VI har 3m3 tank i vår sommarstuga samt 3-kammarbrunn med infiltrationsanläggning så enbart toa tömms till tanken.Även djupborrad brunn så står vattnet och rinner i toan så slår pumpen till ,därmed bra koll att inget vattenläckage från toan.Har snålspolande toa och spolar inte frekvent vid kissande därmed tömmer vi tanken vartannat år.
Tveksam till att vatten skall kunna rinna in i tank utifrån då tanken väl bör ligga lägre än toaletten (fall bör ju finnas) och då bör ju utifrånkommande vatten rinna ut när tanken är full?
Har du inte egen pump så skulle jag stuckit ner en pinne till botten av tanken ,markerat vattenståndet på pinnen samt låtit det gå några dagen och mätt igen för att kolla påfyllnigen ,dvs då kan du utesluta var vattenpåfyllning kommer ifrån
 
  • Gilla
Jlinde1
  • Laddar…
L lat skrev:
Förr i tiden hände det att nån råkade borra några hål ganska långt upp på sidan på såna där tankar....
"Gräset är alltid grönare runt en avloppstank."
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
ror du att det ändå skulle synas på vattenytan om det läckte in underifrån? Eller tror du att det skulle stiga sakta utan någon som helt rörelse?
Om det ska läcka in underifrån så måste ju marken vara extremt vattensjuk och grundvattnet stå högre än vad hålen är belägna, om tanken ska bli full måste grundvattnet stå upp till toppen på tanken.
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
hej! Nej, det var helt klart vatten som kom upp. Här är en bild efter att jag stängde av vattnet och fått nivån att sjunka lite. Obs har blåspol i toaletten
Har du någon möjlighet att stänga av toaletten. Alltså det ingående vattnet? Det sitter ofta en kran precis vid intaget. Så att du kan utesluta att det läcker från toastolen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Förr i tiden hände det att nån råkade borra några hål ganska långt upp på sidan på såna där tankar....
Råkade jag göra i stugan. Hemskt missöde då jag snubblade med borrmaskinen i full fart precis innan vi skulle täcka över den. Typiskt!
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
X Xerxez81 skrev:
Råkade jag göra i stugan. Hemskt missöde då jag snubblade med borrmaskinen i full fart precis innan vi skulle täcka över den. Typiskt!
Det hade några snåla sommarstugeägare gjort med följd att skitvattnet rann ut i en närliggande badsjö.När kommunen updagade detta blev det jävligt dyrt med böter och efterdebitering av tanktömmning ,så snålheten bedrar visheten samt erbarmligt korkat i en badsjö
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Det hade några snåla sommarstugeägare gjort med följd att skitvattnet rann ut i en närliggande badsjö.När kommunen updagade detta blev det jävligt dyrt med böter och efterdebitering av tanktömmning ,så snålheten bedrar visheten samt erbarmligt korkat i en badsjö
Ja, det lät ju mindre begåvat, och min är numera större och utbytt då min mor bor där året runt nu.
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Jag har ingen vattenmätare då vi har eget vatten här i området. Alltså inget kommunalt vatten.
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Tanken tömdes enligt schema den 29 november.
Ny tömd tank. "ny" toalett på plats.


Huset är bygg 1990. Så den är nog från -90. Bor i ett "fritidsområde" nära havet. Vi har eget vatten i området och inget kommunalt vatten.
Långskott igen, du råkar inte ha någon vattenrening som kräver backspolning och som råkar vara inkopplad till tanken. Den kör ju backspolning men med långa intervall, dagar eller mer. Tänkte på det rena vatten som kom upp då den var full, tanken alltså
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Hej allihopa! Nu har jag ledsnat. Kan inte heller säga att jag undersökt detta närmare än jag borde från början. Men imorgon kommer dom och akut-tömmer min 3 kubik slutna tank... för 4e gången.
Jag köpte mitt hus i maj 2020 och fick tillgång till det 1a juni och började renovera. Då hade tanken tömts i juni någon gång. Jag åkte redan i augusti på att tömma tanken akut. Jag reflekterade inte mer över det annat än att jag hade snickare hos mig som hjälpte mig att renovera så tänkte att det var vanligt att den blev full så fort.
Sen kom andra akut-tömningen redan i november har jag för mig att det var, ja, jag vet att jag borde ha hållt koll och mätt i tanken men höll fortfarande på med renoveringar och det glömdes bort.
Efter detta har den tömts ytterligare en gång, och imorgon behövs nästa. Men hör och häpna, den tömdes enligt schema för ca 3 veckor sedan.

Jag vaknade igår natt och behövde gå på toa och trampade rakt in i ett badrum fullt av vatten. Det stod och sipprade ur vatten ut över toalettstolen. Stänger av vattnet i panik och fattar inte vad som kan ha hänt. Använder toalettborsten som en vaskrensare och får till slut nivån att sjunka i toaletten. Provar att spola men nivån bara stiger utan att sjunka undan. Går ut och kollar i tanken utifall den skulle ha blivit full av allt vatten under natten men tycker nivån såg normal ut.
Provade att rensa några gånger till utifall det bara skulle vara stopp i avloppet men nivån sjönk sakta för att sen fyllas på när jag provade spola. Kollade till slut i tanken igen och då var det nästan fullt.

Tog hit en bekant som är rörmokare som inte alls tyckte att toaletten skulle vara trasig och få för sig att rinna.
Vad kan ha orsakat denna översvämning? Kan den ha stått och tryckt i sig vatten så pass mycket att en 3kubiks tank har blivit fylld över natten? Ett hål i den slutna tanken som gör att det läcker in vatten? Grundvatten?

Har efter tömningen imorgon betalat ca 10.000:- i akuttömning sen jag flyttade in vilket inte är hållbart.
Hoppas att den nya toaletten är lösningen och inte något annat som spökar. Nu vill jag höra vad ni tror
Mvh Johan
Det låter helt galet att behöva tömma så ofta. Mina förutsättningar är - 3 kbm sluten tank bara för wc från runt slutet av 70-talet, under jord men i en upphöjning alltså kan inte grundvatten tränga in, 1 person med kontor hemma, spolar inte varje gång jag bara kissat, kollar noga att toan inte hakat upp sig och står o rinner, har en nivåmätare som lyser när det är dags att tömma tanken. Sen jag köpte huset för drygt 20 år sen har tanken bara behövt tömmas ca var 8e-9e månad UTOM i somras när det vräkte ner regn under en period, då lyste nivåmätaren rött bara efter 4-5 månader, då måste det ha läckt in vatten pga att omgivande mark blev helt vattendränkt.
Om du har koll på att toan inte står och rinner tycker jag det låter som det läcker in vatten från marken in i tanken eller in i avloppsröret.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K Kane skrev:
Som man rekommenderar folk i båtvärlden som får in vatten, smakar det sött eller salt. För att lättare härleda var det kommer i från.......:surprised:
Men bläää
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Men fyf*an. Jag lider med dig. Hur kom ni på att dom hade gjort det? Jag provade att spola dusch och handfat och gick ut och lyssnade om det rann i tanken men hörde inget.
Hur ligger din tank till? Är det upgrävt nu för att åtgärdas?
Vår tank har en manlucka som tömningspunkt så vi kan se ner så det var bara spola på olika ställen och samtidigt titta. Nej husföretaget ska göra det så snart som möjligt, men inte hänt något än. Blir väl fart i nästa vecka on jag säger att jag kommer skicka fakturorna till dem.
 
Nu var jag ut och lyssnade noga i tanken och kunde höra att det droppade. Så ja, det verkar som att tanken läcker in lite någonstans också…
 
  • Ledsen
EddieHansson
  • Laddar…
Såhär ser det ut hos mig. Inte det vackraste man kan ha framför huset. Men nu antar jag att det måste grävas upp för att åtgärda om det nu är läckage.
Ni som grävt upp och lagat era tankar, har ni några tips? Nånting man bör tänka på innan? Lönar det sig att laga tanken eller ska man satsa på en ny direkt?
 
  • Röd trähusfasad med vita knutar, utspridda rör och ventiler på en gräsmatta, potentiell läckageplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En inspektion invärtes av tank vore ju bra för att bedöma skadan. Läcker inloppet pga tjälskjutning av rör så är ju inte helt säkert att tanken läcker utan en reparation av detta. Tankar byter man normalt. Men kommer det in vatten utifrån så låter det som att marken är vattensjuk då skall man bedöma om dränering är möjlig innan ny tank kommer på plats.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Aha,du har tanken nedgrävd,ganska dumt om du har torpargrund vi har glasfibertank i sommarstugan under torpargrunden som ligger på en grusbädd där den och alla rör är helt möjliga att inspektera.Det kan ju likväl vara brott på ledningen fram till tanken varvid inströmmning sker.Jag skulle börjat med att frilägga röret från hus fram till tank för att kolla så ledningen är hel,kankse går att se om det är väldigt blött här.Behöver du gräva fram tanken skulle jag satsa på ny så vet du att denna kan inte läcka på många år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.