Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Du får gärna länka till dom. :rofl:
Den typ av hus/lägenheter jag refererar till ligger i princip inte ute på marknaden, men det förekommer i sällsynta fall. Inget ute just nu så inget att länka till men lägenheten jag beskrev låg faktiskt på Hemnet för ett tag sedan. Mycket ovanligt.
 
HOBBY ARCHITECT
Thomas59 Thomas59 skrev:
Ja, med den tomten bör nog MB flyttas.

Onödiga dörrar (ut från tvättstuga), särskilt på skymda sidor av huset, bör man nog undvika av säkerhetsskäl.
På samma tema (säkerhet) bör du nog också rita in ett safe-room. Sett flera eleganta och säkra sådana.

Groventré via garage kan vara ok, men då bör det finnas separat dörr in till garaget utifrån, men det kanske du redan ritat in. Oavsett groventré bör separat dörr till garage finnas utfrån.
Det är ett skyddsrum under trappan i källaren, men det borde jag kanske skrivit ut. Gäster kan även sova i den stora sängen i källaren, därav badrum i källaren också.

Tänkte at det kan va bra med dörr i tvättstugen i fall man skulle vilja vädra nåt eller så.

Jag har själv besökt ett hus där dom alltid körde in bilen i garaget och sen gick in i huset därifrån, men det var iofs i USA och där åker man ju typ jämt bil.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Thomas59 Thomas59 skrev:
Den typ av hus/lägenheter jag refererar till ligger i princip inte ute på marknaden, men det förekommer i sällsynta fall. Inget ute just nu så inget att länka till men lägenheten jag beskrev låg faktiskt på Hemnet för ett tag sedan. Mycket ovanligt.
Menar du 150-miljoersvillan i Täby?
 
Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Menar du 150-miljoersvillan i Täby?
Den med svartbyggd brygga? Nej, det var inte den och den hade för övrigt bara standard Gaggenauvitvaror. Inget fel på dem men det finns betydligt häftigare/lyxigare vitvaror.

Jag refererade till en lägenhet på Östermalm som låg ute för ett tag sedan. Den hade dock inte hela kökslösningen som vi testade utan bara ugn och blast chiller samt lite andra prylar.
 
Thomas59
Redigerat:
Ett 800m2 "lyxhus" bör vara planerat för personal. Ingen som köper ett sånt hus ägnar kvällarna åt att stå och skala potatis. Det borde finnas en personalingång med lätt tillgång till kök, hjälpkök/tvättstuga, garage, personal WC etc. Och givetvis ska mastersovrummet ha egen ensuite och walkincloset.
 
  • Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
F Finndjävel skrev:
Ett 800m2 "lyxhus" bör vara planerat för personal. Ingen som köper ett sånt hus ägnar kvällarna åt att stå och skala potatis. Det borde finnas en personalingång med lätt tillgång till kök, hjälpkök/tvättstuga, garage, personal WC etc. Och givetvis ska mastersovrummet ha egen ensuite och walkincloset.
Rita upp ett sånt då.
 
Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det är ett skyddsrum under trappan i källaren, men det borde jag kanske skrivit ut. Gäster kan även sova i den stora sängen i källaren, därav badrum i källaren också.

Tänkte at det kan va bra med dörr i tvättstugen i fall man skulle vilja vädra nåt eller så.

Jag har själv besökt ett hus där dom alltid körde in bilen i garaget och sen gick in i huset därifrån, men det var iofs i USA och där åker man ju typ jämt bil.
Thomas59 Thomas59 skrev:
Här har du iaf kökslösningen vi testade under produktutvecklingen:

[länk]
Källaren är ingen bra plats för ett safe room, om det är det du menar med skyddsrum. Ett safe room bör vara på en plats som är lätt och snabbt att ta sig till. Tex i närheten av entré/kök. Ev ett safe room uppe vid sovrummen också. Ifall intrång sker på natten.

Vill man öka säkerheten ytterligare kan man ha dubbelentré som man kan se hos tex exklusivare juvelerare, klockbutiker och vissa bankkontor. Den yttre entrén är fjärrstyrd, med kameraövervakning, och den inre entrén kan inte öppnas förrän den yttre entrén är låst. Allt med skottsäkert glas givetvis. Alla kodstyrda ingångar plus garage bör även ha en alternativ överfallskod vilken iofs öppnar dörren men som också samtidigt larmar till larmcentral om någon försöker tvinga sig in via familjemedlem/personal. Säker leveranslucka kan även vara aktuellt för paket och matleveranser. Tänk överfallet på Östemalm med utklädda DHL-bud. Lägg till dolt kassavalv samt mera synligt fejkat kassavalv med billigare klockor/sycken och mindre summa pengar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Thomas59 Thomas59 skrev:
Källaren är ingen bra plats för ett safe room, om det är det du menar med skyddsrum. Ett safe room bör vara på en plats som är lätt och snabbt att ta sig till. Tex i närheten av entré/kök. Ev ett safe room uppe vid sovrummen också. Ifall intrång sker på natten.
Rita gärna upp hur du tycker huset borde vara.
 
Jag bollar tillbaka frågan @HOBBY ARCHITECT:

Ifall du hade en tomt och 30 miljoner, är det så här du skulle välja att spendera det?!
 
  • Gilla
Chrille_B och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Rita gärna upp hur du tycker huset borde vara.
Jag är ingen arkitekt så det överlåter jag till proffsen. Du kan dock få ett råd. Läs på och försök sätta dig in i hur olika potentiella målgrupper tänker kring sitt boende, vilka behov dom har och hur dom lever. Vilka frågor ska du ställa till en potentiell kund (nog det viktigaste).

Träna på att skriva kravspec och desigbrief, göra mood board osv. Först då du kan det är det dags att börja rita. Att rita hus utan denna kravspec är tämligen meningslöst och även svårt att få feed back på.

Finns massor av internationella magasin inom området som det kan vara bra att börja studera, finns även massor på nätet, eller böcker på biblioteket.

Då du lägger upp en planlösning här, eller på din site skriv då kort vem huset är till för. Blir lättare att kommentera då. Barnfamilj som vill bo på kallare breddgrader är lite diffust.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Thomas59
A arkTecko skrev:
Jag bollar tillbaka frågan @HOBBY ARCHITECT:

Ifall du hade en tomt och 30 miljoner, är det så här du skulle välja att spendera det?!
30 mille är nog i underkant :cool:
 
HOBBY ARCHITECT
Detta är mitt drömhus om jag bodde i Sverige.

Det är otroligt komiskt hur ni bara gnäller och gnäller men kan inte göra nåt själva. :crysmile:Det borde vara en självklarhet att arkitektur handlar om prioriteringar som allt annat i livet. Sen om man har olika smak, det är nåt annat.
 
Samma visa varje gång;
* Du frågar efter åsikter om en planlösning du ritat.
* Du får feedback.
* Du blir sur.

:rolleyes:
 
  • Gilla
dibb och 13 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Dalbotant Dalbotant skrev:
Samma visa varje gång;
* Du frågar efter åsikter om en planlösning du ritat.
* Du får feedback.
* Du blir sur.

:rolleyes:
Samma visa varje gång;
* Jag frågar efter åsikter om en planlösning jag ritat.
* Jag får intressant feedback och tackar.
* Jag får 90% idiotiska synpunkter och svarar.
* Ni blir sura.

:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.