Nä faktiskt inte, (men inte så långt ifrån )
Jag har för mig att en 12V ligger på ca 3750 + moms, fast då ingår ofta en 90 graders vinkeltillsats samt en excentertillsats. Givetvis dubbla 3 Ah batterier.
I övrigt så är faktiskt inte bigF så mycket dyrare än andra kvalitetsgrunkor, men visst, man lär sig (och familjen) att gilla havregrynsgröt och blodpudding ;D
Jag har för mig att en 12V ligger på ca 3750 + moms, fast då ingår ofta en 90 graders vinkeltillsats samt en excentertillsats. Givetvis dubbla 3 Ah batterier.
I övrigt så är faktiskt inte bigF så mycket dyrare än andra kvalitetsgrunkor, men visst, man lär sig (och familjen) att gilla havregrynsgröt och blodpudding ;D
MathiasS skrev:
Från Bosch:
Hej Mathias!
Det är helt OK att montera 12 V batterier i en 14,4 V maskin, enda nackdel är att varvtalet går lite grann ner och kapaciteten minskas lite!
Det motsatte (14,4 V i 12 V) är inte bra för brytare o motor, därför är batteriarna kodade så att dom slett o rett inte kan monteras.
Lycka till med nya maskinen!
Michael
Visst har jag problem och visst har jag Festool och visst blir jag fattig och visst blir det mätt fel och krokigt men kul att jobba är det i alla fall!
Sen har jag så tur att jag kan göra avdrag för momsen och avskrivning på maskinerna så då är dom bara ganska hutlöst dyra och inte svindyra!
Tur att sambon inte kan ske skillnaden på en skrotmaskin från ÖB och en från Festool då kan man ju råka visa på fel sak när man ska till att investera. Ha ha
Problemet är att jag börjat bli för noggran det tar en jävla tid och det blir precision till ingen nytta oftast men va faaan är man verktygsfetischist så är man!
Sen har jag så tur att jag kan göra avdrag för momsen och avskrivning på maskinerna så då är dom bara ganska hutlöst dyra och inte svindyra!
Tur att sambon inte kan ske skillnaden på en skrotmaskin från ÖB och en från Festool då kan man ju råka visa på fel sak när man ska till att investera. Ha ha
Problemet är att jag börjat bli för noggran det tar en jävla tid och det blir precision till ingen nytta oftast men va faaan är man verktygsfetischist så är man!
Min trotjänare..
Har två stycken som jag tror snart fyller 10år. Har dock fått byta batterier, men då batterier trots allt är en "förbrukningsvara" så.. 9.6V, och här snackar vi inte bara dra i skruvar, det gäller håltagning i såväl reglar, leca och plåt (!).
Förvisso hade väl tråden så gott som avslutats, men tyckte en bild på snyggingen var på sin plats. För er som inte är bekanta med dessa, så notera den fullkomligt geniala placeringen av batteriet. Inte bara skyddar den tassarna utan fördelar såklart vikten på ett mycket jämnare vis...
Såg tråden dyka upp igen sååå, gissa vem som har två blå bosch skruvdragare i snickar lådan ;DJante skrev:
Min gamla 9,6 Voltare överlevde transplantationen och spinner på som om den vore ny ;D ;D ;D
(Men det va inte gratis, 700 spänn för en ny brytare och arbete)
Jag har visserligen aldrig vare sig hållit i en Festool eller sett en i verkligheten men rent fysikaliskt så verkar den vara en dålig konstruktion. I stort sett all vikt ligger framåt. Alla andra som Bosch, Makita, DeWalt o.s.v har balanserade maskiner med vikt bakåt där man bara behöver hålla upp maskinen, inte hålla upp fronten.
Funktionsmässigt gör den helt säkert det den skall då många talar varmt om Festool.
Kommentarer?
Gäller att hålla tråden varm
Ja och eftersom jag väckte tråden får jag ju försvara min festo som inte alls det är framtung, framgår faktiskt av nedanstående skiss.. ;Dgeschwint skrev:Jag har visserligen aldrig vare sig hållit i en Festool eller sett en i verkligheten men rent fysikaliskt så verkar den vara en dålig konstruktion. I stort sett all vikt ligger framåt. Alla andra som Bosch, Makita, DeWalt o.s.v har balanserade maskiner med vikt bakåt där man bara behöver hålla upp maskinen, inte hålla upp fronten.
Gäller att hålla tråden varm
Men min absoluta favorit bland batteriare är faktiskt en bosch. Men då en 24voltare med slagfunktion. Kortfattat om den maskinen: BRUTAL. minst sagt. Märks ju om inte när man låter inbitna HILTI fantaster få testat den, mot sin vilja, och sedan inte ser röken av den mer förrän dom lämnar bygget. Jag skojar inte när jag påstår att jag gjort håltagningar á la 450mm x 32mm med 1½ batteri åtgång... den ligger mig varmt om verktygshjärtat..
*Edit* Och då menar jag inte genom gips och gullfiber, utan rakt igenom stenhård batång.. tvungen och tillägga.
Så inget ont om Bosch här inte... Och den är dessutom 5år gammal...
Javisst..en liten bild är nog på sin plats här med..