Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag såg en som drog iväg från brädgården med några långa reglar på taket bara fastspända med ett par sådana (bläckfisken heter de väl...?).
Jag spanade på vägen hem efter reglar och/eller bil i diket.
Att du inte såg några reglar efter vägen bevisar ju att gummistropparna funkar och de som förespråkar kraftigare spännband etc bara överdriver.

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Risken finns ju...
Håller lemmarna för det? Ett alternativ är bygga upp med lastpallar att ställa badet på.
Lastpallar låter som ett bra alternativ. Att ställa på lämmarna...kanske. Att ställa det på lemmarna skulle jag undvika.

• Haha
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Haha fan att det ska vara så svårt att komma ihåg om det är e eller ä....

några lastpallar på lämmen lär väl höra till humorhörnan isåfall :D:D

nino nino skrev:

Hmmm, när jag åkte turistbuss i Danmark (för många år sedan) stod det på en dekal vid nödutgångsluckan i taket: "Pres lemmen ud". :oops:
Vi svenskar på resan (i alla fall de manliga) hoppades att det inte skulle behövas.

• Haha
  • Gilla
ricebridge och 5 till
  • Laddar…
T
nino nino skrev:

Vet inte om det är kul nog för att platsa i Humortråden och lastpallar på lemmen skulle helt klart INTE vara kul...

nino nino skrev:

På lemmen väl?

• Haha
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Platsar nog mer i tråden för olyckor och tillbud ;)

K Kirre2 skrev:
På lemmen väl?
Jag ska inte skiva nå mer här :D

Byggmax idag.
3st reglar och några takplastskivor.
Spännbandet är spänt mellan öglor i lämmarna och en kudde har lagts under spännbandet för att trycka ner mot takplasten.

Bil med släp lastat med byggmaterial, inklusive reglar och takplast, säkrade med spännband och kudde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ja, annars kan ju spännena skada plasten.

Staffans2000
Det räcker ju. Frivilliga hysteriska accelerationer är färre än dito nödbromsningar.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det räcker ju. Frivilliga hysteriska accelerationer är färre än dito nödbromsningar.
Du tänker att det är förstängt framåt med stödhjulet?

• Gilla
Omogen
  • Laddar…
K knipo skrev:
Jag kan inte se det annat än att lasten skall klara minst 80% av vikten framåt och minst 50% av vikten bakåt samt åt sidorna.

[bild]

[länk]
Jag tog examen ifrån "lastbilsförarskolan" -98

På den tiden skulle det säkras för dubbla lastvikten framåt, hela vikten åt sidorna och halva vikten bakåt.

Vilken idiot som helst förstår väl att man även måste ta med "levande kraften" när man lastsäkrar?? När kom dessa nya kalle-anka direktiv? Jaja, det spelar nog mindre roll eftersom 90% av alla yrkeschaufförer idag skiter fullständigt i allting o lastsäkringen skulle komma långt ner på listan av åtalspunkter vid ev kontroll....

22st 4t spännband använde jag själv när jag surrade ett lass virke i en trailer utan mitt-stolp. Detta alltså på 13,6m flaklängd...

wildeside
K Kasken skrev:

På den tiden skulle det säkras för dubbla lastvikten framåt, hela vikten åt sidorna och halva vikten bakåt.

Vilken idiot som helst förstår väl att man även måste ta med "levande kraften" när man lastsäkrar?? När kom dessa nya kalle-anka direktiv? Jaja, det spelar nog mindre roll eftersom 90% av alla yrkeschaufförer idag skiter fullständigt i allting o lastsäkringen skulle komma långt ner på listan av åtalspunkter vid ev kontroll....

22st 4t spännband använde jag själv när jag surrade ett lass virke i en trailer utan mitt-stolp. Detta alltså på 13,6m flaklängd...
Du har timlön antar jag?

• Haha
  • Gilla
WestcoastHstd och 1 till
  • Laddar…
?
K Kasken skrev:

Äh, är de tungt nog rör de sig inte. Tror många

Container-Accident-a-e1513744368515.jpg

• Gilla
  • Wow
Turbo_Tail och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.