Jlinde1 Jlinde1 skrev:
ja, det har slagit mig att det kan ha något med grundvatten/regn att göra som trycker in då det har blivit fullt olika fort varje gång. Jag menar, jag bor helt själv och jobbar mycket om dagarna så det blir inte många svängar på toaletten varje dag.
Jag bor ensam, spolar var 3:e gång vid bara kissning, har också 3kbm sluten tank och den tömmer jag var 20:e vecka och då är den inte full. Så något borde läcka in i tanken. Speciellt som det ser ut som klart vatten.

Jlinde1 Jlinde1 skrev:
Hej allihopa! Nu har jag ledsnat. Kan inte heller säga att jag undersökt detta närmare än jag borde från början. Men imorgon kommer dom och akut-tömmer min 3 kubik slutna tank... för 4e gången.
Jag köpte mitt hus i maj 2020 och fick tillgång till det 1a juni och började renovera. Då hade tanken tömts i juni någon gång. Jag åkte redan i augusti på att tömma tanken akut. Jag reflekterade inte mer över det annat än att jag hade snickare hos mig som hjälpte mig att renovera så tänkte att det var vanligt att den blev full så fort.
Sen kom andra akut-tömningen redan i november har jag för mig att det var, ja, jag vet att jag borde ha hållt koll och mätt i tanken men höll fortfarande på med renoveringar och det glömdes bort.
Efter detta har den tömts ytterligare en gång, och imorgon behövs nästa. Men hör och häpna, den tömdes enligt schema för ca 3 veckor sedan.

Jag vaknade igår natt och behövde gå på toa och trampade rakt in i ett badrum fullt av vatten. Det stod och sipprade ur vatten ut över toalettstolen. Stänger av vattnet i panik och fattar inte vad som kan ha hänt. Använder toalettborsten som en vaskrensare och får till slut nivån att sjunka i toaletten. Provar att spola men nivån bara stiger utan att sjunka undan. Går ut och kollar i tanken utifall den skulle ha blivit full av allt vatten under natten men tycker nivån såg normal ut.
Provade att rensa några gånger till utifall det bara skulle vara stopp i avloppet men nivån sjönk sakta för att sen fyllas på när jag provade spola. Kollade till slut i tanken igen och då var det nästan fullt.

Tog hit en bekant som är rörmokare som inte alls tyckte att toaletten skulle vara trasig och få för sig att rinna.
Vad kan ha orsakat denna översvämning? Kan den ha stått och tryckt i sig vatten så pass mycket att en 3kubiks tank har blivit fylld över natten? Ett hål i den slutna tanken som gör att det läcker in vatten? Grundvatten?

Har efter tömningen imorgon betalat ca 10.000:- i akuttömning sen jag flyttade in vilket inte är hållbart.
Hoppas att den nya toaletten är lösningen och inte något annat som spökar. Nu vill jag höra vad ni tror
Mvh Johan
Det va allmänt bekant att många husägare som borrade hål i tanken för att säppa ut urinen i marken för att slippa alltför många tömningar.
Om det är så i ditt fall och grundvatten rinner in så tror jag det är ett dolt fel. Kolla med ngn rörfirma med inspektionskamera om dom kan filma med inspektionskamera samtidigt som tömning. Det kan ju även va en sten som legat och skavit hål. Även detta kan åberopas som dolt fel. Ge dig inte! Detta är onormalt och det har den tidigare ägaren vetat om

S Serpum skrev:
Det va allmänt bekant att många husägare som borrade hål i tanken för att säppa ut urinen i marken för att slippa alltför många tömningar.
Om det är så i ditt fall och grundvatten rinner in så tror jag det är ett dolt fel. Kolla med ngn rörfirma med inspektionskamera om dom kan filma med inspektionskamera samtidigt som tömning. Det kan ju även va en sten som legat och skavit hål. Även detta kan åberopas som dolt fel. Ge dig inte! Detta är onormalt och det har den tidigare ägaren vetat om
Dol fel på en avloppsanläggning från 90-talet:)

N nybyggarn3 skrev:
Dol fel på en avloppsanläggning från 90-talet:)
Skulle det va nåt konstigt?

Om det bara är urin, räcker det inte att spola manuellt med några muggar vatten, det borde ju minska det i tanken rejält?

S Serpum skrev:
Skulle det va nåt konstigt?
Beror kanske på vad du menar men att ställa krav på säljaren för fel på en anläggning som nått sin tekniska livslängd är nog inte lönt.

Dålig uppdatering här på sistonde men det är för att det inte har hänt speciellt mycket förutom nyårsfirande och positivt coronatest. Dock har jag haft kontakt med försäkringsbolaget som har sagt att dom kommer betala akuttömningen OCH felsökning av tanken. Inte bara coronan som var positivt runt nyår :)
Så nu ska jag ragga upp någon som kan hjälpa mig att gräva upp och kolla runt tanken vad som kan tänkas vara felet :)

• Gilla
minitoy och 2 till
  • Laddar…
Positivt att försäkringsbolaget går in och tar kostnader. Hoppas att du får klarhet i om du har något läckage i avloppet.

Efter lite om och men så har jag till slut haft hit en grävmaskinist. Det slutade med att dom bytte ut tanken som låg illa till. Hade tydligen varit bakfall på röret och det hade varit massor av sten som låg och tröck mot tanken så dom tog beslutet om att byta den direkt.
Allt jobb tog ungefär 3 dagar och nu återstår det bara att se vad folksam kommer att täcka av detta. Då det kan bli en dyr historia med 19 timmar arbete i en traktor och två gubbar på det + en ny tank för ca 15.000 + moms.

Iallafall så kändes det här bra att äntligen fått ordning på allt tills jag nyss kom hem och kikade ner i tanken och såg att det stod och droppade. Vet inte vad jag ska ta mig till riktigt. Finns alltså risk att avloppsröret som går under huset har släppt i någon skarv och dom rören kommer jag inte åt igen utan att riva upp golven..
Det är -10 grader ute nu så är det inte lite konstigt om det står och trycker in i vatten i något rör eller spelar det inte någon roll för grundvattnet?
Har kollat ner i röret några gånger tidigare också och då har jag inte märkt av något droppande..

såhär pass mycket droppade det. Är det möjligt om det trycker in genom marken?

• Gilla
Alexandra59 och 2 till
  • Laddar…
Ingen WC som står och rinner? Säkerhetsventil till varmvattenberedare?

L lordi skrev:
Ingen WC som står och rinner? Säkerhetsventil till varmvattenberedare?
Wcn är nybytt så det vore väldigt knepigt. Ska prova stänga av vattnet dock.
Det är ju en sluten tank och det är bara toaletten som går till tanken.

Jlinde1 Jlinde1 skrev:
såhär pass mycket droppade det. Är det möjligt om det trycker in genom marken?
Ser ju ut som det droppar från det rör du kikar ner i :)

• Gilla
Jlinde1
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Ser ju ut som det droppar från det rör du kikar ner i :)
Ja det ser så ut, men anslutande rör går precis där dropparna kommer ifrån.

Hitta en firma som kan filma dina avloppsrör. De kan lokalisera om och var rören är skadade samt förmodligen komma med lösningar.

• Gilla
minitoy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.