Jag lovar att du kommer bli fantastiskt nöjd. Har själv en Makita 6916FDWDE. Den är helt underbar, men låter ganska mycket (på mornarna måste jag nästan använda hörselskydd då öronen är som känsligast). Grymt stark. Aldrig sett något som är ens i närheten. Total avbelastning på handleden och balansen är klockren. Jag tycker det fungerar bra även till att skruva gips. Det där med att man inte får någon känsla tycker jag inte riktigt stämmer. Man lär sig det med tiden.

M@ZE skrev:
Kan det här vara en bra skruvdragare, har nybyggt hus och har en del att skruva och dona med.

[länk]
Satsa på en dragare med 2 batterier och minst 2Ah per batteri. I övrigt är den säkert ok.

geschwint skrev:
Grabbar... har ni testat en slagdragare någongång? Jag skulle se den som ett komplement eller så till en normal dragare, ett komplement med extremt vrid i.

Bara så att ni vet att en vanlig dragare fyller sin funktion helt klart :D
Nej, har inte provat. Impulsköp på din rekomendation! :)

Skulle en 6337 vara ett bra komplement? Samma batteri vad jag förstår.

M@ZE skrev:
Kan det här vara en bra skruvdragare, har nybyggt hus och har en del att skruva och dona med.

[länk]
Satsa på en Dewalt 756K istället!!

Har två batterier med 3.0 AH. Kostar ca 2500 kr på t ex Järnia.

Impulsköp... trevligt ;D

Den skulle passa alldeles utmärkt...

Makitas batterier passar till alla maskiner av den battertypen. Dessutom är alla batterier (ej Makstar) så konstruerade att en 12v passar alltid till en 14.4 eller 18 voltare, det går bara långsammare. Men dom passar aldrig så att du får in en 14.4 i en 12 voltare.

Är det bara jag som kör Metabo ??? :surprised:
Har en Pst12+ och jag tycker den är super!
Har även kört AtlasCopco 12V 2,2Ah (samma som dewalt men röd) men den imponerade inte!

Min har dubbla 3Ah accar + en superb strålkastare som följde med + en extra 9,6V Nicd maskin!
Hela paketet för 3000:- ink moms.
Är mycket nöjd! ;D :D

Gick igår och köpte mig en Bosch GSR 12 V, mycket fin maskin tycker jag. Men när jag kom hem och provkörde den så märkte jag att det slog lite "gnistor" ur maskineriet (synligt ur vetilations hålet bak) tror att det är motorbromsen, detta kan väl inte vara normalt eller?

Ichabod skrev:
Gick igår och köpte mig en Bosch GSR 12 V, mycket fin maskin tycker jag. Men när jag kom hem och provkörde den så märkte jag att det slog lite "gnistor" ur maskineriet (synligt ur vetilations hålet bak) tror att det är motorbromsen, detta kan väl inte vara normalt eller?

*springer å tittar på maskinen*

Jodå det blixtrar lite hemtrevligt om min maskin också vid motorbroms så det är nog lugnt. Skruva på du!

Japp, samma här.

[länk] amp;products_id=221
Silvan har ett erbjudande på samma maskin med 2 batterier för 1 249,50 Tyvärr gäller det endast i kväll mellan kl 18 och 21

Kunde inte infoga direktlänk men du hittar erbjudandet här: http://www.silvan.se/ klicka på erbjudanden och välj side 2

För er som har fetband bifogar jag en länk till PDF:en på 11.6 Mb http://silvan.sp3.dk/svensk/uge05_010205-060205opl/pdf/SE05_.pdf

Ville bara dra liv i en trevlig tråd ;D genom att berätta och verifiera vad man inte bör göra med en slagdragare...

- Använd inte en slagdragare till att dra fast något i en plast plugg i enkel eller dubbel gips (troligen oavsett plugg konstruktion); pluggen sliter sig och snurrar fritt så fort slaget sätter i.

- Använd inte en slagdragare till att dra skruv nära ändträ om konstruktionen är viktig; det spricker lätt så fort slaget sätter in.

En vanlig dragare ger en bättre känsla för vilket vrid man drar med då man får en återkoppling till handen. Men en slagdragare så går det precis lika lätt eller tungt med en 12mm franskskruv som med en 4mm träskruv.

Men slagdragaren är underbar då den används rätt.
8)

Trodde inte slagfunktionen skulle användas ö.h.t. när man skruvar. Bara när man borrar.  ::)

Nja, vi pratar slagdragare här, inte slagborr... skillnaden är att en slagdragare har en vikt som sätts i vridande rörelse och det genererar ett *otroligt* moment men är också rätt våldsamt.

Kolla in: http://www.makita.com/Cordless_Item_View.asp?id=741

//Edit
Du kan i stort sett hålla maskinen med 2-3 fingrar och dra in en 12x150mm franskskruv på under 5 sekunder i trä!!! Och allt utan att du får handleden vriden ur led :). Måste testas, fast då blir du såld... ;D. Tror de flesta i detta forum kan hålla med som testat en sådan.

Har äntligen köpt en ny skruvdragare ;D.
Efter grundlig genomgång av olika åsikter på forumet lutade det åt Bosch GSR 12V.

Men jag föll för den här skönheten istället.. :)
20986.jpg
Väger bara 1.5kg.. superb balans och totalt fastgjuten i handen.. verkligen en fröjd att arbeta med.

Vridmomentet, som är max 30nm räcker gott och väl för mig. Som nån annan sa, om inte skruvdragaren räcker till så får man ta till en maskin med sladd, och där håller jag med helt och fullt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.