HOBBY ARCHITECT
Det här blev väl bättre? Fönstret i master bedrom får sitta högt istället, men det är bra att tv:n har en vägg att sättas på framför sängen, annars hade det fått bli nån slags tv som sänks ner från taket eller så, och det känns lite omständigt och töntigt. Fyra barn få samsas på ett badrum nu, istället för tre på ett.

Arkitektritning av ett hus med sovrum, badrum och walk-in closet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu är bara frågan om garaget ska utökas eller om jag bara ska slänga in ett stort förråd i källaren. Men då kanske man borde ha en trappa utomhus dit man kan dra ner stora grejer man använder utomhus...?

Och som sagt, borde man ha takfönster över hela vinterträdgården och inte bara där vintertrådgården är i 2 plan? Men är rädd att det ser lite kontigt ut med platta takfönster som man ser lite ifrån tv-rummet på övernånginen. Men samtigt vill man ju ha så mycket ljus som möjligt i en vinterträdgård, speciellt när det är bred takfot, vilket jag tycker är snyggt...
 
Redigerat:
Bra genomtänkta ytor och planlösning, jag gillar huset skarpt! Jag hade försökt att få till en del av walking closeten samt badrummet i anslutning till Master suiten man bygger trots allt för sig själv främst.

Med så stora sovrum så tänker jag mig att när barn har kompisar över så brukar de väl stänga in sig i rummen. Tv rummet på andra våningen känns då överflödig och kan göras om till ett badrum till.

Gällande förråd till trädgårdsmaskiner och övriga verktyg man kan tänkas ha som vissa kommenterar här att man skall plats för i garaget, säger jag bygg ett separat förråd i en annan byggnad på tomten om möjlighet finns. Jag skulle inte vilja ha några trädgårdsmaskiner eller andra verktyg i det garaget där man har sina ögonstenar, det skall vara cleant ;). Trädgårdsmästaren kan då med fördel också ha fritt tillträde till det separata förrådet.

Gällande mer förråd i källaren finns det heller inget behov av, finns väldigt billiga förvaringslösningar att hyra (typ Shurgard eller liknande) om man nu känner för att man har sådana behov av längre förvaring. Prylar som inte använts på över ett år skall antigen säljas eller förflyttas till det hyrda förrådet istället för att samla bara damm i hemmet. Jag hade nog kanske tittat på att få in en tempererad vinkällare eller biorum istället. Gymmet hade man velat ha kvar också.

Gällande köket ser det toppen ut, enda kommentaren där möjligtvis skulle vara att låta köksön stå fritt så att man kan komma åt köket från två håll. Man får då en mer öppen känsla också.

Hade varit trevligt att kunna få en öppen spis som är mer fri hängande möjligtvis och närmare dining för att skapa lite ”miljö”

Vart lite nyfiken också på akvarie lösningen mellan bastu och pool området, riktigt häftigt. Med saltvatten akvarium så krävs det också ganska mycket teknik runt om, vart är denna tänkt att finnas samt tillgång då till själva akvariumet för rengöring och underhåll.

Lycka till!(y)
 
  • Haha
  • Gilla
MsTake och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
Får känslan av att du inte har någon design-husbreif att utgå ifrån eller någon uppfattning om vad en lyxhusköpare har för krav utan mest ritat ut en massa rum. 800m2 dåligt utnyttjad yta är känslan man får, men ok, du har ju inte redovisat det viktigaste: Vem ska bo i huset? Hur många? Vilken kravställning har dom? Budget? Var ska huset ligga, dvs vädersträck, typ av tomt, utsikt åt vilket håll? Så svårt, för att inte säga omöjligt, att uttala sig. Kan dock tänka mig ett den som köper ett 800m2 stort hus med åtföljande prislapp ändå generellt skulle önska:
*Stor entréyta typ lounge med WI garderob/WC
*En riktig matsal, dvs avskilt rum, ev med serveringsrum i anslutning om inte grovkök kan användas vis större middagar
*Minst ett riktigt vardagsrum, avskilt rum
*En frukostmatplats samt vardagsmatplats
*Mingelyta vid kök
*Ett walk-in skafferi
*Vinrum
*Ett grovkök
*Utekök
*En riktig groventré med förvaring och WC/duschmöjlighet, inte från baksidan via tvättstugan
*Minst trebilsgarage
*Stort förråd i anslutning till garage
*Ytterligare förråd/klädförvaring, minst ett
*Bastu med utsikt, UT eller mot POOLOMRÅDE
*Gym
*Biorum/playroom
*Stort teknikrum, kommer att behövas
*Bad/WC & WIC till alla sovrum, stort till Master Bedroom
*Kontoret i anslutning till MB, inte vid kök
*Mindre vardags-/TV-rum för MB, ev kombinerat med kontor
*Gästrum, minst ett
*Ev personalbostad, typ ett rum med minikök

Finns mer som skulle kunna vara aktuellt men ovan är exempel på vad lyxhusköpare kan önska, och då pratar vi bara om inomhus.

Sen är planlösning konstig, vilka siktlinjer tänker du dig, hur är det tänkt att man ska röra sig i huset vid olika tillfällen (vardag, fest osv), hur har du prioriterat ytfördelning (verkar lite slumpmässigt nu och ineffektiv användning av totalytan), sängar mot yttervägg i MB tex (big no-no), vissa andra sängar ser inklämda ut, listan kan göras lång men förstår att detta bara är en första skiss och utan att du beskriver förutsättningarna går det egentligen inte att säga något. Bara gissa.

För lyxhus är slutligen läget/tomten av största vikt så skulle vara lättare om du la in huset på en (fiktiv) tomtkarta och visade hur huset är orienterat/integrerat (utsikt, kvälls-/morgonsol etc.) på tomten och vissa av nyckelfunktionerna, som komplementbyggnader, poolområde, poolhus, utomhusbio, utekök, brygganläggning, fristående garaga, ev personalbostad osv.

Sett några av dina förslag tidigare och får intrycket att du tenderar att få väldigt stora totalytor utan att få plats med viktiga funktioner, men kul ändå att du testar.

Tror dock att du skulle utvecklas mer, och få bättre feed-back om du satte upp en tydlig kravspec (och redovisade den) och sedan försökte lösa det på SÅ LITEN YTA SOM MÖJLIGT. De flesta här på BH bor troligen inte i 800m2 stora hus, men ok, drömma kan man ju i och för sig.

Säkert nåt jagmissat som du redan ritat in så ta det för vad det är.

Ps. Såg nu att du faktiskt redan ritat in WI-skafferi och förråd till garage så bortse från det ovan. Ds. Ps2 Hittade gym? teknikrum och ytterligare förråd i källaren så bortse från dessa punkter också. ds2.

Hade det varit mitt hus hade jag nog önskat någon forn av längstgående balkong runt sovrummen med utgång från varje sovrum, men det är bara min personliga önskan.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
dibb och 5 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Thomas59 Thomas59 skrev:
För lyxhus är slutligen läget/tomten av största vikt så skulle vara lättare om du la in huset på en (fiktiv) tomtkarta och visade hur huset är orienterat/integrerat (utsikt, kvälls-/morgonsol etc.) på tomten och vissa av nyckelfunktionerna, som komplementbyggnader, poolområde, poolhus, utomhusbio, utekök, brygganläggning, fristående garaga, ev personalbostad osv.
sidan står det: I think this house would fit nicely on this plot that I once saw for sale.

Satellitbild med överlagrad planritning av fastighet, navigationsikoner, och sökfält, eventuellt från en karttjänst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kartutsnitt med fastighetsgränser, vägar, byggnader och terräng. Fokus på stor byggnad och omgivande mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
HOBBY ARCHITECT
Jag har aldrig riktigt förstått mig på vitsen med utekök. Då måste man dra ut alla ingridienser från köket, men visst om man bor i ett varmt land kanske man ofta vill vara ute och grilla och så.
 
  • Gilla
Chrille_B
  • Laddar…
Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det här blev väl bättre? Fönstret i master bedrom får sitta högt istället, men det är bra att tv:n har en vägg att sättas på framför sängen, annars hade det fått bli nån slags tv som sänks ner från taket eller så, och det känns lite omständigt och töntigt. Fyra barn få samsas på ett badrum nu, istället för tre på ett.

[bild]

Nu är bara frågan om garaget ska utökas eller om jag bara ska slänga in ett stort förråd i källaren. Men då kanske man borde ha en trappa utomhus dit man kan dra ner stora grejer man använder utomhus...?

Och som sagt, borde man ha takfönster över hela vinterträdgården och inte bara där vintertrådgården är i 2 plan? Men är rädd att det ser lite kontigt ut med platta takfönster som man ser lite ifrån tv-rummet på övernånginen. Men samtigt vill man ju ha så mycket ljus som möjligt i en vinterträdgård, speciellt när det är bred takfot, vilket jag tycker är snyggt...
Säng under fönster i MB är tveksamt. sängen bör nog helst vara mot innervägg, vänd MOT fönstret för utsikt, om det finns någon. MB bör nog också ha plats för en liten sittgrupp och ev sminkbord. Vinkyl är inte heller fel i MB och ev litet vanligt kylskåp samt plats för espressomaskin så man slipper gå ner till köket på morgonen, för att få en ristretto. Ett litet pentry på övervåning, i anslutning till pool (alt minst enkyl/vinkyl) och i anslutning till gym skulle nog också stå på min önskelista.

Nu har du ritat in badrum i anslutning till MB vilket är bra, ett måste. Tyvärr har du då istället flyttat WIC till hallen. Det är tveksamt om en husköpare skulle tycka att det är ok, med 800m2 att spela på.

Badrum ”en suite” bör finnas också till barnens sovrum. Att alla barnen ska dela på badrum tror jag inte är en funkis lösning. En ytterligare gäst-wc skulle nog också behövas på entréplan.

Hiss är bra. Ser ofta större lyxvillor i flera plan som saknar hiss. Hur tänker arkitekten där?
 
Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
På sidan står det: I think this house would fit nicely on this plot that I once saw for sale.

[bild] [bild]
Ok, bra med förslag på placering på tomt. Tyvärr hamnar då MB på sidan av huset, troligen utan nån form av utsikt. Det tror jag en köpare skulle ha synpunkter på, särskilt då du har vatten att potentiellt blicka ut över.
 
HOBBY ARCHITECT
Thomas59 Thomas59 skrev:
Säng under fönster i MB är tveksamt. sängen bör nog helst vara mot innervägg, vänd MOT fönstret för utsikt, om det finns någon. MB bör nog också ha plats för en liten sittgrupp och ev sminkbord. Vinkyl är inte heller fel i MB och ev litet vanligt kylskåp samt plats för espressomaskin så man slipper gå ner till köket på morgonen, för att få en ristretto. Ett litet pentry på övervåning, i anslutning till pool (alt minst enkyl/vinkyl) och i anslutning till gym skulle nog också stå på min önskelista.

Nu har du ritat in badrum i anslutning till MB vilket är bra, ett måste. Tyvärr har du då istället flyttat WIC till hallen. Det är tveksamt om en husköpare skulle tycka att det är ok, med 800m2 att spela på.

Badrum ”en suite” bör finnas också till barnens sovrum. Att alla barnen ska dela på badrum tror jag inte är en funkis lösning. En ytterligare gäst-wc skulle nog också behövas på entréplan.

Hiss är bra. Ser ofta större lyxvillor i flera plan som saknar hiss. Hur tänker arkitekten där?
Som jag skrev blev fönstret ett källarfönster nu när jag har sänger framför. Utsikten ser man genom fönstrena till poolrummet och ut genom utefönstrena.

Det du beskriver låter mer som ett mycket större och lyxigare hus typ såna man ser i Hollywood.
 
HOBBY ARCHITECT
Thomas59 Thomas59 skrev:
Ok, bra med förslag på placering på tomt. Tyvärr hamnar då MB på sidan av huset, troligen utan nån form av utsikt. Det tror jag en köpare skulle ha synpunkter på, särskilt då du har vatten att potentiellt blicka ut över.
Om man verkligen vill kan man ha den stora sovrummet längst till vänster som vuxensovrum.

Dörren i tvättstugan är inte tänkt som groventré, utan då tänker jag att man går in genom garaget.
 
Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått mig på vitsen med utekök. Då måste man dra ut alla ingridienser från köket, men visst om man bor i ett varmt land kanske man ofta vill vara ute och grilla och så.
Tja, som arkitekt ska du nog inte ta dina personliga preferenser som utgångspunkt. Köper man ett hus på 800m2 vill man nog ha ett lyxigt utekök att imponera på grannar/besökare/gästerna med, oavsett om man använder det eller ej.

Var för en tid sedan inblandad i testning av ett nytt lyxkökskoncept från ett svenskt företag med extremt snyggt designade proffsvitvaror där komplett kök gick på ungefär vad en normalvilla i Bromma går på. Från tillverkarens sida var man helt på det klara med att husägarna knappast stod och rörde i grytorna själva, annat än nån äggröra eller värmning av färdigrätter då och då. Inhyrd kock (därav behovet av grovkök/serveringskök) eller lyxcatering var vad man bedömde att målgruppen skulle använda. Köket var i princip ett restaurangkök plus grovkök, men i huvudsak designat för att visa upp.

Såg faktiskt en lägenhet i 150 000 000kr klassen till salu i Stockholm för en tid sedan, som hade vitvaror från just ett sådant kök som vi testade. Finns ett lyxhus ute i Sthlms skärgård också från samma ftg/leverantör. Vi pratar walk-in fridge, sous-vide/ångugn (dubbla så klart), infälld vac-sealer i arbetsbänk, blast chiller, teppanyakigrill, induktions alt. gaswok samt en herre jösses 150cm bred induktionshäll som krävde typ ett kärnkraftverk för att ge full effekt.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Thomas59 Thomas59 skrev:
Tja, som arkitekt ska du nog inte ta dina personliga preferenser som utgångspunkt.
Så du kan inte tänka dig någon familj som skulle kunna vilja bo så här? Jag hade gärna gjort det.
 
Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Som jag skrev blev fönstret ett källarfönster nu när jag har sänger framför. Utsikten ser man genom fönstrena till poolrummet och ut genom utefönstrena.

Det du beskriver låter mer som ett mycket större och lyxigare hus typ såna man ser i Hollywood.
Tja ska man ha med allt som en 800m2-köpare troligen kräver så blir det kanske lite Hollywood, men inte nödvändigtvis. Dom husen finns i Sverige, bara det att du aldrig får se dem. Sett flera exempel i Sverige i storleksordningen 450-600m2 som har det mesta på min lista. Nästa alltid med planlösningar som man får en ”shit vad smart arkitekten tänkt”-känsla.
 
HOBBY ARCHITECT
Om jag bodde i ett varmt land hade jag hellre bott såhär, med pool utomhus istället.

En minimalistisk arkitektonisk illustration av en modern lågliggande byggnad med platt tak och stora fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk ritning, planlösning, flera rum, möbleringssymboler, detaljteckning, bostadsutformning, modern layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/enkel
 
HOBBY ARCHITECT
Thomas59 Thomas59 skrev:
Tja ska man ha med allt som en 800m2-köpare troligen kräver så blir det kanske lite Hollywood, men inte nödvändigtvis. Dom husen finns i Sverige, bara det att du aldrig får se dem. Sett flera exempel i Sverige i storleksordningen 450-600m2 som har det mesta på min lista. Nästa alltid med planlösningar som man får en ”shit vad smart arkitekten tänkt”-känsla.
Du får gärna länka till dom. :rofl:
 
Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Om man verkligen vill kan man ha den stora sovrummet längst till vänster som vuxensovrum.

Dörren i tvättstugan är inte tänkt som groventré, utan då tänker jag att man går in genom garaget.
Ja, med den tomten bör nog MB flyttas.

Onödiga dörrar (ut från tvättstuga), särskilt på skymda sidor av huset, bör man nog undvika av säkerhetsskäl.
På samma tema (säkerhet) bör du nog också rita in ett safe-room. Sett flera eleganta och säkra sådana.

Groventré via garage kan vara ok, men då bör det finnas separat dörr in till garaget utifrån, men det kanske du redan ritat in. Oavsett groventré bör separat dörr till garage finnas utfrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.