hmmm
var inne på essve hemsida men kunde inte hitta min makita dragare 14,4 V som ingick i paketet makita6337DWDLE.
Kan jag få problem med reservdelar i framtiden eller ???

Makitas 14,4V maskiner finns inte i Sverige! Över 12V finns bara 18V och 24V. Den enda 14,4 pryl är en lampa.... och det är dessutom nytt. Så dessa 14,4V maskiner kommer kanske.

Vad gäller reservdelar så är inte jag direkt orolig då dessa maskiner är gjorda för att hålla. Och hos oss GDS'are så tycker nog maskinerna att det är rena semestern ;).

Fast jag kommer nog att kolla vid tillfälle.

Jag kastar mig in i debatten, ty jag har alldeles nyss mottagit min nya ögonsten, en Makita 6337 DWDE

Det började med att svärfar ville ha hjälp med att byta tak på sin carport här under sommaren. En alldeles perfekt förevändning för att uppdatera skruvdragare (hade tidigare en 300 kronors "Toolmate"...). Bor annars i en tvårums lägenhet och har väl egentligen inget direkt "behov" av proffsmaskiner...

Nåväl, jag har haft mycket nytta av diskussionerna här på forumet. Efter mycket funderande fastnade jag för Makitan (Dewalten är för vanlig, Borshen för gubbig, Milwaaukin för exentrisk, Festoolen för ful, liksom Hitachin etc). Detta är mina fördomsfulla åsikter och jag avser inte att reta andra med dem. Smaken är ju olika.

Nu var det inte bara utseendet och "märkeskänslan" jag föll för. Jag gillar kraftiga vridmoment. (300 in.lbs - tror det är styvt 40 NM - lär räcka för att montera ett par Billyhyllor).

Valet mellan 12 voltaren och 14,4 voltaren avgjordes av att 14,4 voltaren endast väger 100 g mer. Men det är klart, står jag en dag och monterar gipsskivor i tak så lär ju 2,1 kg kännas i armarna.

Nåväl, först var jag ju inne på att importera från USA. ("Nettopriset" på ca 170 USD är ju onekligen tilltalande - speciellt som listpriset här i Danmark är över 4.500 kr. Danska...).

Men, så hittade jag en snubbe i Tyskland via e-bay som sålde sprilans nya maskiner och fick förhandlat fram ett pris på 230 euro inkl. frakt. (Listpriset är annars 252 euro utan frakt). Killen hette Daniel Goetze och har följande mailadress: <Baufreiheit@freenet.de>

Så nu har jag en Makita 14,4 voltare med 2 x 2,6 Ah NiMH och 230 V laddare för ca 2.100 sek. Och instruktionsbok på svenska...

(Har precis hittat en lastpall i källaren som jag drog en träskruv onödigt långt i. He, he... fan vad man är sjuk...)

Nåväl, hoppas detta kan hjälpa någon i skruvdragardjungeln...

Hepp / Gladestone

kan ju tipsa om att beijer i Hallstahammar (utanför Västerås) har ett par Makita slagskruvdragare till nedsatt pris... 30% av direkt och nu i helgen (dvs. lördag) 21% ytterligare (utgångspris: 4050 eller nåt sånt) Nej jag kommer inte ihåg modellen :( men vet att den iaf var batteridriven :)

//Markus

Ser ut som ett bra pris men där får man inte handla som privat person :-[

:)

Min B&D Firestorm blev utbytt mot nätta Makita 12V 2,6Ah 6270D för 1990 + moms inkl. bälteshållare

Mycket behändig och lätt (1,5kg)

Skall slita på den i många sköna år. Nästa verktyg får bli en överhandsfräs alt. cirkelsåg. Märke? Makita/ Hitatchi?

Magnus / som just satt tänderna i ett 3våningshus från 1909.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.