1 028 619 läst · 4 669 svar
1029k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Att du inte såg några reglar efter vägen bevisar ju att gummistropparna funkar och de som förespråkar kraftigare spännband etc bara överdriver.Mikael_L skrev:
Hmmm, när jag åkte turistbuss i Danmark (för många år sedan) stod det på en dekal vid nödutgångsluckan i taket: "Pres lemmen ud".nino skrev:
Vi svenskar på resan (i alla fall de manliga) hoppades att det inte skulle behövas.
Ja, annars kan ju spännena skada plasten.
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Jag tog examen ifrån "lastbilsförarskolan" -98K knipo skrev:
På den tiden skulle det säkras för dubbla lastvikten framåt, hela vikten åt sidorna och halva vikten bakåt.
Vilken idiot som helst förstår väl att man även måste ta med "levande kraften" när man lastsäkrar?? När kom dessa nya kalle-anka direktiv? Jaja, det spelar nog mindre roll eftersom 90% av alla yrkeschaufförer idag skiter fullständigt i allting o lastsäkringen skulle komma långt ner på listan av åtalspunkter vid ev kontroll....
22st 4t spännband använde jag själv när jag surrade ett lass virke i en trailer utan mitt-stolp. Detta alltså på 13,6m flaklängd...
Du har timlön antar jag?K Kasken skrev:Jag tog examen ifrån "lastbilsförarskolan" -98
På den tiden skulle det säkras för dubbla lastvikten framåt, hela vikten åt sidorna och halva vikten bakåt.
Vilken idiot som helst förstår väl att man även måste ta med "levande kraften" när man lastsäkrar?? När kom dessa nya kalle-anka direktiv? Jaja, det spelar nog mindre roll eftersom 90% av alla yrkeschaufförer idag skiter fullständigt i allting o lastsäkringen skulle komma långt ner på listan av åtalspunkter vid ev kontroll....
22st 4t spännband använde jag själv när jag surrade ett lass virke i en trailer utan mitt-stolp. Detta alltså på 13,6m flaklängd...
Äh, är de tungt nog rör de sig inte. Tror mångaK Kasken skrev:Jag tog examen ifrån "lastbilsförarskolan" -98
På den tiden skulle det säkras för dubbla lastvikten framåt, hela vikten åt sidorna och halva vikten bakåt.
Vilken idiot som helst förstår väl att man även måste ta med "levande kraften" när man lastsäkrar?? När kom dessa nya kalle-anka direktiv? Jaja, det spelar nog mindre roll eftersom 90% av alla yrkeschaufförer idag skiter fullständigt i allting o lastsäkringen skulle komma långt ner på listan av åtalspunkter vid ev kontroll....
22st 4t spännband använde jag själv när jag surrade ett lass virke i en trailer utan mitt-stolp. Detta alltså på 13,6m flaklängd...