Ta kontakt med miljökontoret i kommunen, bör finnas information där och/eller hos kommunen hur avloppssystemet är utformat, och relationsritning på hur det är draget i mark.
Kan det vara så att allt avloppsvatten är anslutet till tanken?
Vad gäller Bad-, Disk och Tvättvatten räcker det med enklare lösning, BDT-avlopp, bör kollas med kommunen vad som är tillåtet vid din fastighet.
Har hört likande berättelse, då visade det sig att tidigare fastighetsägare hade anslutit allt spillvatten till tanken.
se avloppsguiden.se

Viktigt vid husköp att kolla upp vad som framkommer av säljarinformationen, och saknas det information där, är det extra viktigt att kolla upp.
Men såklart, som skrivs ovan läckande toa-spolning är ju också ett alternativ.
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Du tror alltså att den läckte in vatten från marken till tanken genom anslutningen till tömningsröret? Finns ju risk att det är lika för mig.
Jag hade en granne som hade fått en tank installerad som läckte in grundvatten pga felaktig montering, dom fick komma och gräva upp och fixa.
 
  • Gilla
Byggfilosofen
  • Laddar…
Kempa_swe
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Hej allihopa! Nu har jag ledsnat. Kan inte heller säga att jag undersökt detta närmare än jag borde från början. Men imorgon kommer dom och akut-tömmer min 3 kubik slutna tank... för 4e gången.
Jag köpte mitt hus i maj 2020 och fick tillgång till det 1a juni och började renovera. Då hade tanken tömts i juni någon gång. Jag åkte redan i augusti på att tömma tanken akut. Jag reflekterade inte mer över det annat än att jag hade snickare hos mig som hjälpte mig att renovera så tänkte att det var vanligt att den blev full så fort.
Sen kom andra akut-tömningen redan i november har jag för mig att det var, ja, jag vet att jag borde ha hållt koll och mätt i tanken men höll fortfarande på med renoveringar och det glömdes bort.
Efter detta har den tömts ytterligare en gång, och imorgon behövs nästa. Men hör och häpna, den tömdes enligt schema för ca 3 veckor sedan.

Jag vaknade igår natt och behövde gå på toa och trampade rakt in i ett badrum fullt av vatten. Det stod och sipprade ur vatten ut över toalettstolen. Stänger av vattnet i panik och fattar inte vad som kan ha hänt. Använder toalettborsten som en vaskrensare och får till slut nivån att sjunka i toaletten. Provar att spola men nivån bara stiger utan att sjunka undan. Går ut och kollar i tanken utifall den skulle ha blivit full av allt vatten under natten men tycker nivån såg normal ut.
Provade att rensa några gånger till utifall det bara skulle vara stopp i avloppet men nivån sjönk sakta för att sen fyllas på när jag provade spola. Kollade till slut i tanken igen och då var det nästan fullt.

Tog hit en bekant som är rörmokare som inte alls tyckte att toaletten skulle vara trasig och få för sig att rinna.
Vad kan ha orsakat denna översvämning? Kan den ha stått och tryckt i sig vatten så pass mycket att en 3kubiks tank har blivit fylld över natten? Ett hål i den slutna tanken som gör att det läcker in vatten? Grundvatten?

Har efter tömningen imorgon betalat ca 10.000:- i akuttömning sen jag flyttade in vilket inte är hållbart.
Hoppas att den nya toaletten är lösningen och inte något annat som spökar. Nu vill jag höra vad ni tror
Mvh Johan
Låter som att du skulle kört med kamera i rören samt tömt och undersökt tanken om den är hel. Verkar som att grund och regnvatten läcker in
 
Jag hade samma problem som du. Jag bytte till en 6-kubiks tank men hade ändå problem. Då satte jag in en Wostman. Efter intrimning drar den ca 2 liter vid normal spolning och 0,1 liter för endast urin. Det blev mycket mycket bättre men inte bra. Då byggde jag en liten tillbyggnad och satte in en el-toa: Cinderella Comfort. Helt fantastiskt! Rent, fräscht och enkelt. Nu går vi bara i nödfall på vattentoaletten och vi tömmer den bara EN gång per år.
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
En snålspolande toalett står absolut på köplistan. Dock skulle jag vilja få bukt på problemet att den fylls otroligt fort ibland och ibland inte. Nu har jag fått en toalettstol att prova med så länge.
Jag kissar oftast ute eller kanske 2-3 gånger innan det spolas. Jag bor ju ensam så tycker inte att det ska fyllas så fort ändå.
Nej som du skriver, bor du ensam ska inte 3 kubik fyllas upp sådär snabbt, det är något som inte stämmer, som många redan påpekat så tror jag också att det troligaste är att din toastol smygläcker vatten plus att om den är gammal så gör den lätt av med 9-10 liter per spolning.
 
  • Gilla
Jlinde1
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Nej, det är sånt himla sug i slambilen så att avluftningen inte hänger med. Det är iaf min erfarenhet. Det är bara att spola i vatten i stolen igen. Det är därför jag alltid är på plats vid tömning. Annars luktar det ve och fasa överallt känns det som.
Har aldrig hänt oss.

Vi har också 3 kbm tank men det är fritidshus, 2 vuxna 2 barn när vi bor där på sommaren upplever jag kanske 6-7 veckor innan en full tank. Vi tömmer c:a 4 ggr per år. Det låter inte normalt som du har haft det.
 
  • Gilla
Jlinde1
  • Laddar…
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Hej allihopa! Nu har jag ledsnat. Kan inte heller säga att jag undersökt detta närmare än jag borde från början. Men imorgon kommer dom och akut-tömmer min 3 kubik slutna tank... för 4e gången.
Jag köpte mitt hus i maj 2020 och fick tillgång till det 1a juni och började renovera. Då hade tanken tömts i juni någon gång. Jag åkte redan i augusti på att tömma tanken akut. Jag reflekterade inte mer över det annat än att jag hade snickare hos mig som hjälpte mig att renovera så tänkte att det var vanligt att den blev full så fort.
Sen kom andra akut-tömningen redan i november har jag för mig att det var, ja, jag vet att jag borde ha hållt koll och mätt i tanken men höll fortfarande på med renoveringar och det glömdes bort.
Efter detta har den tömts ytterligare en gång, och imorgon behövs nästa. Men hör och häpna, den tömdes enligt schema för ca 3 veckor sedan.

Jag vaknade igår natt och behövde gå på toa och trampade rakt in i ett badrum fullt av vatten. Det stod och sipprade ur vatten ut över toalettstolen. Stänger av vattnet i panik och fattar inte vad som kan ha hänt. Använder toalettborsten som en vaskrensare och får till slut nivån att sjunka i toaletten. Provar att spola men nivån bara stiger utan att sjunka undan. Går ut och kollar i tanken utifall den skulle ha blivit full av allt vatten under natten men tycker nivån såg normal ut.
Provade att rensa några gånger till utifall det bara skulle vara stopp i avloppet men nivån sjönk sakta för att sen fyllas på när jag provade spola. Kollade till slut i tanken igen och då var det nästan fullt.

Tog hit en bekant som är rörmokare som inte alls tyckte att toaletten skulle vara trasig och få för sig att rinna.
Vad kan ha orsakat denna översvämning? Kan den ha stått och tryckt i sig vatten så pass mycket att en 3kubiks tank har blivit fylld över natten? Ett hål i den slutna tanken som gör att det läcker in vatten? Grundvatten?

Har efter tömningen imorgon betalat ca 10.000:- i akuttömning sen jag flyttade in vilket inte är hållbart.
Hoppas att den nya toaletten är lösningen och inte något annat som spökar. Nu vill jag höra vad ni tror
Mvh Johan
Hur mycket vatten har du köpt, kolla vattenmätaren. Allt vatten in hamnar ju i tanken, värdena bör matcha varandra annars har du inläckage till tanken från något annat.
 
S Sigge Sk skrev:
Hur mycket vatten har du köpt, kolla vattenmätaren. Allt vatten in hamnar ju i tanken, värdena bör matcha varandra annars har du inläckage till tanken från något annat.
Det mesta lär ju bli gråvatten och inte hamna i tanken
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Okej, jag har noll koll på hur grundvattnet ligger. Men som du säger så tycker jag att det har funkat bättre på sommaren. Men det kanske bara är inbillning.
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Ja, vattnet i toaletten försvinner när dom tömmer. Är det fel?
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Har aldrig hänt oss.

Vi har också 3 kbm tank men det är fritidshus, 2 vuxna 2 barn när vi bor där på sommaren upplever jag kanske 6-7 veckor innan en full tank. Vi tömmer c:a 4 ggr per år. Det låter inte normalt som du har haft det.
Som jag skrev i ett uppföljningsinlägg så har vi ett mindre 50 mm avluftningsrör så toastolen "erbjuder" ett mindre motstånd och då sugs vattnet i toastolen ur. Gäller fritidshus.
 
Jag har tidigare arbetat på kommunalt bolag som ansvarat för tömningen av enskilda avlopp och jag är av uppfattningen att slutna tankar är ett helvete att ha som kund. De fylls ofta på fortare än väntat vilket leder till dyra akuttömningar. Ett tips är att (om du inte redan har det) montera en nivåmätare/larm. Det gör att du kan hålla koll enklare och förhoppningsvis slippa översvämning eller akuttömningar.

Sen gällande lite andra frågor som nämnts:

*Toalettstolen är tom på vatten efter tömning? - Japp. Det är vanligt vid tömning av tankar att bilen lyckas suga hela holken tom också.

*Vatten kvar i tanken efter tömning? - Det går oftast inte att suga tanken kruttorr utan ett antal liter kommer vara kvar i tanken efter tömning så tittar man ned i tanken så kan man se vatten/papper/skit kvar på botten.

*Anledningar till att tanken fylls fort? - De anledningarna jag stött på är följande: Felkopplade rör (BDT-vatten går till tanken istället), läckande rör, läckande tank (ofta med kombinationen högt grundvatten), läckande toalettstol (vid litet läckage syns det ingenting i toalettstolen).
 
  • Gilla
Jlinde1
  • Laddar…
S Sigge Sk skrev:
Hur mycket vatten har du köpt, kolla vattenmätaren. Allt vatten in hamnar ju i tanken, värdena bör matcha varandra annars har du inläckage till tanken från något annat.
Vi bor i en samfällighet och då betalar vi en klumpsumma för vatten och väg osv. Så ingen vattenmätare finns
 
M MrDizzy skrev:
Tipps är att köpa en 5m eller 10m inspektions kamera.
typ en sån här
[länk]

för att kunna se lite i tanken från insidan.
Bra idé! Ska kolla närmare på det
 
M Maledictus skrev:
Jag har tidigare arbetat på kommunalt bolag som ansvarat för tömningen av enskilda avlopp och jag är av uppfattningen att slutna tankar är ett helvete att ha som kund. De fylls ofta på fortare än väntat vilket leder till dyra akuttömningar. Ett tips är att (om du inte redan har det) montera en nivåmätare/larm. Det gör att du kan hålla koll enklare och förhoppningsvis slippa översvämning eller akuttömningar.

Sen gällande lite andra frågor som nämnts:

*Toalettstolen är tom på vatten efter tömning? - Japp. Det är vanligt vid tömning av tankar att bilen lyckas suga hela holken tom också.

*Vatten kvar i tanken efter tömning? - Det går oftast inte att suga tanken kruttorr utan ett antal liter kommer vara kvar i tanken efter tömning så tittar man ned i tanken så kan man se vatten/papper/skit kvar på botten.

*Anledningar till att tanken fylls fort? - De anledningarna jag stött på är följande: Felkopplade rör (BDT-vatten går till tanken istället), läckande rör, läckande tank (ofta med kombinationen högt grundvatten), läckande toalettstol (vid litet läckage syns det ingenting i toalettstolen).
Tack för ditt svar!
Jag hoppas och vill tro att det endast var toaletten det var fel på. Med tanke på att den helt plötsligt började pumpa genom vatten utan stopp.
Nu är den som sagt bytt och jag hoppas problemen försvinner. Jag har provat spolat i kranar osv och gått ut och lyssnat i tanken men då hör jag inget. Däremot låter det i bdt-tanken så jag antar att det fungerar som vanligt. BDT tanken blåste dom rent för någon tömning sen.
 
S Stevie123 skrev:
Min luftning sitter på taket till huset och sen helt slutet system.
Men det droppar från avloppsröret även efter en natts sovande så sannolikt trycker den in vatten nånstans i rören.
Betalar 800 för en tömning, 600 kostar en 3 kubik häromkring.
Vilka trevliga priser. Vart bor du?
Här i Hudiksvall betalar jag 1300kr för en 3 kubik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.