MultiMan MultiMan skrev:
Är det bara röret som är otätt kanske det går att relina det? Då slipper du gräva upp allt. Är ju inte superkritiskt i ditt fall och kanske går att kladda på extra mycket så även skarvar blir täta?
Ja, det vore ett alternativ om jag märker att det är någonstans i röret felet sitter. Läste om relining med strumpa. Verkar vara dyrt dock.
 
Nu när jag kom hem från jobbet ca 23.00 så lyssnade jag i röret innan jag ens gick in i huset. Då hörde jag absolut ingenting. Inget dropp överhuvudtaget.
 
Bra jobbat med toaletten, jag tror det var en stor framgång, oavsett om den gamla läckte eller inte så är det en del i uteslutningsmetoden i att hitta vad som är fel. Jag tror du är på rätt spår.
Mitt tips är att vänta och se hur det går. Nästa regnperiod/tö efter snö bör ge mer svar om det handlar om läckage eller inte i ledningarna.
 
C
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Jo, läste nu igen. Fattade inte riktigt vad du menade dock. Utveckla gärna
Du stoppar in ett rensband i avloppet från toastolen.Tag först bort toastolen så du inte behöver gå genom avloppskröken i densamma. Trä igenom rensbandet tills du ser det komma in i tanken.Sätt fast en lina i rensbandet som du drar tillbaka genom avloppsröret så linan kommer upp ur röret som toastolen stod på.

Gå till en firma som har grova slangar som nästan är lika vida som avloppsrören, gör hål i slangen, så du kan dra linan genom det lilla hål du gör Knyt fast ordentligt.

Mata ned lite slang i tanken,dra i linan så du får in slangen i avloppsröret o drag genom den nya slangen så att du får ett "rör" i det gamla läckande röret. Om avloppsröret "det gamla" läcker in på vägen mellan huset o tanken har du nu ett tätt avloppsrör till tanken. I huset tätar du med en gummimuff. Du kan behöva sätta en muff mellan inloppet i tanken från avloppsslangen ...

Jag köpte min slang hos N O Rönne i Birsta strax norr om IKEA....

Allt detta förutsätter att ditt toaavlopp bara går mellan tanken o toan Inga andra avlopp kan gå där..

Detta blir som en relining fast mycket billigare!.
 
Kan du kolla hur djupt toppen på tanken ligger så kan du utgå från att inkommande rör ligger straxunder toppen. Om röret ligger 0,5-1m djupt hade jag frilagt röret för koll , går ju handgräva alt hyr en minigrävare vilket är billigt samt går snabbt. Är avloppsröret av cement så byt ut skräpet mot plaströr.
 
J JimpaLimpa skrev:
Låter som att det är kostnader som drar iväg.
Frågan är hur snabbt ett byte till mini-reningsverk hade betalat igen sig.

Kan bara tycka synd om er. Vi har minireningsverk, all vätska rinner ut efter rening med fällmedek, som finns i den tredje tanken/behållaren. Tömmer 1gång per år, chema lagd tömning(1170kr).
Vi är 3personer(EN tonåring) på heltid och när vi varit 5, så har det inte blivit mer för det. Det är bara avföring och papper vid tömning, som chauffören sa ca 1-1.5kubik. Men destå viktigare att hålla koll på att verket fungerar och att medel finns å strömmen är på, då finns de inga "worries". Service EN GÅNG per år från Acona. De kommer med fällmedek, som vi lägger beställning på ungefär när brevet från dem kommer, att det är dags för årlig besiktning. Dem kontrollerar samtliga funktioner, samt byter/lagar delar vb, om det behövs, mot kostnad såklart.
Men med besiktning å 1-3dunkar(man bör räkna 1dunk/år per person, dock behöver INTE alla reningsverk så mycket, som vår exempel) fällningsmedel ligger det besöket på 2500-3500kr. Så ca 3-4500kr/år på service, medel och tömning.
Så vi är nöjda och ångrar inte att vi har minireningsverk.
 
C
A Allt-i-alloMarion skrev:
Kan bara tycka synd om er. Vi har minireningsverk, all vätska rinner ut efter rening med fällmedek, som finns i den tredje tanken/behållaren. Tömmer 1gång per år, chema lagd tömning(1170kr).
Vi är 3personer(EN tonåring) på heltid och när vi varit 5, så har det inte blivit mer för det. Det är bara avföring och papper vid tömning, som chauffören sa ca 1-1.5kubik. Men destå viktigare att hålla koll på att verket fungerar och att medel finns å strömmen är på, då finns de inga "worries". Service EN GÅNG per år från Acona. De kommer med fällmedek, som vi lägger beställning på ungefär när brevet från dem kommer, att det är dags för årlig besiktning. Dem kontrollerar samtliga funktioner, samt byter/lagar delar vb, om det behövs, mot kostnad såklart.
Men med besiktning å 1-3dunkar(man bör räkna 1dunk/år per person, dock behöver INTE alla reningsverk så mycket, som vår exempel) fällningsmedel ligger det besöket på 2500-3500kr. Så ca 3-4500kr/år på service, medel och tömning.
Så vi är nöjda och ångrar inte att vi har minireningsverk.
Var har ni för minireningsverk?
 
C carra skrev:
Var har ni för minireningsverk?

Uponor Upoclean 5pe
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
A Allt-i-alloMarion skrev:
Uponor Upoclean 5pe
 
  • Svensk text om allmän presentation och funktion av Uponor minireningsverk, samt diagram över olika modeller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu snabbläste jag lite, ber om ursäkt om jag upprepar något som du redan fått svar på.

Det kan i varje fall inte vara ENBART markvatten som var ursprungsproblemet för då hade inte vattnet kunnat tryckas upp i ditt badrum, nivån hade blivit maximalt som markytan där tanken är nedgrävd. Det måste ha läckt in trycksatt vatten, gissningsvis från gamla toalettstolen.

Som jämförelse kan jag säga att vi fyller en trekubiks WC-tank på sex veckor ungefär, då är vi två hemmajobbande vuxna och ett barn. Moderna Ifö Sign-toaletter med hel- och halvspolning. Vår tank står ovan mark i krypgrunden så vi kan inte få in något markvatten, har inte sett några tecken på toalettdropp heller.
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Nu när jag kom hem från jobbet ca 23.00 så lyssnade jag i röret innan jag ens gick in i huset. Då hörde jag absolut ingenting. Inget dropp överhuvudtaget.
Tror att det är ett rör fel som orsakar droppet, skulle det vara hål på tanken så skulle vattnet rinna på väggen och inte orsaka något dropp ljud, om nu inte det är ett läckage på toppen av tanken. Jag skulle be kommunen komma o filma ledningen från toan o ut till tanken, då tanken byggt på 90 talet kan det vara en packning som kommit ur sitt läge vid monteringen eller är det som Måålis skriver.
 
  • Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
T Totte56 skrev:
Tror att det är ett rör fel som orsakar droppet, skulle det vara hål på tanken så skulle vattnet rinna på väggen och inte orsaka något dropp ljud, om nu inte det är ett läckage på toppen av tanken. Jag skulle be kommunen komma o filma ledningen från toan o ut till tanken, då tanken byggt på 90 talet kan det vara en packning som kommit ur sitt läge vid monteringen eller är det som Måålis skriver.
Vi hade så. Något år efter att tanken grävts ner lossnade en skarv mellan två rör. Enkelt att gräva upp för hand i vårt fall som tur var.
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Ja, jag får ta och göra det. Var nyss ut och letade något att sticka ner och mäta med. Hittade en lite kvartsstav på kanske 2 meter och stack ner i avluftningsröret. Kom aldrig till botten ens innan jag var påväg att tappa ner den så måste nog skaffa mig något rejält :)
Om du har möjlighet så sätt en frigolitbit i ändan på staven. Då känner du ytan och behöver inte ner till botten.
 
Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Nyss kommit hem och dom har varit här och tömt den. Ser inte riktigt någon botten utan bara lite vatten så vet inte om den är helt tömd efter tömning. Jag har endast en avluftning ute brevid sugröret men vet att egentligen ska man ha en som går upp på vinden.
Angående att inte spola när man bara kissar har jag också börjat med på sistonde. Så att tanken skulle ha blivit full på 2 veckor pga spolning låter ju inte klokt.
Herre gud...inte spola när man gått på toaletten. Det låter lite Indien över det på något sätt eller sent 1800-tal rent av.
Ordna en större tank eller åtminståne råka borra några drän-hål i toppen av tanken av misstag...
 
R Richard Bygg skrev:
re gud...inte spola när man gått på toaletten. Det låter lite Indien över det på något sätt eller sent 1800-tal rent
Kapstaden vintern 2019, "if it's yellow, it's mellow".
Shower max 90sec.
 
  • Gilla
Richard Bygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.