C carl fabian skrev:
Aha,du har tanken nedgrävd,ganska dumt om du har torpargrund vi har glasfibertank i sommarstugan under torpargrunden som ligger på en grusbädd där den och alla rör är helt möjliga att inspektera.Det kan ju likväl vara brott på ledningen fram till tanken varvid inströmmning sker.Jag skulle börjat med att frilägga röret från hus fram till tank för att kolla så ledningen är hel,kankse går att se om det är väldigt blött här.Behöver du gräva fram tanken skulle jag satsa på ny så vet du att denna kan inte läcka på många år
Det är det här jag är väldigt rädd för. Då jag köpte huset så rev vi upp allt golv och bjälklag till grunden och såg då att röret gick genom marken mitt under huset. Så att åtgärda röret skulle innebära att riva upp golven igen i huset och gräva upp inifrån…
 
H håbbe1961 skrev:
En inspektion invärtes av tank vore ju bra för att bedöma skadan. Läcker inloppet pga tjälskjutning av rör så är ju inte helt säkert att tanken läcker utan en reparation av detta. Tankar byter man normalt. Men kommer det in vatten utifrån så låter det som att marken är vattensjuk då skall man bedöma om dränering är möjlig innan ny tank kommer på plats.
Nästan så man blir spyfärdig. Hoppas verkligen att det är tanken och inte röret som går till toaletten. För att komma åt det skulle innebära att riva golv och bjälklag igen för att komma åt..
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Såhär ser det ut hos mig. Inte det vackraste man kan ha framför huset. Men nu antar jag att det måste grävas upp för att åtgärda om det nu är läckage.
Ni som grävt upp och lagat era tankar, har ni några tips? Nånting man bör tänka på innan? Lönar det sig att laga tanken eller ska man satsa på en ny direkt?
Kanske är läge att uppgradera till ett riktigt avlopp om det ändå ska börja grävas och köpas grejer? Eller är det omöjligt?
 
Tror du missförstod. Jag skulle hoppas på att röret tätning till tanken läcker och kan bytas. Går ju säkert o gräva med spade o fixa. Men bör filma tanken på insidan för att faställa läckage
 
Börja med att köpa en 10m (då jag inte tror att 5m kommer att räcka till för din del) inspektionskamera.

Kör ned den mot tanken via toaletten.
Stoppar du ned den ca 1m och stannar så bör du se att det inte rinner vatten.
Sen tar du 1 m till & 1 till & 1 till till dess hela kabeln är instoppad

ibland är inspektions kabeln lite för mjuk för att bra kunna tryckas ned via toalett osv.
köp en sån här och använd buntband för att fästa inspektions kameran i den
(jag har gjort det med min)
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...vs/avloppsrensningsverktyg/rensspiral-450038/

då kan du se ca 10m om du har ett avbrott i röret mot tanken.

Lika så kan du använda inspektions kameran inne i tanken då den har lampor som lyser.
Kan vara lite bökigt att lista ut vad man ser dock.
Men vrider du runt och kollar så kanske du kan se om tanken läcker in nånstans.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
MultiMan
Måste vara bättre och billigare att leja någon firma som redan har utrustningen och kan hantera den, samt bedöma resultatet.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Kanske är läge att uppgradera till ett riktigt avlopp om det ändå ska börja grävas och köpas grejer? Eller är det omöjligt?
Jag bor i ett fritidsområde nära vattnet där vi inte har något kommunalt avlopp eller vatten överhuvudtaget. Tror det kan bli svårt
 
MultiMan MultiMan skrev:
Måste vara bättre och billigare att leja någon firma som redan har utrustningen och kan hantera den, samt bedöma resultatet.
Det kostade mig 2500 att få ett en firma att göra det.
Sen köpte jag sakerna för att kunna göra själv.
Och en inspektionskamera går ju använda till så mycket mer.
Ventilation, motorer, andra svårt att komma åt ställen
 
H håbbe1961 skrev:
Tror du missförstod. Jag skulle hoppas på att röret tätning till tanken läcker och kan bytas. Går ju säkert o gräva med spade o fixa. Men bör filma tanken på insidan för att faställa läckage
Ja att själva tätningen till röret just till tankanslutningen är otät hoppas jag med. Men om det skulle vara ett brott längre upp typ i mitten av röret så skulle det innebära att riva inifrån huset och ner för att komma åt det.
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Jag bor i ett fritidsområde nära vattnet där vi inte har något kommunalt avlopp eller vatten överhuvudtaget. Tror det kan bli svårt
Tänkte på en enskild anläggning med slamavskiljare och infiltration. Min slamavskiljare ligger ca 15 meter från havet. Infiltrationsvattnet pumpas ett tjugotal meter bort från stranden, till en upphöjd bädd.

Sluten tank kan ju vara en nödlösning i ett fritidshus men är ju direkt olämpligt för permanentboende. Tänk bara att slippa fundera på nivån i tanken.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Varför inte börja med att se om det blev någon förbättring av att byta toaletten? Det är många förslag som framkommit i tråden på vad som kan fylla tanken. De flesta har det gemensamt att de inte kan få det att rinna upp vatten ur toaletten såsom det gjorde hos dig. Skall det rinna upp ut toaletten måste det tillsättas med tryck eller tillföras från ett läge ovanför toaletten. Du har ju redan hittat ett fel. Varför inte vänta och se om det löser problemet i stället för att misstänka fler fel?
 
A Avemo skrev:
Varför inte börja med att se om det blev någon förbättring av att byta toaletten? Det är många förslag som framkommit i tråden på vad som kan fylla tanken. De flesta har det gemensamt att de inte kan få det att rinna upp vatten ur toaletten såsom det gjorde hos dig. Skall det rinna upp ut toaletten måste det tillsättas med tryck eller tillföras från ett läge ovanför toaletten. Du har ju redan hittat ett fel. Varför inte vänta och se om det löser problemet i stället för att misstänka fler fel?
Fast nu hörde jag ju att det droppade i tanken utan att jag har använt något vatten. Så det måste ju vara något läckage i tanken
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Fast nu hörde jag ju att det droppade i tanken utan att jag har använt något vatten. Så det måste ju vara något läckage i tanken
Är det blött i marken nu? Det går att tänka sig att det är svagt fall på röret så att det droppar ett tag efter att du spolat. Jag minns inte om du provat att lyssna i tanken när du spolar vatten i någonting kopplat till BDT-avloppet. Måla inte fan på väggen. Visst är det möjligt att tanken läcker. Men säkerställ att så är fallet innan du oroar dig för ett byte.

N nybyggarn3 skrev:
Sluten tank kan ju vara en nödlösning i ett fritidshus men är ju direkt olämpligt för permanentboende. Tänk bara att slippa fundera på nivån i tanken.
Det är inte alltid en optimal lösning. Men varför direkt olämplig? I Södertälje kommun är kommunens utgångspunkt att det är sluten tank som gäller för toalettavlopp. Ett avlopp med infiltration är ju inte fritt från tillsyn heller. Det måste också slamsugas regelbundet.
 
MultiMan
Är det bara röret som är otätt kanske det går att relina det? Då slipper du gräva upp allt. Är ju inte superkritiskt i ditt fall och kanske går att kladda på extra mycket så även skarvar blir täta?
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Ja precis. Det känns ju som att toaletten var felet att den bara stod och fyllde på. Kan ju nästan inte vara något annat. Sen att tanken fylls otroligt snabbt kan ju som sagt ha något med den där avluftning att göra. Dock vet jag inte hur jag ska komma åt den och kolla om så är fallet
Har du en ballofix till muggen och orkar kan du ju stänga den varje gång muggen fyllt upp.
 
  • Gilla
Jlinde1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.