P
jarlh jarlh skrev:
Har någon föreslagit homeplug ännu?

Låt alltså datatrafiken gå i existerande elledningar. Finns med integrerad wifi-extender.
Ja, det har någon redan föreslagit. Jag har provat det och tyckte inte att det fungerade så värst bra. Det berodde förmodligen på dålig kvalitet på elektriciteten. I bostadshuset gick det oftast (men inte alltid) hyfsat, men mellan två hus som hade varsin elcentral gick det inte alls.

P pmd skrev:
Det finns nytta med att ha en separat backhaul-kanal även med bara två noder, men det kanske går att ordna med annan teknik än mesh?
Ja, det är vettigt. Men det har ju inget med mesh att göra. Även om många tycks kalla just det för mesh.

NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Kan du ge ett exempel på produkt?
Som vadå? Fungerar igenom faserna eller som inte fungerar igenom jfbr?

P PHPersson skrev:
Som vadå? Fungerar igenom faserna eller som inte fungerar igenom jfbr?
Ja du säger att det finns produkter som fungerar i vilket vägguttag som helst utan ingrepp i elcentralen, var finns dessa?

ClasseClas
D Daniel 109 skrev:
Varför envisas folk med att benämna accesspunkter ”router”?
D Daniel 109 skrev:
Mer än en router ställer i allmänhet till det. Använd bara en.
D Daniel 109 skrev:
Mesh mellan två enheter är ju fullständigt meningslöst.
D Daniel 109 skrev:
Syftet med mesh är att få ett dynamiskt nät som kan hitta nya vägar när enheter eller vägar tillkommer, försvinner eller flyttas. Med två enheter finns det bara en väg. Mesh blir då fullständigt meningslöst. Roaming är inte mesh. Det är en annan funktion.
D Daniel 109 skrev:
Den funktionen har inget med mesh att göra.
D Daniel 109 skrev:
Det blir ju väldigts svårt att diskutera olika tekniska lösningar när folk tror att begreppen betyder något annat än de gör.
D Daniel 109 skrev:
Jag är inte helt förvånad att folk tror det. Producenterna följer med, ibland implementerar de onödig teknik. Bland är informationen vilseledande. Ibland rent ut fel.

Tex Ikeas smarta lampor som anges som Wifi lampor fast de inte alls kommunicerar med Wifi. [länk]

Jag vidhåller att nyttan med mesh är obefintlig med två enheter.
D Daniel 109 skrev:
Jag skrev en kort förklaring i inlägg 41.
D Daniel 109 skrev:
Visst, som jag sa så är nyttan med mesh obefintlig i det läget. Men det fungerar ju att ha mesh även där.
D Daniel 109 skrev:
Definitionen av mesh är att det är självkonfigurerande. Inte att det är trådlöst.

[länk]
D Daniel 109 skrev:
Har jag påstått något annat?
D Daniel 109 skrev:
Att ha ett trådlös backhaul är inte samma sak som mesh. På nya enheter är det omta implementerat via mesh. Men du menar inte mesh.
D Daniel 109 skrev:
Då är det inte en router. Även om den skulle kunna vara det.
D Daniel 109 skrev:
Man har en router. Sedan är det i allmänhet lämpligt med flera accesspunkter. Ofta har man en burk med flera funktioner. Brandvägg, router, accespunkt, switch mm. Men det är bara en som agerar router. Så benämn dem inte som routrar.

Mesh har inget med wifi roaming att göra. Det är ett sätt för att dynamiskt ändra routingen i nätverket. Något som normalt sett är fullständigt onödigt. Inte heller betyder det att det är trådlöst.
D Daniel 109 skrev:
Jag har svårt att se vad jordfelsbrytaren har med saken att göra.
D Daniel 109 skrev:
Nu känns det som att ordet kalibrera fick ytterligare en betydelse.
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är vettigt. Men det har ju inget med mesh att göra. Även om många tycks kalla just det för mesh.
Nu har du hittills skrivit 17 inlägg i den här tråden vilket utgör 10 % av alla inlägg. Om du skulle sammanfatta alla dina inlägg till TS @Majep frågeställning i trådstarten och ge en tydlig rekommendation, vad är då ditt svar?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Tex. den här fungerar för mig igenom olika faser men dock sjunker prestanda / räckvidd. Jag kör c:a 50 fungerande.

[länk]
Okej, går du mellan faser då? Det enda info jag hittar om HomeplugAV2-standarden som den här produkten kör är internetforum som säger att hastigheten mellan faser ligger på ca. 10Mbit...

J
Okej, går du mellan faser då? Det enda info jag hittar om HomeplugAV2-standarden som den här produkten kör är internetforum som säger att hastigheten mellan faser ligger på ca. 10Mbit...
Vad jag förstått så är standarden sedan flera år att olika faser inte spelar roll så länge man har samma nollskena.

J Jocke Best skrev:
Vad jag förstått så är standarden sedan flera år att olika faser inte spelar roll så länge man har samma nollskena.
Jo men jobbas det egentligen med standarden numera efter alla fiaskon?
https://en.wikipedia.org/wiki/HomePlug

J
P paralun skrev:
Jo men jobbas det egentligen med standarden numera efter alla fiaskon?
[länk]
Ingen aning. Jag kommenterade bara resonemnaget om olika faser ovan. Mina ligger i en påse i förrådet...

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Spännande!
Hade varit roligt att ha nån enhet som kunde suga upp gratis internet via nollan/pen i flerbostadshus :D

J Jocke Best skrev:
Ingen aning. Jag kommenterade bara resonemnaget om olika faser ovan. Mina ligger i en påse i förrådet...
Ok, det är ju mest slumpen som avgör om det funkar eller ej. Sen som de stora elnätsbolagen tidigt upptäckte så är det för mycket störningar i ett elnät och de la ner sina satsningar på tekniken.

J
P paralun skrev:
Ok, det är ju mest slumpen som avgör om det funkar eller ej. Sen som de stora elnätsbolagen tidigt upptäckte så är det för mycket störningar i ett elnät och de la ner sina satsningar på tekniken.
Ja, ett tag så pågick det ju försök att distribuera internet över transformatorstationerna och ut till respektive hus. Gick väl sådär...

Spännande!
Hade varit roligt att ha nån enhet som kunde suga upp gratis internet via nollan/pen i flerbostadshus :D
Det funkar väl ungefär på samma sätt som Wifi? Dvs, under rätt förutsättningar kan man se/störas av grannens trafik, men då den (förhoppningsvis) är krypterad och accesspunkterna kräver inloggning så har man inte så mycket nytta av det.

useless useless skrev:
Det funkar väl ungefär på samma sätt som Wifi? Dvs, under rätt förutsättningar kan man se/störas av grannens trafik, men då den (förhoppningsvis) är krypterad och accesspunkterna kräver inloggning så har man inte så mycket nytta av det.
Som jag förstod efter att tittat på lite produkter det är det mycket "plug and play" med många enheter inblandade...

Från NetOnNet och manualen:

• Powerline-adapter TL-PA7017 ansluten till vägguttag bredvid TV som visar barn som hoppar på en strand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram av TP-Link TL-PA7017 installation; visar hur två powerline-adaptrar kopplas till routern och ett uttag för att förlänga nätverket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.