1 028 713 läst · 4 669 svar
1029k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 239 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 239 inlägg
Har själv kört livsmedel tidigare och har alltid sett till att det är lastsäkrat enligt de lagar som finns, nu är det ju ofta ganska enkelt då det oftast är pall eller skrindor som passar i skåpen, men lite extra spännband mellan raderna så inte allt kan komma om bakersta spännbandet går av och stöttor då det är dubbelställt och går till enkelställt m.m.? Rkarlsson skrev:Jag lastar och lossar ju en del bilar i veckorna.
Kan ta exempel idag.
Svenska bilarna, ingenting var lastsäkrat. En bil hade en pall mitt på flaket utan något framför eller bakom, den vägde ca 100kg. Han hade alltså inte flyttat fram till väggen efter han lossat allt annat.
Polsk lastbil med metall, rejäla band över varje rad på trailern. När han lossade allt så var det en rejäl bunke på golvet. Extremt hjälpsam polack dessutom, han var väl glad för att jag var trevlig och kunde skoja lite med honom.
Mindre budbilar, allt ligger huller om buller och de får leta paket.
Lossade en full trailer med ca 25-30 ton för några veckor sedan, allt var korrekt surrat och riktigt fint uppställt.
De få svenska chaufförerna som faktiskt surrar ordentligt är dem som kör skrymmande gods som är nästan lika högt som i tak och 4-6 meter långt, men de vill nog inte råka välta det då de blir jobbigt.
Men det finns såklart utländska som kör dåligt lastat med. Det har ibland ramlat ut palla när de öppnar luckan.
Kör nu tankbil och slipper fundera på lastsäkring, stänga manluckan och alla ventiler så är det klart
I Tyskland så får man inte tillgodogöra sig friktionen mellan olika saker på samma sätt om i Sverige, därför behövs det fler band.F Fluxor skrev:
Det är nog på väg att gå åt det hållet i Sverige också.
Dom har mest troligt lastat i Sverige och ska lossa i Sverige, dom bilarna jag lossar som kommer från utlandet har betydligt fler band än dom som kör nationellt.G GammelMan99 skrev:Många artiklar man läser i Proffs och Trailer tycker jag visar på motsatsen då det brukar vara väldigt många utländska chaufförer som åker på böter jämfört med svenska chaufförer vid samma kontroll, avseende på lastsäkring, överlaster m.m.
Behöver ju inte vara så i verkligheten men det är den bilden jag fått, jag har aldrig haft möjligheten att granska annat än det jag själv gjort och kollegor på samma åkeri.
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 239 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 239 inlägg
Vi lossar runt 10000 bilar per år på min arbetsplats, och en liten del av dem är både utländska chaufförer, åkerier och ekipage. Last från Sverige till Sverige. Det känns som att de kanske har dubbelt så mycket band på motsvarande last, men som sagts lite tidigare har det alltså sina förklaringar. Kanske de även har kännbara böter vid överträdelser?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 386 inlägg