V Ville_Vessla skrev:
Läste inte så noga Tomtom79, jag menade ju inte att drog last bakom skotern eller trädgårdstraktorn, utan att jag lastade dessa på släpet bakom bilen.
Ja, då är det väl surrning av last utan friktion som gäller. I ovanstående drar man ju nytta av att friktionen hjälper en att hålla kvar lasten om man bara trycker ner den lite extra. Har man ingen friktion måste man se till att surrningen tål krafterna på egen hand.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Uppskattar dina svar verkligen Tomtom79, du ger bra tips. Det jag egentligen undrade, är det ens möjligt att bötfälla nån som har nån som helst lastsäkring, även om det bara är några gummiband. Måste inte åklagaren bevisa att den inte tål 0.8g och hur gör man det?

V Ville_Vessla skrev:
Uppskattar dina svar verkligen Tomtom79, du ger bra tips. Det jag egentligen undrade, är det ens möjligt att bötfälla nån som har nån som helst lastsäkring, även om det bara är några gummiband. Måste inte åklagaren bevisa att den inte tål 0.8g och hur gör man det?
Tja, i en eventuell rättegång så är det nog så ja. Då lär de väl använda en kunnig trafikpolis eller nått som expert för att visa att gummibandet inte är nog, du får chansen att visa hur du beräknat att det håller och rätten får avgöra vem de tror på :)

Så för gemene man gäller det att övertyga aktuell konstapel att man tänkt på lastsurrningen överhuvudtaget, man räknat på det, åtminstone översiktligt och kommit fram till att detta är korrekt.

Staffans2000
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Alltid denne vessla
"Ständigt denna Vessla". Om jag får be?

T Sventon

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Byggmax idag.
3st reglar och några takplastskivor.
Spännbandet är spänt mellan öglor i lämmarna och en kudde har lagts under spännbandet för att trycka ner mot takplasten.

[bild]
K knipo skrev:
Vad är det stora felet i den lastsäkringen?:thinking:

Hade man snott spännbanden runt virket ett varv hade de varit säkrade åt alla håll. Den lätta lasten klarar spännband i 90° vinkel men hade reglarna varit tyngre måste man få flackare vinkel på spännbanden för att inte dra ihop lastöglorna när lasten rör sig frammåt.
Skivorna är förstängda uppåt, framåt och åt sidorna men ingenting bakåt. De drar man lätt ur för hand vid en kontroll. Ett spännband från ena sidan , runt bakänden på skivorna och till andra sidan på släpet hade fixat problemet.

Tyckte den här var lite rolig. Sitter säkert fast, men det finns ju enklare sätt...
Cykel fastspänd på baksidan av en bil på en färja, med utsikt mot kusten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Man lär sig det när man tar BE.

Bara ett av de skäl som gör att jag anser att man inte bör få dra släp alls utan BE, eller möjligen utökat B så att alla som väl drar ett släp åtminstone visat att man har bemödat sig att ens fundera igenom lastsurrning, åtminstone kan köra rakt fram och kanske vända med släpet och skaffat sig de tabeller eller spännband mm som behövs för att kunna använda ett släp på ett säkert vis.
+1 på detta, det har jag sagt sen jag tog körkort....

Larsa Larsa skrev:
Tyckte den här var lite rolig. Sitter säkert fast, men det finns ju enklare sätt...
[bild]
Det är säkert en scout som har övat på knopslagning. :cool:

?
K Kasken skrev:
+1 på detta, det har jag sagt sen jag tog körkort....
Jag tycker att lätt släp skall ingå i B kort. Alltså att man måste köra någon lektion med släp och visa att man kan spänna fast en simpel last. Såklart basal teori i det.
Man behöver inte göra allt mycket dyrare än vad det är idag =)

Om ni tycker emot mig så tycker jag att det skall vara krav på TYA lastsäkring utöver BE. (bara för att jag har det)

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog hellre se att man bara får köra lätta släp utan e kort så är det ju på lastbil där gränsen går vid 750kg det bör finnas krav på utb. Om man ska köra med släp på diskussionen om lastsäkring så finns det en publikation att beställa på transprtstyrelsen som heter "lastsäkring"

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Jag skulle nog hellre se att man bara får köra lätta släp utan e kort så är det ju på lastbil där gränsen går vid 750kg det bör finnas krav på utb. Om man ska köra med släp på diskussionen om lastsäkring så finns det en publikation att beställa på transprtstyrelsen som heter "lastsäkring"
Ibland har jag tänkt i liknande banor som du gör nu, att man fortfarande borde tillåta folk köra släp med max totalvikt 750kg, men ta bort hela den luddiga och helt verklighetsfrånvända "gråzonen" mellan lätt o tungt släp....

Men jag ser nästan dagligen saker i trafiken som påminner mig om varför jag egentligen VET att gemene man med B-kort aldrig bör hänga något annat än en cykelhållare på kroken... Eller frakta saker på takräcke.... Eller frakta saker i fordon över huvud taget för den delen...

För övrigt så stannar mitt resonemang inte vid släp, jag anser inte att innehavare av enbart B-kort ska få köra "lätt lastbil" heller, eller "minibussar"...

• Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
O oas skrev:
. :crysmile:

Och slutligen kan jag lägga upp en bild på min egen lastsäkring. Har för vana att köra rejäla virkeslass. :D
[bild]
Men tre band är för lite för det paketet... Det är ju runt sex ton paketet väger.

K Kasken skrev:
För övrigt så stannar mitt resonemang inte vid släp, jag anser inte att innehavare av enbart B-kort ska få köra "lätt lastbil" heller, eller "minibussar"...
Då måste det finnas en hård gräns mellan lätt lastbil och personbil som baseras på vikt eller storlek. Min bil är en lätt lastbil men är mindre(tillochmed kortare än en skoda fabia) och får knappt lasta mer än valfri kombi.

P Prodigys skrev:
Då måste det finnas en hård gräns mellan lätt lastbil och personbil som baseras på vikt eller storlek. Min bil är en lätt lastbil men är mindre(tillochmed kortare än en skoda fabia) och får knappt lasta mer än valfri kombi.
Det finns en hård gräns mellan personbil och lätt lastbil, busenkel är den också.

En lastbil (oavsett totalvikt) är utformad för att primärt frakta gods, en personbil är inrättad för att frakta ett mindre antal personer och deras ev bagage.
Ska du åka omkring o frakta prylar med ett fordon som är utformat för just detta så krävs det också att du som förare har utbildning för att göra just detta, om det ska ske på ett vettigt och trafiksäkert sätt.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.