Hmm, så det är så dom är konstruerade... Fortfarande måste jag nog hålla i en för att bli övertygad.
Att Boschen är brutal kan jag tro då det är en borrhammare och ingen slagborr. Skillnaden i konstruktion är total. Att borra i hård betong eller sten med en slagborrmaskin är som att fisa i hård motvind: det slår tillbaka på en själv . Det enda en slagborrmaskin kan vara bra på är tegel och mjukare.
Innan jag visste vad borrhammare var för något undrade jag hur f..n byggare gjorde för att få hål i betong under denna livstid... Jag slutade använda slagborr efter upptäckten ;D
Konstigt att festool inte finns representerat hos vissa butiker som är proffs inriktade om nu festo maskiner har den inriktningen. Makita, Bosch, Hilti och andra har man ju hört talas om under en halv livstid eller mer men inte festool.
Kan någon förklara det och dessutom ge en butik i Stockholms närområde där det finns gott om festool att prova. Det är med verktyg som med Sushi, man kan inte säga att man inte tycker om innan man provat. Ehh liknelsen var väl ok eller :-/. Jag tror knappast jag överger mina Makita verktyg för festool men jag måste iallafall prova.
Att Boschen är brutal kan jag tro då det är en borrhammare och ingen slagborr. Skillnaden i konstruktion är total. Att borra i hård betong eller sten med en slagborrmaskin är som att fisa i hård motvind: det slår tillbaka på en själv . Det enda en slagborrmaskin kan vara bra på är tegel och mjukare.
Innan jag visste vad borrhammare var för något undrade jag hur f..n byggare gjorde för att få hål i betong under denna livstid... Jag slutade använda slagborr efter upptäckten ;D
Konstigt att festool inte finns representerat hos vissa butiker som är proffs inriktade om nu festo maskiner har den inriktningen. Makita, Bosch, Hilti och andra har man ju hört talas om under en halv livstid eller mer men inte festool.
Kan någon förklara det och dessutom ge en butik i Stockholms närområde där det finns gott om festool att prova. Det är med verktyg som med Sushi, man kan inte säga att man inte tycker om innan man provat. Ehh liknelsen var väl ok eller :-/. Jag tror knappast jag överger mina Makita verktyg för festool men jag måste iallafall prova.
Du kan kolla och testa Festool på ett antal ställen, kolla på Festools hemsida så har du adresser.
Du har t.ex
Lundell&Zetterberg (Globen)
Mattson&lundgren (Nacka)
Sigvard Carlsson (Danvikstull)
Theofil Carlsson (Hammarby)
Stimus (Solna)
Du har t.ex
Lundell&Zetterberg (Globen)
Mattson&lundgren (Nacka)
Sigvard Carlsson (Danvikstull)
Theofil Carlsson (Hammarby)
Stimus (Solna)
Någon som kan rekommendera en bra 220V skruvdragare ?
Oftast har man ju tillgång till 220V hemma så det känns lite onödigt att krångla till det med tunga batterier som måste laddas och bytas med jämna mellanrum när det ofta räcker med att dra en skarvkabel.
Oftast har man ju tillgång till 220V hemma så det känns lite onödigt att krångla till det med tunga batterier som måste laddas och bytas med jämna mellanrum när det ofta räcker med att dra en skarvkabel.
Jag skulle nog inte använda en vanlig borrmaskin för att dra skruv. En sladdborrmaskin har inte samma balans som en skruvdragare. En borrmaskin måste du nästan hålla med båda händerna.
Jag skulle nog fixa några skruvar med en sladd maskin men efteråt skulle jag vara slut i handleden som hela tiden måste kompensera för snedlasten.
För gips är det en annan sak. Där är det viktigt att skruven alltid hamnar på rätt djup, dvs inte för djupt... Då finns det speciella högvarviga borrare för det med djupjustering. Men det är väl det enda fallet då jag skulle överväga en sladd för skruvdrag.
Jag skulle nog fixa några skruvar med en sladd maskin men efteråt skulle jag vara slut i handleden som hela tiden måste kompensera för snedlasten.
För gips är det en annan sak. Där är det viktigt att skruven alltid hamnar på rätt djup, dvs inte för djupt... Då finns det speciella högvarviga borrare för det med djupjustering. Men det är väl det enda fallet då jag skulle överväga en sladd för skruvdrag.
dessutom har man ett helt annat vridmoment på en skruvdragare, en borrmaskin har man till att borra med, en skruvdragare att skruva med
Festool eller Festo gör mycket bra, driftsäkra och lätta maskiner och är förknippat med topklass (kanske därför du inte hört talats om dem? Nej, skämt åsido, men de kanske inte är lika konkurrenskraftiga som t ex Makita när det gäller skruvdragare. Jag har bara använt diverse slipmaskiner och polermaskiner av Festo. Dessa var överlägsna allt annat jag tidigare testat, men så kostade ingen maskin under 4000kr heller.geschwint skrev:Hmm, så det är så dom är konstruerade... Fortfarande måste jag nog hålla i en för att bli övertygad.
Själv ska jag köpa en Makita 6919FDWDE skruvdragare med cirkulerande slag. Kändes helt fantastisk. Ingen kraft kom tillbaka i handen (så man måste hålla emot) även när jag körde ned _mycket_ stora skruvar med bult i trä. Bara slappna av och gasa på, utan att trycka mot skruven speciellt. Det låter visserligen en del när slagfunktionen sätter igång, men å andra sidan så känns det riktigt bra, den blir helt makalöst stark och sedan saktar den inte ned bara för att det blir jobbigt (men det börjar knacka som sagt). Den har 1/4"'s sexkantsfäste så skaffar man borrar med hexfäste kan man mycket snabbt hoppa mellan skruvbits och borr (även fast den förmodligen inte gör sig lika bra som borr).
Priset ligger på 4.400kr och då får man två batterier med (laddtid 75min).
Sa jag att den var på 12v och tar 100Nm? Imponerande liten för övrigt. Ligger perfekt i handen. Åhh, nästan så jag vill springa iväg och köpa på direkten
Tilläggas skall också att denna maskin kanske inte är för alla. Jag behöver dock vridmomentet (som pianotekniker) då jag står och drar 250 stämnaglar åt gången (det får många maskiner att svettas och de flesta att pajja
Pratade med snickare igår, dom använder ingen annan dragare, förutom vid ren borrning, nackdelen är att man får köpa vanlig chuck separat=dyr, men det är en helt fantastisk maskin......
Säger bara Bosch....vilken maskin...
Var i tagen att köpa en 12 volt GSR men fick se att k-rauta hade 14,4 voltaren för 1995 sek...och slog då till...
Hade tidigare ETC 18volt inköpt på ÖB och det är som klyschan säger, man får vad man betalar för.
SÅ nu väntar jag bara att Boschen ska få jobba lite hårdare så man kan bara liksom njuuuta...
Mammut e kär...(bosch)...
Var i tagen att köpa en 12 volt GSR men fick se att k-rauta hade 14,4 voltaren för 1995 sek...och slog då till...
Hade tidigare ETC 18volt inköpt på ÖB och det är som klyschan säger, man får vad man betalar för.
SÅ nu väntar jag bara att Boschen ska få jobba lite hårdare så man kan bara liksom njuuuta...
Mammut e kär...(bosch)...
Nu var det ju inte en borrmaskin jag frågade efter :pappskallen skrev:
Återigen finns det någon vettig 220V SKRUVDRAGARE, alltså med varvtal och vridmoment som en batterimaskin och momentbegränsning ?
Sorry ubbe, jag missade detta totalt :-[ NU däremot har jag läst ditt inlägg ordentligt, dock har jag inget bra svar :-XUbbe skrev:
Det finns det mesta såklartUbbe skrev:
Vad sägs om den här t.ex och den hittar du mer info om på http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3535
Det kan kanske vara något för dig?
Nu börjar det likna nått, men det är inte riktigt det jag letar Det är fortfarande fråga om vanliga steglösa borrmaskiner med "djupanslag" och höga varvtal.Jante skrev:
En av maskinerna varvar 0-6000 rpm
Vem behöver de varvtalen vid skruvdragning ???
Den maskin som var länkad till verkar dock någotsånär vettig eftersom den är 2-växlad och steglös.
2 växlar har även farsans gröna Bosch från 70-talet :
Finns det verkligen inte en vanlig 220V maskin med varvtal, vridmoment och momentbegränsning som en batterimaskin ?
Hur är det med elektriska mutterdragare egentligen. Som jag förstått det har de "knackfunktion", men går den att stänga av ?