HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Detta är mitt drömhus om jag bodde i Sverige.

Det är otroligt komiskt hur ni bara gnäller och gnäller men kan inte göra nåt själva. :crysmile:Det borde vara en självklarhet att arkitektur handlar om prioriteringar som allt annat i livet. Sen om man har olika smak, det är nåt annat.
Jag antar att det svaret är riktat till mig? I så fall borde det väl vara enkelt att svara ja på den frågan utan att bli sur? Men precis som du läser mig så skulle jag personligen skulle aldrig anse att det du presenterat här är värt så mycket pengar, eller ens i närheten. Men det är ju inte det viktiga, om du själv besvarar frågan för dig själv.

(Jag har försökt flera gånger tidigare att ge dig konstruktiv kritik och hjälp på ett mer direkt sätt, men det är lite som att prata med en vägg. )
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Gert Winghård är otrolig snäll i Husdrömmar, t.o.m. för snäll tycker jag. Skulle inte kunna föreställa mig honom på det här forumet klaga så mycket. Han förstår nog att det kan finnas så många olika hus som alla har sin charm.

Jag frågade t.o.m. hans fru, som också är arkitekt en gång för längesen om ett hus jag ritat, jag förväntade mig att bli sågad längs fotknölarna, men hon var väldigt positiv och gav mig några bra tips. Dock skäms jag efteråt hur dåligt huset var. Märkligt att det alltid är dom framgångsrika som är snällast.

Jag har försökt att vara saklig och artig, men till slut blir det ju bara för mycket. Jag har som sagt tckat för dom som kom med konstruktiv kritik.
 
T TypRätt skrev:
Ser som master bedroom är över tvättstugan, inte säker på att det är helt optimalt men med bra isolering i mellantak kanske det inte blir ett problem men annars är det risk att man inte vill köra maskinen sent på kvällen för det kommer störa. Annars kan det vara optimalt ur el-pris att göra just det.
But if the kids complain about the noise at night, you can say it's a washing machine! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tycker du min fråga var elak?
 
In the basement there is no room for the pool engine room.
 
  • Gilla
HOBBY ARCHITECT och 1 till
  • Laddar…
S sturnus skrev:
It was a joke on my part.
Jag menade TS. :)
 
Vill du ha en utmaning? @HOBBY ARCHITECT
Rita ett hus för:
Två vuxna och två barn
Genomsnittliga svenska inkomster.
Max 80 kvm BYA + vidbyggt garage/carport.
Altan i söderläge

Tänk på att det ska vara byggbart. Det mesta går att rita i ett program men det ska gå att genomföra också.

Och nej du får inte kopiera hustillverkarna, jag vill se hur du tänker.

Jag tänker inte bygga nåt, men det kan inspirera andra.

Om du antar utmaningen så tagga mig när du är klar så lovar jag att sakligt kommentera det, men observera att jag ej är arkitekt, bara intresserad.
 
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Detta är mitt drömhus om jag bodde i Sverige.

Det är otroligt komiskt hur ni bara gnäller och gnäller men kan inte göra nåt själva. :crysmile:Det borde vara en självklarhet att arkitektur handlar om prioriteringar som allt annat i livet. Sen om man har olika smak, det är nåt annat.
Tror du ska välja nåt annat område än arkitektur om du har svårt att ta kritik, vilket du verkar ha, tydligen utan att inse det. Vad gäller prioriteringar verkar det inte vara ditt starka område med tanke på att dina ”ritningar” oftast slutar i orimligt stora hus, som ändå känns små.

Angående att göra nåt själva. Du upprepar typ ”…rita hur du vill ha det då…”. Är det något du tror att du kan säga till en ”kund” som kommer med synpunkter? En riktig arkitekt har inga problem med synpunkter (det du säger är gnäll). Det hör till det normala och dom vet vilka frågor dom ska ställa för att bättre förstå vad kunden vill ha.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Samma visa varje gång;
* Jag frågar efter åsikter om en planlösning jag ritat.
* Jag får intressant feedback och tackar.
* Jag får 90% idiotiska synpunkter och svarar.
* Ni blir sura.

:rolleyes:
Ditt svar ovan sammanfattar väl ganska bra ditt problem. Bara synd att du inte förstår det.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Gert Winghård är otrolig snäll i Husdrömmar, t.o.m. för snäll tycker jag. Skulle inte kunna föreställa mig honom på det här forumet klaga så mycket. Han förstår nog att det kan finnas så många olika hus som alla har sin charm.

Jag frågade t.o.m. hans fru, som också är arkitekt en gång för längesen om ett hus jag ritat, jag förväntade mig att bli sågad längs fotknölarna, men hon var väldigt positiv och gav mig några bra tips. Dock skäms jag efteråt hur dåligt huset var. Märkligt att det alltid är dom framgångsrika som är snällast.

Jag har försökt att vara saklig och artig, men till slut blir det ju bara för mycket. Jag har som sagt tckat för dom som kom med konstruktiv kritik.
Om du nu har problem med den feedback du får kan man ju undra varför du lägger upp planlösningar här på BH då. Du skulle kanske skicka dem till Gert Wingård i stället. Eller hans fru som är så snäll, jämfört med oss på BH.

Tycker du oftast får konstruktiv/relevant kritik (det du kallar gnäll alltså) här på BH men jag inser att det inte är det du vill ha, utan snarare beröm.

Antar att tråden kommer att självdö nu då du outat vad du tycker om dom få (gnällspikar) som kommenterar. Ingen större förlust.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Du vill ha biorum, men inte extra tv-rum. Du menar att det blir mörkare i ett biorum, typ i källaren?

Jag tänker att det är bra med två tv-rum i fall man vill kolla på olika program, eller om man inte vill ha på tv:n i vardagsrummet nån kväll, så får dom som vill kolla på nåt gå dit.
D Dino84 skrev:
Vart lite nyfiken också på akvarie lösningen mellan bastu och pool området, riktigt häftigt. Med saltvatten akvarium så krävs det också ganska mycket teknik runt om, vart är denna tänkt att finnas samt tillgång då till själva akvariumet för rengöring och underhåll.
Mycket bra fråga, har inte tänkt på det. Kan inget om akvarier, vad behövs egentligen…?
 
HOBBY ARCHITECT
A arkTecko skrev:
(Jag har försökt flera gånger tidigare att ge dig konstruktiv kritik och hjälp på ett mer direkt sätt, men det är lite som att prata med en vägg. )
Jag har inte sagt att alla är otrevliga.
 
HOBBY ARCHITECT
S sturnus skrev:
In the basement there is no room for the pool engine room.
How big is a pool engine room and what does it need… I can always put it in there somehow, but good that you remind me.
 
HOBBY ARCHITECT
fgo fgo skrev:
Vill du ha en utmaning? @HOBBY ARCHITECT
Rita ett hus för:
Två vuxna och två barn
Genomsnittliga svenska inkomster.
Max 80 kvm BYA + vidbyggt garage/carport.
Altan i söderläge

Tänk på att det ska vara byggbart. Det mesta går att rita i ett program men det ska gå att genomföra också.

Och nej du får inte kopiera hustillverkarna, jag vill se hur du tänker.

Jag tänker inte bygga nåt, men det kan inspirera andra.

Om du antar utmaningen så tagga mig när du är klar så lovar jag att sakligt kommentera det, men observera att jag ej är arkitekt, bara intresserad.
Här är några mindre hus:
https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/cottage-grow
https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/rad-row
https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/dream-cottage
https://hobbyarchitect.wixsite.com/architect/villa-norm
 
HOBBY ARCHITECT
Thomas59 Thomas59 skrev:
Tror du ska välja nåt annat område än arkitektur om du har svårt att ta kritik, vilket du verkar ha, tydligen utan att inse det. Vad gäller prioriteringar verkar det inte vara ditt starka område med tanke på att dina ”ritningar” oftast slutar i orimligt stora hus, som ändå känns små.

Angående att göra nåt själva. Du upprepar typ ”…rita hur du vill ha det då…”. Är det något du tror att du kan säga till en ”kund” som kommer med synpunkter? En riktig arkitekt har inga problem med synpunkter (det du säger är gnäll). Det hör till det normala och dom vet vilka frågor dom ska ställa för att bättre förstå vad kunden vill ha.
Du hör inte själv hur förmäten du låter. Och jag har inte tänkt bli arkitekt, det är en hobby.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.