1 028 619 läst · 4 669 svar
1029k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Jobbade som anställd med månadslön.wildeside skrev:
Det är dock nu över 10år sen jag släppte ratten, det var redan då fullständigt omöjligt att bedriva seriös åkeriverksamhet i detta land med inhemsk personal som arbetade enligt relativt drägliga förhållanden.... o det har bara gått käpprätt utför sen dess. Branschen är totalt genomrutten.
Jag har sen dess jobbat på en av de större lokala industrierna, haft regelbundna arbetstider, ett fungerande socialt liv.... o dubbla årslönen.
I verkligheten tror jag faktiskt kuddlösningen duger, tror inget kommer hända men förmodligen inget jag skulle gjort.
Sen det där om den ska hålla 80% eller 100% eller t.o.m dubbla vikten(eller massan) framåt. Ingen som spänner nåt kan ju veta det eller ska man ha med sig i princip forskare på lastsäkring för att räkna på varje fall.
Själv skulle jag gissa att oftast när jag kör nåt skulle man kunna lyfta upp släpet och snurra det runt i alla riktningar utan att nåt skulle ramla av men som sagt , ren gissning.
Sen det där om den ska hålla 80% eller 100% eller t.o.m dubbla vikten(eller massan) framåt. Ingen som spänner nåt kan ju veta det eller ska man ha med sig i princip forskare på lastsäkring för att räkna på varje fall.
Själv skulle jag gissa att oftast när jag kör nåt skulle man kunna lyfta upp släpet och snurra det runt i alla riktningar utan att nåt skulle ramla av men som sagt , ren gissning.
Det är därför man använder standardiserade grejor att surra med. Man känner till friktionskoefficient mellan vanliga material, man vet vilken kraft spännband av olika klassning ger om man spänner dem ”lagom” hårt och kan då bestämma att med lastpall på stålgolv ger två av dessa spännband nog med kraft att hålla xxxx kg på plats. ( om man använder dem rätt och spänner med banden en viss vinkel mot golvet mm mm.)V Ville_Vessla skrev:I verkligheten tror jag faktiskt kuddlösningen duger, tror inget kommer hända men förmodligen inget jag skulle gjort.
Sen det där om den ska hålla 80% eller 100% eller t.o.m dubbla vikten(eller massan) framåt. Ingen som spänner nåt kan ju veta det eller ska man ha med sig i princip forskare på lastsäkring för att räkna på varje fall.
Själv skulle jag gissa att oftast när jag kör nåt skulle man kunna lyfta upp släpet och snurra det runt i alla riktningar utan att nåt skulle ramla av men som sagt , ren gissning.
plötsligt kan man ersätta forskaren i lastsäkring med en kort tabell på spännband kontra material. Visst, det ger minsta möjliga surrning och man kommer därmed alltid att surra alldeles för mycket om man följer den men hellre det.
Misstänkte att det var nåt sånt för den som lastar standardiserade grejer, men det är ju givetvis en gissning fortfarande(krävs ju ett test för att veta), men för vanliga privatpersonen som saknar dessa tabeller och friktionskofficienter och inte har en lastpall utan diverse skit på flaket är det ju väldigt svårt att gissa om man är laglig. Men polisen är oftast rätt pragmatiskt(iaf här), ser det rimligt ut så är det OK, ingen har väl nånsin mätt om lasten klarar 0,8g eller vad det nu var som gällde.
Man lär sig det när man tar BE. Tabeller kan man säkerligen hitta via Google om det inte finns gratis från Trafikverket eller andra såna källor (och lär ha funnits även före internets tid). Sen är det förstås så att om man spänner Korrekt med så många spännband man har öglor till på ett normalt släp som vemsomhelst får dra och inte överlastar Släpet så har man goooood marginal. Men man har alltid de som, ex i ovanstående fall, spänner fast lastöglorna ordentligt, men inte lasten...V Ville_Vessla skrev:Misstänkte att det var nåt sånt för den som lastar standardiserade grejer, men det är ju givetvis en gissning fortfarande(krävs ju ett test för att veta), men för vanliga privatpersonen som saknar dessa tabeller och friktionskofficienter och inte har en lastpall utan diverse skit på flaket är det ju väldigt svårt att gissa om man är laglig. Men polisen är oftast rätt pragmatiskt(iaf här), ser det rimligt ut så är det OK, ingen har väl nånsin mätt om lasten klarar 0,8g eller vad det nu var som gällde.
Bara ett av de skäl som gör att jag anser att man inte bör få dra släp alls utan BE, eller möjligen utökat B så att alla som väl drar ett släp åtminstone visat att man har bemödat sig att ens fundera igenom lastsurrning, åtminstone kan köra rakt fram och kanske vända med släpet och skaffat sig de tabeller eller spännband mm som behövs för att kunna använda ett släp på ett säkert vis.
Håller nog med dig men det är ju helt omöjligt att kontrollera eller att veta så det är ju bara gissningar. Finns det tabeller på min skoter eller åkgräsklippare eller vedlass, låter ju helt orimligt?
Alltid denne vessla... ;-)V Ville_Vessla skrev:
Tja i de allra flesta fall (last på vanligt släp) finns det nån tabell man kan använda sig av. Handlar mest om att välja den som MINST klarar min last. Så har jag i värsta fall en isbana som golv i släpet så friktionen är noll får man använda en tabell för det fallet. Vid kontroll så kan man i sådana fall hänvisa till hur man beräknat sin surrning och konstapeln kan verifiera att det ser ut att klara vikterna med marginal.
För skotern står det säkert i manualen hur mycket du får lasta. Har du släp efter skotern eller gräsklipparen är man ju tillbaka till "last på släp". Även om det då kanske inte behövs. Vedlass hanteras även det genom bulk-lastning.
Allt utöver standard är det upp till föraren att bevisa att man räknat ut att det håller. Därför gäller det att lasta så att man kan nyttja standard-surrning. Men men, nu glider vi väl ifrån ämnet och har snart en groda i flödet!
Tomtom79 , du verkar vara nån jag kan nörda ner mig tillsammans i i denna fråga
Orkar inte mer just nu
Grannen är för övrigt trafikpolschef i länet och brukar diskutera lastning med honom.
Orkar inte mer just nu
Grannen är för övrigt trafikpolschef i länet och brukar diskutera lastning med honom.
Läste inte så noga Tomtom79, jag menade ju inte att drog last bakom skotern eller trädgårdstraktorn, utan att jag lastade dessa på släpet bakom bilen.