M Majep skrev:
Hej!
Vi bor i ett gammalt timrat hus ute på landet. Nu har alla barn flyttat upp till övervåningen och då vill jag har bästa möjliga wifi där.
Nere i hallen kommer vårt fiber in. Visst är det då där man ska placera sin snabbaste/bästa router (asus rt-ax86u pro)? För att sedan ha en brygga på övervåningen (med asus rt-ax58u)? Kan inte dra sladd till övervåningen utan det får förlängas med annan router.
Jag tänker att ska vara så att den starkaste routern är först, men ville bara kolla av att jag tänker rätt.

tack
Hej!
I tråden har det skrivits både nördiga och supernördiga svar.
Man ska inte krångla till det,!
Tag din gamla AX router och köp till ytterligare en likadan.
Tanka hem appen, skapa ett meschnätverk med dom 2 du redan har. Placera ut dessa där du vill ha dom, funkar det så nice! Annars köp en till och prova placeringar. Färdiga mesh nätverk är nödvändigtvis inte bättre. Huvudrouter, router, accesspunkt. Kärt barn har samma namn. Även om du har ett snabbt internt nätverk så är det mest en fråga vad du får för i hastighet i stadzfiber modemet. Samt hur många du delar speeden med. Wifi6 för ditt interna belastar användarna mindre än Wifi5. Ingen del går dock fortare än vad den konstruerats för även om man kan blanda gammalt och nytt. Morgondagen heter Wifi7!

B Bygghammer skrev:
Fördela routrarna där du vill ha dom sedan du kopplat ihop dom, anslut lankabeln lokalt direkt den enskilda routern. Allt blir därmed trådlöst Asus har antagligen det lättaste systemet för mesh. Du behöver INTE köpa ett färdigt system. Jag har 500,/500 i mitt system som maxhastighet men beror på hur många som delar.
Wifi5=AC 4gbs,Wifi6 9gbs=AX Wifi746gbs=be

K Kane skrev:
Du kan få köpa en USG 3P billigt snart....
Håll mig uppdaterad ;)

• Gilla
Kane
  • Laddar…
M Majep skrev:
Och på mitt sekelskifteshus vill jag inte ha ethernet-kabel längs med panelen. För mig spelar det roll.
Varning för att detta blir fullständigt off-topic och ganska långt...

Full förståelse för ert resonemang om det estetiska! Jag bor själv i ett hus med anor från 1500-talet där det nuvarande bostadshuset är byggt 1832. Ända sedan jag flyttade in för snart 15 år sen har jag brottats med frågor om hur teknik som inte fanns 1832 ska integreras på ett lämpligt sätt i en gammal byggnad. Man måste betänka att när huset byggdes fanns det varken rinnande vatten inomhus, centralvärme eller elektricitet. Även telefoni, TV-antenn och såklart fiber/nätverk är senare påfund som kommit och i de två förstnämnda fallen även plockats bort - i alla fall i vårt hus.

Tittar jag i mitt hus hur de gjorde förr så installerade man exempelvis elen mestadels utanpåliggande med kulo/knoppledningar och utanpåliggande apparater vid eftermontering men ibland även "dolt" med rör/takutlopp i tak för belysning. Radiatorer är stående på golv/vägghängda och rördragningen varierande synligt vid tak/golv (självcirkulation) men ibland dolt i krypgrund, kattvindar/förråd och vind. Detsamma med tappvatten, blandat utanpåliggande/dolt, och hål i väggar/golv och även murstockar tog man upp där man behövde komma fram. Senare påfund som telefon och antenn uteslutande utanpåliggande och genom väggar/tak vid behov.

När vi renoverat och/eller ändrar i befintliga installationer försöker jag följa dåtidens uttryck - synligt där det inte finns alternativ vilket i många fall inneburit spikad kulo (Letti-klammer) som jag tycker blir klar snyggast när man målar in den, och utanpåliggande apparater. Vill jag ha ett uttag på andra sidan av en vägg i nästa rum har jag inga betänkligheter att borra mig igenom väggen och sätta uttaget på andra sidan eftersom det var på det sättet "de gjorde förr".

Just nätverk är ju lite speciellt. När vi flyttade in provade jag med nätverk över elnätet men jag tycker aldrig att det blev bra så vi gick efterhand över till mera trådlöst men det var svårt att få bra täckning i det relativt stora huset och barn som ville "gamea" klagade kontinuerligt på att det gick långsamt. Efterhand har det blivit mer och mer fast förlagd nätverkskabel. Allt är dock draget utan att synas så alla utrymmen såsom krypgrund, förråd, kattvindar och vind har fått utnyttjas, men visst har jag fått borra ett och annat hål för att komma fram men ser inte det som ett problem om det färdiga resultatet är osynligt och inte inkräktar på byggnadens kulturvärden. Ibland har jag även tillfälligt lossat listverk och annat för att komma fram med rör/slang och ledning - något som är helt osynligt efter återmontering. Resultatet är ett robust nätverk med fast kablage till all utrustning som inte flyttas runt (med strömförsörjning via PoE där det behövs) och bra täckning med accesspunkter för WiFi för telefoner, paddor och annat utan fasta anslutningar.

Hur som helst, lycka till med din nätverksinstallation! Om det inte blir så bra som du/dina barn hoppas på med det trådlösa så är detta i alla fall lite pepp på vägen att det faktiskt går att få till utan att göra avkall på byggnadsvård och estetik!

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
De flesta idag fungerar utmärkt på olika faser... värre kan vara igenom flera jfbr. Tex. om man har ett uthus med egen central.
En fas-kopplare i elcentralen kan lösa vissa problem.
En enklare(?) lösning på vissa problem kan vara att man sätta en HomePlug på ena fasen och en HomePlug på andra fasen (före jfb’n, efter dvärgbrytare/automatsäkring) och sen en ethernet kabel emellan. Ethernetförbindelsen bör klara spänningsspikar på upp emot 4000 volt (även om specen bara kräver 1500V) i varje ände.

Man bryggar alltså signalen samtidigt som man då också förstärker signalen. Den metoden rekomenderar TP-link om man fördjupar sig i dokumentationen.

HomePlugg kan vara ett utmärkt sätt att flytta sin WiFi grunka(wifi-router eller AP) till ett annat rum på samma våning, eller annan våning. Fungerar/användbart tillsammans med Asus AiMesh som förbindelse mellan mesh noder då Asus routrarna stödjer både wifi och kabel mellan mesh noderna.

Det är sällan inkommande fiber kommer in på ett ställe som är lämpligt för bra wifi täckningen i ett hus.
...

blackarrow blackarrow skrev:
En fas-kopplare i elcentralen kan lösa vissa problem.
En enklare(?) lösning på vissa problem kan vara att man sätta en HomePlug på ena fasen och en HomePlug på andra fasen (före jfb’n, efter dvärgbrytare/automatsäkring) och sen en ethernet kabel emellan. Ethernetförbindelsen bör klara spänningsspikar på upp emot 4000 volt (även om specen bara kräver 1500V) i varje ände.

Man bryggar alltså signalen samtidigt som man då också förstärker signalen. Den metoden rekomenderar TP-link om man fördjupar sig i dokumentationen.

HomePlugg kan vara ett utmärkt sätt att flytta sin WiFi grunka(wifi-router eller AP) till ett annat rum på samma våning, eller annan våning. Fungerar/användbart tillsammans med Asus AiMesh som förbindelse mellan mesh noder då Asus routrarna stödjer både wifi och kabel mellan mesh noderna.

Det är sällan inkommande fiber kommer in på ett ställe som är lämpligt för bra wifi täckningen i ett hus.
...
Nu är jag inte elektriker men... jag ser inte att man kan göra så utan att frångå gällande regler, man får inte ha ett uttag som inte är kopplat på en jfb. För såvitt jag vet finns det tyvärr ingen Homeplug som man kan koppla kablar till utan de skall in i ett uttag?
Dock gillar jag lösningen rent tekniskt.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Jag har svårt att se vad jordfelsbrytaren har med saken att göra.

D Daniel 109 skrev:
Jag har svårt att se vad jordfelsbrytaren har med saken att göra.
Mina som jag använder fungerar inte över jfb. Antar att den på något sätt använder nollan eller liknande. Men håller egentligen med dig men det är stendött. Alltså när man har två olika centraler med var sin jfb.

P PHPersson skrev:
man får inte ha ett uttag som inte är kopplat på en jfb
Det finns massvis med elanläggningar i bostäder helt utan JFB. Sen vet jag inte riktigt varför JFB ska vara problematiskt vid HomePlug. Jag kör HomePlug mellan två hus där "mottagande" hus har en egen central med JFB. Det fungerar utmärkt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja, det låter konstigt. Men transformatorn i den kanske har problem med de höga frekvenserna?

Alfredo Alfredo skrev:
Det finns massvis med elanläggningar i bostäder helt utan JFB. Sen vet jag inte riktigt varför JFB ska vara problematiskt vid HomePlug. Jag kör HomePlug mellan två hus där "mottagande" hus har en egen central med JFB. Det fungerar utmärkt.
Jo det finns, men det är inte tillåtet idag. Eftersom min byggnad är från 2023 är det svårt att säga att det var gjort innan reglerna kom =).
Jag vet att det finns andra som fungerar men jag kan inte byta... får jag fråga vilken modell du har som fungerar?

useless useless skrev:
Ja, det låter konstigt. Men transformatorn i den kanske har problem med de höga frekvenserna?
Jag förstår inte själv varför det inte fungerar... men jag har testa med olika jfb. Olika hus och det är stendött.

P PHPersson skrev:
men det är inte tillåtet idag.
Det är inte tillåtet att installera så idag vid nyproduktion. Det är dock helt tillåtet att behålla en sådan lösning. När du skriver "man får inte ha ett uttag som inte är kopplat på en jfb" ger det intrycket av att alla snarast måste installera en JFB eller plocka bort alla sina vägguttag, och så är det inte.

P PHPersson skrev:
får jag fråga vilken modell du har som fungerar?
Absolut! "TP-Link homeplugpaket AC1200" står det på Kjells kvitto. Gissar att exakt den modellen inte finns längre då jag tydligen köpte den 2017. De finns på landet så jag kan inte kolla exakt typbeteckning på respektive enhet men de liknar dessa:

Två TP-Link homeplug-enheter med vägguttag och Ethernet-portar, modell AC1200 Mbps, liggande på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag tycker en dvärgbrytare borde ha högre induktans då den har fler varv men å andra sidan har strömtransformatorn i en jfb sluten järnkärna, medan spolen i dvärgen har öppen kärna.

Höga frekvenser samt att nollan även passerar kan vara problem...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.