1 084 987 läst · 4 984 svar
1085k läst
5,0k svar
Skräckexempel på lastsurrning

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 193 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 193 inlägg
Man är ju lite nyfiken på om det är lika många säckar kvar som när han åkte hemifrånFairlane skrev:

Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 745 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 745 inlägg
Eller är det noga uträknat att med en surfning långt bak kommer brädhögen glida i sidled på släptets framlem. 🤔.
Efter-bilden hade gett oss svaret.
Kan ingen i tråden prova 😀
Efter-bilden hade gett oss svaret.
Kan ingen i tråden prova 😀
Jag har kört en 12m flaggstång på bil och släp. Det gick alldeles utmärkt.
När vi fick flaggstång levererad nån gång på 90-talet kom dom med pickis och släp. Flaggstången monterad på en ställning på pickisen. Släpet följde nog bara med så överhäng bakåt skulle bli ok. Stången rörde inte vid släpet alls
Ett takräcke långt fram på bilen med en surrning som kan vrida sig. På släpet en blockering där stången kan glida och vrida sig långt bak på släpet.T ToRy skrev:
Det finns inte någon sådan begränsning, släpvagnen behövs inte av det skälet. Det enda kravet är att last som sticker ut mer än 1m ska markeras om den kan vara svår att se.Kretikos skrev:
Därefter är det väl maxlängden om 24meter för bilar som styr? Kan inte det riktigt, även en sådan kanske får ha utskjutande last.
...men varför. En sådan surrning är ju förknippad med långt fler risker än att bara lägga den på takräcket.D Daniel 109 skrev:
Nu har jag inte sett så jädra många flaggstångstransporter genom åren, men de jag har sett har alltid bara surrat på taket och sedan en flagga i varje ände.
Då blir surrningspunkterna väldigt tätt. Jag såg det här som en bättre lösning.