21 425 läst · 206 svar
21k läst
206 svar
Snabbaste routern vid fiberanslutningen?
Jovisst....J Jocke Best skrev:
Om man provar får man vara noggrann med att det är ett öppet köp och att pluggarna får lämnas tillbaka utifrån att man testat dvs använda.
Samma här, testade med sådana och det blev inte bra.J Jocke Best skrev:
Idag körs det mesh trådlöst för allt inkl. TV, utifrån det vedertagna samlingsbegreppet för produkten oberoende av funktioner,😉 Bara "huvudmeshburken" som har trådat till operatörsrouter.
De äldsta trådlösa som finns kvar är ett par gamla Ruckus i någon nostalgilåda som var lite av test "anno 2008" för IPTV och levde kvar till 2020 då det blev mesh.
Idag är inte meshnätet någon begränsning utan begränsning är hastigheten vi valt mot internetabonnemanget via fiber.
Bra lösning.Gangstersmed skrev:Jag kör två Asus-routrar på precis det sätt som önskas. Huvudrouter vid fiberanslutningen på nedervåningen och en router på övervåningen som har en kablat dator samt lite trådlösa grejer som paddor och Chromecast. Fungerar alldeles utmärkt med Asus AiMesh. Asus har dessutom en egen optimiseringsfunktion som automagiskt hittar bästa frekvensbanden och inställningar med ett knapptryck.
Man kan ha massa teoretiska siffror men det som spelar roll är praktisk användning, och det fungerar fint. Så pass att jag skaffade en tredje till garaget med verkstan och ateljén för några trådade grejer där.
Kör på!
Jag har ett meshnät från Amplifi, och det fungerar kalasfint över hela fastigheten.
Så även garaget och ute i hudhuset finns det WiFi med bra fart.
Dock så verkar det inte duga med WiFi för en "skitunge" som ska spela.
Men har man inte det behovet så tycker jag lösningen är väldigt bra, TV och internet är inget problem.
Men....ska det spelas så finns ingen genväg, då är det bara att ge "skitungen" en trådad anslutning.
Ett alternativ är naturligvis att ge vederbörande gympadojjor, eller annan (i mitt tycke) meningsfullare tillvaro, men man når inte alltid ända fram.
Så, till TS, har du en spelande "skitunge" på övervåningen, då är det bara att ta fram borren, men i övrigt har du redan en bra lösning.
Redigerat:
TS,
Ignorera allt här i tråden, gå till närmsta Kjell och köp ett meshsystem de rekommenderar nu under Black week, prova det i två veckor, returnera om du inte är nöjd, testa plan B.
Ditt behov är inte att ha snabbast Internet, utan du vill maximera efter dina förutsättningar.
Ignorera allt här i tråden, gå till närmsta Kjell och köp ett meshsystem de rekommenderar nu under Black week, prova det i två veckor, returnera om du inte är nöjd, testa plan B.
Ditt behov är inte att ha snabbast Internet, utan du vill maximera efter dina förutsättningar.
Även om man nu hittar ett jätte bra pris på ett nytt system känns det ju onödigt att köpa nytt om man redan har 2 st utrustningar från Asus som ska klara att kopplas ihop utan kabel. Gratis är billigare än vilken rea du än kan hitta.Kanakas123 skrev:
Det kommer nya produkter iaf. Står på en spec "Compatible with all G.hn Standard Powerline adapters. Not compatible with HomePlug AV and AV2 Standard Powerline adapters."P paralun skrev:
https://www.tp-link.com/se/home-networking/powerline/pgw2440-kit/
Så termen homeplug är kanske inte korrekt för nuvarande produkter.
Jo utvecklades ju parallelt med Homeplug och jag kan inte se något större intresse mer än enstaka artiklar med nyare datum i referenslistan. Sen har ju elnätet blivit ännu mer "förorenat" av störningar av tex frekvensomformare samt växelriktare etc.jarlh skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/G.hn
Jag tolkade inte det som att han hade utrustning redan? Är det så ska han givetvis köra asys Aimesh först.snuttjulle skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 014 inlägg