Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kanske tänkte ta en sväng i biltvätten på hemvägen?
Ja det är ett bra test på att det är ordentligt surrat.
 
Men förutom pressen är det väl inte så illa? Tycker mig se en flagga där bak. Lite svårt att se viktfördelningen, med lite tur ligger det t o m lite betong längst fram för att undvika kultryck (och ha något att gjuta plintar till staketet med).
 
J
K knipo skrev:
Jag kan inte se det annat än att lasten skall klara minst 80% av vikten framåt och minst 50% av vikten bakåt samt åt sidorna.

[bild]



[länk]
Det där gäller buss och godstrafik. Tror det då också finns ett krav på att "framstammen" som skärmar av lastutrymmet framåt ska klara en viss procent av lasten.
Kommer dock inte ihåg hur det blev efter alla turer kring detta. Kravet på framstammen gäller ju enbart nyregistreringar, och inte lastbilar som byggdes innan kravet kom tillbaka.
I Sverige hade vi sen länge krav på att lastbilars framstam skulle vara testad mot slag som motsvarade en viss procent av lastens vikt, men sen kom EU och kravet försvann.
Men nu har EU vaknat och det ska bli ett krav i alla medlemsländer. Problemet är att det inte är retroaktivt, och det rullar väldigt många gamla lastbilar och släp i Europa.
 
  • Gilla
oas
  • Laddar…
wildeside
W WestcoastHstd skrev:
Så här fick jag hem lite läkt, helt lagligt också.
Vad man inte ser på bilderna är att dem är surrade inne i bilen med.
Och flagga har du på den last som sticker ut mer än1 meter bakom fordonet?
Last som skjuter ut framför fordonet eller mer än en meter bakom fordonet markeras i dagsljus med rödgula flaggor. I mörker ska lasten märkas med rött ljus och röda reflexer bakåt och vitt ljus och vita reflexer framåt.
;)
 
Något negativt kultryck. Men flagga på, alltid något.
 
  • Lastbil med släpvagn som bär långa rör och en flagga på en parkeringsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En parkeringsplats med byggnader, en svensk flagga och bilar en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Wow
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Och flagga har du på den last som sticker ut mer än1 meter bakom fordonet?
Last som skjuter ut framför fordonet eller mer än en meter bakom fordonet markeras i dagsljus med rödgula flaggor. I mörker ska lasten märkas med rött ljus och röda reflexer bakåt och vitt ljus och vita reflexer framåt.
;)
Ja.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Men det finns ju inget spännband RUNT högen.....allt ligger ju löst....
 
  • Gilla
  • Ledsen
MasMats och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men det finns ju inget spännband RUNT högen.....allt ligger ju löst....
Haha, nu när du säger det... Dom där tre planken närmast i bild ligger ju helt löst, de rör inte ens vid ett band någonstans. Dom andra staplarna är ju åtminstone nerpressade av ett band, även om det också är otillräckligt rent juridiskt sett.
 
S Svante Svenson skrev:
Men förutom pressen är det väl inte så illa? Tycker mig se en flagga där bak. Lite svårt att se viktfördelningen, med lite tur ligger det t o m lite betong längst fram för att undvika kultryck (och ha något att gjuta plintar till staketet med).
Okej, jag tar tillbaka allt. Jag distraherades av staketet och såg inte att det som sticker ut ju bara är staplat och inte ihopspänt med sig självt eller vagnen utom möjligtvis längst fram. Kommer förmodligen ta sig loss och när en planka ramlat av kommer resten rasa av bara farten.
 
Tänkte köpa ett beg spabad och frakta på släpet...
Dom är ju breda så jag måste ställa det på lemmarna men det kommer inte att sticka utanför stänkskärmarna, 2st band framåt och 2 i sidled
Kommer man med här då? :thinking:
 
nino nino skrev:
Tänkte köpa ett beg spabad och frakta på släpet...
Dom är ju breda så jag måste ställa det på lemmarna men det kommer inte att sticka utanför stänkskärmarna, 2st band framåt och 2 i sidled
Kommer man med här då? :thinking:
Risken finns ju...
Håller lemmarna för det? Ett alternativ är bygga upp med lastpallar att ställa badet på.
 
Mikael_L
Skit i spännbanden och sätt sådana där gummisnoddar med krokar i istället. Då får du en plats reserverad i tråden.

Jag såg en som drog iväg från brädgården med några långa reglar på taket bara fastspända med ett par sådana (bläckfisken heter de väl...?).
Jag spanade på vägen hem efter reglar och/eller bil i diket.
9676371460126.jpg
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Visst är det lika onödigt, men lagligt.
Min Nikon är en digitalkamera men utan uppkopplingsmöjlighet, kan tänka mig att en kamera med wifi kan räknas som kommunikationsutrustning.
Nej
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skit i spännbanden och sätt sådana där gummisnoddar med krokar i istället. Då får du en plats reserverad i tråden.

Jag såg en som drog iväg från brädgården med några långa reglar på taket bara fastspända med ett par sådana (bläckfisken heter de väl...?).
Jag spanade på vägen hem efter reglar och/eller bil i diket.
[bild]
tror de kan heta bagagerem..... skvallrar ju lite om användningsområdet :p
 
maah maah skrev:
Risken finns ju...
Håller lemmarna för det? Ett alternativ är bygga upp med lastpallar att ställa badet på.
Ja det kan man ju göra, eller iaf bygga upp till samma nivå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.