21 368 läst · 206 svar
21k läst
206 svar
Snabbaste routern vid fiberanslutningen?
Testa-Det Wifi vi har idag klarar 3 våningar, centralt placerad wifi på markplan. Och det är Siporex nästan överallt i väggar och tak.M Majep skrev:Hej!
Vi bor i ett gammalt timrat hus ute på landet. Nu har alla barn flyttat upp till övervåningen och då vill jag har bästa möjliga wifi där.
Nere i hallen kommer vårt fiber in. Visst är det då där man ska placera sin snabbaste/bästa router (asus rt-ax86u pro)? För att sedan ha en brygga på övervåningen (med asus rt-ax58u)? Kan inte dra sladd till övervåningen utan det får förlängas med annan router.
Jag tänker att ska vara så att den starkaste routern är först, men ville bara kolla av att jag tänker rätt.
tack
tror inte du kommer behöva någon extender ens. Trähus blockar inte mycket.
Fast hans (blackarrow) lösning var att sätta Homepluggen före jfb. och har man en jfb som är problemet så är uttagen per definition jordade och kopplade till jfb. Så jag förstår inte hur du kan få det intrycket. Dessutom är det inte per automatik tillåtet att behålla, det gäller tex. inte om man sätter in ett jordat uttag av någon anledning som också förekommer som krav för att få full hastighet på Homepluggen. Men låt oss inte fastna i det =).Alfredo skrev:Det är inte tillåtet att installera så idag vid nyproduktion. Det är dock helt tillåtet att behålla en sådan lösning. När du skriver "man får inte ha ett uttag som inte är kopplat på en jfb" ger det intrycket av att alla snarast måste installera en JFB eller plocka bort alla sina vägguttag, och så är det inte.
Tack, jag har mina kopplade till övervakningskameror och det är deras egna, men skall köpa ett kit och testa om det går att byta ut. Dock har de 1st "master" och varje kamera har "slavar". Har inte sett något sådant vanligt system,.Alfredo skrev:
Det är jag inte såklart men däremot så vet jag att det krävs jordat uttag för att klara långa sträckor / hög hastighet eftersom de använder jorden för att kalibrera signalerna i fas/nolla. Utan jorden kommer kvalitén sjunka drastiskt och problemet är olösbart så att säga oavsett om man byglar signalen "förbi" jfbr. Så av den anledningen förutsätter hela diskussionen att homepluggarna sätts i jordade uttag.Alfredo skrev:
Problemet som jag ser det ligger i nollan som då går igenom trafon i jfbr. men det är bara min gissning. Så det optimala vore att hitta en Homeplug som man ansluter kablar till istället och på "ena sidan" använda en nolla som inte går igenom jfbr.
Edit: Kortare svar. Hela frågeställningen bygger på att de sitter i ett jordat uttag, men absolut får man behålla befintliga ojordade uttag som är kopplade till jfb om man vill det.
Redigerat:
Nu känns det som att ordet kalibrera fick ytterligare en betydelse.
Får korrigera mig själv, hittade en produkt som jag tror löser mina problem iaf.Alfredo skrev:
https://www.conrad.se/sv/p/devolo-m...MI063bkcj6iQMVLxCiAx0k_SDPEAQYASABEgJg2PD_BwE
Jag skulle nog säga att du vill ha AX86u-pro där flest krävande trådlösa enheter finns. Sedan sätt upp dessa två i Aimesh läget så anpassas inställningarna ”optimalt”.M Majep skrev:Hej!
Vi bor i ett gammalt timrat hus ute på landet. Nu har alla barn flyttat upp till övervåningen och då vill jag har bästa möjliga wifi där.
Nere i hallen kommer vårt fiber in. Visst är det då där man ska placera sin snabbaste/bästa router (asus rt-ax86u pro)? För att sedan ha en brygga på övervåningen (med asus rt-ax58u)? Kan inte dra sladd till övervåningen utan det får förlängas med annan router.
Jag tänker att ska vara så att den starkaste routern är först, men ville bara kolla av att jag tänker rätt.
tack
Bara som sid info.
Får du problem så blir det som för mig där vi tappade mottagning och fick långa laddtider (körde med 4st Netgear Aimesh). Tur var kände vi en man som jobbade med att optimera nätverk och han gick runt en halvdag och kartlade våran wifi. Slutade med att vi fick dra fram kabel och sätta dedikerade accesspunkter och switchar och ansluta kabel till alla enheter som gick att ansluta. Bytte även till Ubiquiti Unifi dream router och nu 2 år senare fungerar allt prima.
Han stängde även av 2.4GHZ bandet tydligen för att tvinga enheterna använda det snabba bandet (kan bli sämre om du har tjocka väggar). Det blir mindre störningar, kanalkonflikter, spar batteri i telefonen. Speciellt bra om man bor i lägenhet med 40 Routrar som sänder ut Wifi.
Med detta sagt är alla förutsättningar olika och det är jättesvårt att ge bra tips om hur man ska placera ut och konfigurera sitt nätverk utan att få en översiktsbild av fastigheten och förbrukare.
Den plugg jag har i "sändande ände" sitter i ojordat uttag och "skickar" internet kanske 40 meter till annan byggnad med en hastighet som i alla fall medger problemfri TV-streaming. Mottagande plugg sitter dock i jordat uttag. Bägge uttagen har samma fas.P PHPersson skrev:
Bra för dig men prestandan / räckvidden går som sagt ner utan jord. Kanske räcker med ena i jord om de kan kommunicera över den infon, men mina kan absolut inte det.Alfredo skrev:
Köp ett mesh system med 3-4 puckar. Det kommer fungera bättre än en ”stor” router
I ett hemmanät har man oftast föga nytta av att dynamisk lägga till eller ta bort noder. De allra, allra flesta "mesh"-nät i hemmiljö torde bestå av ett antal noder på bestämda platser. Eventuella utökningar görs efter noggrann planering, och borttagning av noder lär vara något som i stort sett aldrig görs.D Daniel 109 skrev: