21 427 läst · 206 svar
21k läst
206 svar
Snabbaste routern vid fiberanslutningen?
Ja, det har någon redan föreslagit. Jag har provat det och tyckte inte att det fungerade så värst bra. Det berodde förmodligen på dålig kvalitet på elektriciteten. I bostadshuset gick det oftast (men inte alltid) hyfsat, men mellan två hus som hade varsin elcentral gick det inte alls.jarlh skrev:
Tex. den här fungerar för mig igenom olika faser men dock sjunker prestanda / räckvidd. Jag kör c:a 50 fungerande.NICHOLAS J skrev:
https://www.proshop.se/Homeplug-Pow...rline-ac-Wi-Fi-Kit-Homeplug-PowerLine/2888649
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:Jag är inte helt förvånad att folk tror det. Producenterna följer med, ibland implementerar de onödig teknik. Bland är informationen vilseledande. Ibland rent ut fel.
Tex Ikeas smarta lampor som anges som Wifi lampor fast de inte alls kommunicerar med Wifi. [länk]
Jag vidhåller att nyttan med mesh är obefintlig med två enheter.
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:Man har en router. Sedan är det i allmänhet lämpligt med flera accesspunkter. Ofta har man en burk med flera funktioner. Brandvägg, router, accespunkt, switch mm. Men det är bara en som agerar router. Så benämn dem inte som routrar.
Mesh har inget med wifi roaming att göra. Det är ett sätt för att dynamiskt ändra routingen i nätverket. Något som normalt sett är fullständigt onödigt. Inte heller betyder det att det är trådlöst.
D Daniel 109 skrev:
D Daniel 109 skrev:
Nu har du hittills skrivit 17 inlägg i den här tråden vilket utgör 10 % av alla inlägg. Om du skulle sammanfatta alla dina inlägg till TS @Majep frågeställning i trådstarten och ge en tydlig rekommendation, vad är då ditt svar?D Daniel 109 skrev:
Okej, går du mellan faser då? Det enda info jag hittar om HomeplugAV2-standarden som den här produkten kör är internetforum som säger att hastigheten mellan faser ligger på ca. 10Mbit...P PHPersson skrev:
Vad jag förstått så är standarden sedan flera år att olika faser inte spelar roll så länge man har samma nollskena.NICHOLAS J skrev:
Jo men jobbas det egentligen med standarden numera efter alla fiaskon?J Jocke Best skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/HomePlug
Ok, det är ju mest slumpen som avgör om det funkar eller ej. Sen som de stora elnätsbolagen tidigt upptäckte så är det för mycket störningar i ett elnät och de la ner sina satsningar på tekniken.J Jocke Best skrev:
Ja, ett tag så pågick det ju försök att distribuera internet över transformatorstationerna och ut till respektive hus. Gick väl sådär...P paralun skrev:
Det funkar väl ungefär på samma sätt som Wifi? Dvs, under rätt förutsättningar kan man se/störas av grannens trafik, men då den (förhoppningsvis) är krypterad och accesspunkterna kräver inloggning så har man inte så mycket nytta av det.NICHOLAS J skrev:
Som jag förstod efter att tittat på lite produkter det är det mycket "plug and play" med många enheter inblandade...useless skrev:
Från NetOnNet och manualen:
Redigerat: