A Avemo skrev:
Är det blött i marken nu? Det går att tänka sig att det är svagt fall på röret så att det droppar ett tag efter att du spolat. Jag minns inte om du provat att lyssna i tanken när du spolar vatten i någonting kopplat till BDT-avloppet. Måla inte fan på väggen. Visst är det möjligt att tanken läcker. Men säkerställ att så är fallet innan du oroar dig för ett byte.


Det är inte alltid en optimal lösning. Men varför direkt olämplig? I Södertälje kommun är kommunens utgångspunkt att det är sluten tank som gäller för toalettavlopp. Ett avlopp med infiltration är ju inte fritt från tillsyn heller. Det måste också slamsugas regelbundet.
Oj, är det verkligen sant? I min kommun godkänns sluten tank bara I undantagsfall.

En slamavskiljare tömmer man typiskt 1 gång per år. Slambilen lämnar nuförtiden kvar vattnet så det blir inte så mycket att skjutsa runt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Ja att själva tätningen till röret just till tankanslutningen är otät hoppas jag med. Men om det skulle vara ett brott längre upp typ i mitten av röret så skulle det innebära att riva inifrån huset och ner för att komma åt det.
Nä int tror jag de. Borde lukta skit o sätta igen wc
 
N nybyggarn3 skrev:
Oj, är det verkligen sant? I min kommun godkänns sluten tank bara I undantagsfall.

En slamavskiljare tömmer man typiskt 1 gång per år. Slambilen lämnar nuförtiden kvar vattnet så det blir inte så mycket att skjutsa runt.
Jag tror att den lösning som kommunen vill se är tank och extremt snålspolande toa. Eftersom jag klarar mig med en eller ibland två tömningar om året när jag har en helt ordinär toalett och 3 m³ tank så borde det kunna gå även för familjer om det är en vakuumtoa. Jag säger inte att det är en optimal lösning. Ett problem är ju alla som avsiktligt får tanken att läcka. Men i Södertälje och Nykvarn är det snarare regel än undantag.
 
  • Gilla
Jlinde1 och 1 till
  • Laddar…
När jag projekterade avloppsanläggningar så hade jag ett projektering som TS dvs sluten tank i fritidsområde nära sjö. I denna kommun så fick man inte bo permanent året om eftersom avloppsfrågan då skulle hamna på kommunen att lösa.
 
A Avemo skrev:
Jag tror att den lösning som kommunen vill se är tank och extremt snålspolande toa. Eftersom jag klarar mig med en eller ibland två tömningar om året när jag har en helt ordinär toalett och 3 m³ tank så borde det kunna gå även för familjer om det är en vakuumtoa. Jag säger inte att det är en optimal lösning. Ett problem är ju alla som avsiktligt får tanken att läcka. Men i Södertälje och Nykvarn är det snarare regel än undantag.
Tänka sig att kommunerna kan resonerar så olika. Jag fick verkligen kämpa för att få installera en sluten tank i mitt väldigt enkla fritidshus för ca 10 år sedan. Nu har jag byggt permanentboende på samma tomt och uppgraderade då.
 
H håbbe1961 skrev:
När jag projekterade avloppsanläggningar så hade jag ett projektering som TS dvs sluten tank i fritidsområde nära sjö. I denna kommun så fick man inte bo permanent året om eftersom avloppsfrågan då skulle hamna på kommunen att lösa.
Det är lite oklart vad du menar. Du skriver att man inte fick bo permanent i kommunen. Var det i det området eller i hus med avlopp till tank man inte fick bo? Det kan vara bra att veta att kommunen normalt inte kan förbjuda någon att bo i ett visst område. Undantag kan vara om kommunen äger och arrenderar ut marken.
 
A Avemo skrev:
Det är lite oklart vad du menar. Du skriver att man inte fick bo permanent i kommunen. Var det i det området eller i hus med avlopp till tank man inte fick bo? Det kan vara bra att veta att kommunen normalt inte kan förbjuda någon att bo i ett visst område. Undantag kan vara om kommunen äger och arrenderar ut marken.
Sorry, menar området då det var ett fritidsområde nära sjö. Men de gjorde ej inspektioner så det fanns en del som inte följde de regler. Men nått annat avlopp än sluten tank blev det ej frågan om för wc
 
  • Gilla
Jlinde1
  • Laddar…
G Daniel_JE skrev:
Har du en ballofix till muggen och orkar kan du ju stänga den varje gång muggen fyllt upp.
Jag vill tro att det inte längre är toaletten som är problem. Den är bytt till modell nyare och jag hörde inget igår när jag lyssnade. Idag var det 5 grader varmt ute och det hade smällt snö runt tanken och då hörde jag dropp in.
 
H håbbe1961 skrev:
Nä int tror jag de. Borde lukta skit o sätta igen wc
Ja, det är sant. Tänkte mest om det är någon skarv som är lite otät bara.
 
A Avemo skrev:
Är det blött i marken nu? Det går att tänka sig att det är svagt fall på röret så att det droppar ett tag efter att du spolat. Jag minns inte om du provat att lyssna i tanken när du spolar vatten i någonting kopplat till BDT-avloppet. Måla inte fan på väggen. Visst är det möjligt att tanken läcker. Men säkerställ att så är fallet innan du oroar dig för ett byte.

Jag har spolat dusch, handfat i badrummet och handfat i köket. Hör i BDT tanken då när det rinner. Jag har spolat den nya toaletten och hörde att det rann till den slutna tanken. Dock rann det lite väl länge men det kan ju vara som du säger att det är litet fall på röret.
Och ja, det var 5 grader varmt idag och nästan all snö hade smällt bort ovanför tanken. Så jag vill tro att det var det som droppade. Jag vill minnas att det regnade otroligt mycket dom dagarna mellan 29 november och två veckor framåt tills jag fick akuttömma igen.
 
C
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Nästan så man blir spyfärdig. Hoppas verkligen att det är tanken och inte röret som går till toaletten. För att komma åt det skulle innebära att riva golv och bjälklag igen för att komma åt..
Läste du inte vad jag skrev om rör i rör? Du har samma avstånd till din tank som jag hade...
 
C carra skrev:
Läste du inte vad jag skrev om rör i rör? Du har samma avstånd till din tank som jag hade...
Jo, läste nu igen. Fattade inte riktigt vad du menade dock. Utveckla gärna
 
N nybyggarn3 skrev:
Tänkte på en enskild anläggning med slamavskiljare och infiltration. Min slamavskiljare ligger ca 15 meter från havet. Infiltrationsvattnet pumpas ett tjugotal meter bort från stranden, till en upphöjd bädd.

Sluten tank kan ju vara en nödlösning i ett fritidshus men är ju direkt olämpligt för permanentboende. Tänk bara att slippa fundera på nivån i tanken.
I många kommuner finns det regler om vad dom godkänner och inte.
T.ex. där jag har fritidshuset så godkändes efter 2002 endast slutna tankar, så att ändra på eget bevåg kan man inte göra utan att kolla upp före!
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Jag vill tro att det inte längre är toaletten som är problem. Den är bytt till modell nyare och jag hörde inget igår när jag lyssnade. Idag var det 5 grader varmt ute och det hade smällt snö runt tanken och då hörde jag dropp in.
Jag hade ett liknande problem på nittiotalet där jag helt plötsligt fick slamtömma var tredje vecka istället för tre till fyra gånger per år.
Efter att ha handgrävt fram tankens övre del så visade det sig att tjälen hade dragit med sig röret för luftning ur sitt läge så det rann in ytvatten i tanken.
Jag fick trycka tillbaka röret och placera ett större/grövre rör över luftningsröret så inte tjälen fick grepp om det.
Efter detta har jag aldrig haft något mer problem!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
M Måålis skrev:
Jag hade ett liknande problem på nittiotalet där jag helt plötsligt fick slamtömma var tredje vecka istället för tre till fyra gånger per år.
Efter att ha handgrävt fram tankens övre del så visade det sig att tjälen hade dragit med sig röret för luftning ur sitt läge så det rann in ytvatten i tanken.
Jag fick trycka tillbaka röret och placera ett större/grövre rör över luftningsröret så inte tjälen fick grepp om det.
Efter detta har jag aldrig haft något mer problem!
jag får hoppas att det är något liknande för mig med! Har försökt fått tag på någon som kan hjälpa mig gräva upp och kolla. Har jag lite tur får jag hjälp imorgon och kan kolla vart problemet sitter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.