna gör att ts75 saboterar skenans splitterskydd för ts55. En miss av Festool.
 
Det är skönt att ha justersåg
 
Microkatten
DennisCA skrev:
Det är skönt att ha justersåg
Det är det säkert. Men jag lyfter hellre 3 kg sänksåg ned till 60 kg planka, än 60 kg planka upp till en 300 kg sänksåg. :p
 
Jag skulle vara väldigt glad om jag hade både 55:an och 75:an då jag ofta alternerar mellan skena och bordssågning. Lite bökigt att byta snabbt. Har du nu lyckan att ha båda kan man alltid ha en i bord och en lös på skena. Lycka till med dina karmar. Ser fram emot att se lite bilder när du kör igång
 
Microkatten
ozean skrev:
Jag skulle vara väldigt glad om jag hade både 55:an och 75:an då jag ofta alternerar mellan skena och bordssågning. Lite bökigt att byta snabbt. Har du nu lyckan att ha båda kan man alltid ha en i bord och en lös på skena. Lycka till med dina karmar. Ser fram emot att se lite bilder när du kör igång
Ja, även om det, när man är van, kanske tar endast 2-3 minuter att byta ( just nu tar det mig en kvart, hehe ) så tar det emot. Kom på att just nu är det lite specialfall där jag måste använda ts75 med skena, men i normalfallet kan den ju sitta permanent i bordsmodulen. Behöver bara köpa en ny splitteremsa till skenan efter karmvirket är uppsågat...
 
  • Gilla
ozean
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.