17 923 läst · 204 svar
18k läst
204 svar
Snabbaste routern vid fiberanslutningen?
Jag skulle rekommendera Deco Mesh system, enda Mesh som är okej till vettigt pris enligt mig, och då kostar det ändå 3500-4000kr ungefär för 2 puckar BE65. Skulle du behöva fler går det att komplettera. Har provat ganska många olika andra lösningar. Men skulle starkt rekommendera denna. Den har även Wifi 7 för framtiden och MiMo är inte lika aktuellt på wifi7 så läs mimo värde både på wifi 6 & 7 så ser du att det skilljer. Lycka till.M Majep skrev:Hej!
Vi bor i ett gammalt timrat hus ute på landet. Nu har alla barn flyttat upp till övervåningen och då vill jag har bästa möjliga wifi där.
Nere i hallen kommer vårt fiber in. Visst är det då där man ska placera sin snabbaste/bästa router (asus rt-ax86u pro)? För att sedan ha en brygga på övervåningen (med asus rt-ax58u)? Kan inte dra sladd till övervåningen utan det får förlängas med annan router.
Jag tänker att ska vara så att den starkaste routern är först, men ville bara kolla av att jag tänker rätt.
tack
Har du mycket råd kan du även kika på BE95, spelar barnen på mycket hög nivå måste du nog dra en kabel till den datorn för att dom ska bli nöjda, men idag räcker pingsvarstiden långt med wifi.
Men TS har ju "för böfvelen" 😉 två Asus-routrar som är kapabla att köra Asus AiMesh... inbyggt.Powun skrev:Jag skulle rekommendera Deco Mesh system, enda Mesh som är okej till vettigt pris enligt mig, och då kostar det ändå 3500-4000kr ungefär för 2 puckar BE65. Skulle du behöva fler går det att komplettera. Har provat ganska många olika andra lösningar. Men skulle starkt rekommendera denna. Den har även Wifi 7 för framtiden och MiMo är inte lika aktuellt på wifi7 så läs mimo värde både på wifi 6 & 7 så ser du att det skilljer. Lycka till.
Har du mycket råd kan du även kika på BE95, spelar barnen på mycket hög nivå måste du nog dra en kabel till den datorn för att dom ska bli nöjda, men idag räcker pingsvarstiden långt med wifi.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 743 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 743 inlägg
Jo men det är ganska roande hur man med största sannolikhet skapar onödiga utgifter och arbete...😉useless skrev:
---
Postar väl vad Asus AiMesh är för något igen.
https://www.asus.com/microsite/AiMesh/se/index.html
Jag försöker mig på ett seriöst svar. @Majep har en hyfsat dyr och avancerad gamig router RT-AX86U samt en enklare (gaming?) router RT-AX58U.
Är dessa en bra matchning för AiMesh?
AiMesh gör det enkelt att konfigurera.
Vad prestandan blir beror också på vad barnens grejer presterar.
Vad är husets förutsättningar?
Kan de två WiFi noderna kommunicera på 5GHz bandet med hög prestanda?
Asus rekommenderar samma model av wifi router som Mesh-router och Mesh-nod, för bästa prestanda.
Är man noga med att uppdatera till senaste SW release, kan man få missmatch om den ena(billigare/äldre/udda) routern inte får samma eller slutar få uppdateringar.
Rt-AX58 matchar inte riktigt prestanda hos Rt-AX86, men hyfsat bra med åtminstone 576Mbit/s på 2.4GHz bandet som kan vara bäst att använda mellan "routrarna" om man ska nå genom flera väggar och golv...
RT-AXnn där nn är 57 eller lägre har betydligt sämre prestanda både på WiFi och CPU(cores/Minne)...
Det kan finns fler funktioner i Rt-AX86 än Rt-AX58 (vid en snabb koll verkar de lika i SW funktioner, men sämre WiFi Radio).
Rt-AX86 placeras lämpligen där det finns flest användare. Med sina dubbla WiFi radio borde den passa bäst som Mesh nod, inte som router. (Har man brandväggsregler för spel kanske den gör sig bäst som router iaf).
Om det finns en gamingdator på andra våningen, vad har den för WiFi prestanda eller ska den anslutas med kabel?
Inbyggt wifi i PC och plattor/mobiler har sällan så hög prestanda som en gamingrouter, så ofta köper man mer kapacitet än man öht kan använda.
RT-AX58 saknar dubbla radio på 5GHz, så det blir inget snabbt backbone på egen radiokanal med
den.
En annan sak att beakta är att det krävs 3 mesh-noder för att få samma täckning som 2 access punkter.
Mesh noden på andra våningen bör placeras mitt emellan gamingdator och routern vid inkommande fiber för bästa prestanda.
Så TS får prova en AiMesh installation, köra prestandatest på andra våningen med tex Bredbandskollen, streama film och spela samtidigt och återkomma med resultatet.
Är dessa en bra matchning för AiMesh?
AiMesh gör det enkelt att konfigurera.
Vad prestandan blir beror också på vad barnens grejer presterar.
Vad är husets förutsättningar?
Kan de två WiFi noderna kommunicera på 5GHz bandet med hög prestanda?
Asus rekommenderar samma model av wifi router som Mesh-router och Mesh-nod, för bästa prestanda.
Är man noga med att uppdatera till senaste SW release, kan man få missmatch om den ena(billigare/äldre/udda) routern inte får samma eller slutar få uppdateringar.
Rt-AX58 matchar inte riktigt prestanda hos Rt-AX86, men hyfsat bra med åtminstone 576Mbit/s på 2.4GHz bandet som kan vara bäst att använda mellan "routrarna" om man ska nå genom flera väggar och golv...
RT-AXnn där nn är 57 eller lägre har betydligt sämre prestanda både på WiFi och CPU(cores/Minne)...
Det kan finns fler funktioner i Rt-AX86 än Rt-AX58 (vid en snabb koll verkar de lika i SW funktioner, men sämre WiFi Radio).
Rt-AX86 placeras lämpligen där det finns flest användare. Med sina dubbla WiFi radio borde den passa bäst som Mesh nod, inte som router. (Har man brandväggsregler för spel kanske den gör sig bäst som router iaf).
Om det finns en gamingdator på andra våningen, vad har den för WiFi prestanda eller ska den anslutas med kabel?
Inbyggt wifi i PC och plattor/mobiler har sällan så hög prestanda som en gamingrouter, så ofta köper man mer kapacitet än man öht kan använda.
RT-AX58 saknar dubbla radio på 5GHz, så det blir inget snabbt backbone på egen radiokanal med
den.
En annan sak att beakta är att det krävs 3 mesh-noder för att få samma täckning som 2 access punkter.
Mesh noden på andra våningen bör placeras mitt emellan gamingdator och routern vid inkommande fiber för bästa prestanda.
Så TS får prova en AiMesh installation, köra prestandatest på andra våningen med tex Bredbandskollen, streama film och spela samtidigt och återkomma med resultatet.
Jo "provar man inte så vet man inte".blackarrow skrev:
Sen ett bra test är att starta ett par eller tre streamade filmer från någon tjänst, uppkopplad både uppe och nere med TV, platta eller mobil och kolla om det "buffrar" dvs blir korta avbrott. Sen kan man sätta sig och slösurfa samtidigt.
Ger mer än Bredbandskollen.
Sen som nämdes tidigare i tråden så är en riktig gamer kräsen med sin uppkoppling.
Liknande trådar
-
Fukt i bänkskivan vid diskhon
Kök -
Skall jag elda i kakelugnen om den inte har puts kvar vid eldhärden
Värme allmänt -
Yale Doorman Classic - låser ej vid kyla, men ej fel i dörrmiljö
Villalarm & Hemautomation -
Vad gäller vid renovering av badrum.
Badrum -
Badrum felbyggt vid nybyggnation FB vägrar ersättning
Försäkringar