21 427 läst · 206 svar
21k läst
206 svar
Snabbaste routern vid fiberanslutningen?
Fördela routrarna där du vill ha dom sedan du kopplat ihop dom, anslut lankabeln lokalt direkt den enskilda routern. Allt blir därmed trådlöst Asus har antagligen det lättaste systemet för mesh. Du behöver INTE köpa ett färdigt system. Jag har 500,/500 i mitt system som maxhastighet men beror på hur många som delar.B Bygghammer skrev:
Man har en router. Sedan är det i allmänhet lämpligt med flera accesspunkter. Ofta har man en burk med flera funktioner. Brandvägg, router, accespunkt, switch mm. Men det är bara en som agerar router. Så benämn dem inte som routrar.
Mesh har inget med wifi roaming att göra. Det är ett sätt för att dynamiskt ändra routingen i nätverket. Något som normalt sett är fullständigt onödigt. Inte heller betyder det att det är trådlöst.
Mesh har inget med wifi roaming att göra. Det är ett sätt för att dynamiskt ändra routingen i nätverket. Något som normalt sett är fullständigt onödigt. Inte heller betyder det att det är trådlöst.
M Majep skrev:
Båda dessa enheter är tvåbands (2.4 GHz radio + 5ghz radio). Om du tvunget ska köra ett trådlöst backhaul så rekommenderar jag absolut att du skaffar enheter med tre radios, så att en av dem kan dedikeras för länken mellan våningarna. Annars halverar du i praktiken bandbredden som är tillgänglig för dina användare. Asus AI-Mesh enheter är tydligt märkta Tri-Band eller Dual-Band på grund av detta; kör dual band om du kan tråda mellan enheterna. Tri-Band om man tvunget ska radiolänka.M Majep skrev:
Men lägg upp en kabel och fortsätt använd dina enheter. Absolut billigast och snabbast.
Redigerat:
Nej oftast så räcker det med en Router samt en AP per våningsplan.D Daniel 109 skrev:Man har en router. Sedan är det i allmänhet lämpligt med flera accesspunkter. Ofta har man en burk med flera funktioner. Brandvägg, router, accespunkt, switch mm. Men det är bara en som agerar router. Så benämn dem inte som routrar.
Har man två mycket kapabla Asus-routrar så provar man naturligtvist först AiMesh och då blir den ena routern en AP. En Asus-router har oftast en stor överkapacitet och det nyttjas då för den trådlösa trafiken mellan router till undernod/AP.
År det dessutom som i TS fall ett gammalt timrat trähus så funkar det garanterat för normalt bruk.
Dra en nätverkskabel!
Överlägset Bäst och Billigast och kräver minst arbetsinsats jämfört med alla förbannade konfigurationer av olika dåliga trådlösa lösningar...
Överlägset Bäst och Billigast och kräver minst arbetsinsats jämfört med alla förbannade konfigurationer av olika dåliga trådlösa lösningar...
Men varför ska man dra en nätverkskabel när två Asus routrar med största sannolikhet klarar det här trådlöst?NICHOLAS J skrev:
AiMesh
https://www.asus.com/microsite/aimesh/se/index.html
Hur man gör och stegen 1, 2, 3, 4 en bit ner på sidan
https://www.asus.com/microsite/aimesh/se/how_to.html
Ojdå, det blev ju bra.... ock kostar noll kronor om man redan har två kapabla Asusroutrar.
Minst arbetsinsats är utan tvekan homeplug. Klart på två-tre minuter, och då räknar jag även in tiden att öppna förpackningen och gå uppför trappan till övervåningen.NICHOLAS J skrev:
Allvetare
· Södermanland
· 95 inlägg
Jag kör två Asus-routrar på precis det sätt som önskas. Huvudrouter vid fiberanslutningen på nedervåningen och en router på övervåningen som har en kablat dator samt lite trådlösa grejer som paddor och Chromecast. Fungerar alldeles utmärkt med Asus AiMesh. Asus har dessutom en egen optimiseringsfunktion som automagiskt hittar bästa frekvensbanden och inställningar med ett knapptryck.M Majep skrev:Hej!
Vi bor i ett gammalt timrat hus ute på landet. Nu har alla barn flyttat upp till övervåningen och då vill jag har bästa möjliga wifi där.
Nere i hallen kommer vårt fiber in. Visst är det då där man ska placera sin snabbaste/bästa router (asus rt-ax86u pro)? För att sedan ha en brygga på övervåningen (med asus rt-ax58u)? Kan inte dra sladd till övervåningen utan det får förlängas med annan router.
Jag tänker att ska vara så att den starkaste routern är först, men ville bara kolla av att jag tänker rätt.
tack
Man kan ha massa teoretiska siffror men det som spelar roll är praktisk användning, och det fungerar fint. Så pass att jag skaffade en tredje till garaget med verkstan och ateljén för några trådade grejer där.
Kör på!
Du fick ett bra svar i inlägg #12. Bör vara enkelt att testa och sedan får du se vad dina ”kunder” på övervåningen tycker.M Majep skrev:
Om du redan tidigare haft en burk på övervåningen och den andra vid fibern har du säkert redan ett visst hum hur pass bra de kommunicerar med varandra i ditt hus. Kan vara värt att testa lite olika placering av burkarna. Ibland kan 1 meter göra klart märkbar skillnad.
Ja, men det förutsätter att du redan byggt om din elcentral för att säkerställa att uttagen är på samma fas. Men visst, det är kanske inte är så mycket jobb?jarlh skrev:
Tro mig, jag har testat. WiFi är säkert jättebra till mycket, som att kolla på videor i telefonen, men alla som hållt på ett tag satsar på trådbundet till det som går. Speciellt accesspunkter.P paralun skrev:
Tyvärr spelar det ingen roll hur det är eller vad du tycker om det - man får hålla sig till vad marknaden kallar dessa produkter.D Daniel 109 skrev:Man har en router. Sedan är det i allmänhet lämpligt med flera accesspunkter. Ofta har man en burk med flera funktioner. Brandvägg, router, accespunkt, switch mm. Men det är bara en som agerar router. Så benämn dem inte som routrar.
Jo jag har själv satt upp trådlöst Asus AiMesh på ett par ställen och det fungerar utmärkt, tro mig!NICHOLAS J skrev:
I TS fall med ett gammalt trähus funkar det garanterat bra.
Måste de vara det? För mig och för brorsan har det alltid fungerat utan problem; till annan våning, till garaget, till gäststugan etc. Ren tur kanske?NICHOLAS J skrev:
Hittade https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348431-homeplug-och-fasbryggning som tyder på att det kan bli problem.
De flesta idag fungerar utmärkt på olika faser... värre kan vara igenom flera jfbr. Tex. om man har ett uthus med egen central.jarlh skrev: