1 028 589 läst · 4 669 svar
1029k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Nybyggare
· Skåne
· 291 inlägg
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 239 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 239 inlägg
När man beräknar hur många spännband man behöver så beror det ju också på vilket material det är på lasten, vilket material det är på underlaget som lasten ligger mot.
Finns olika friktionstabeller för olika materialkombinationer.
Finns olika friktionstabeller för olika materialkombinationer.
Fanns med friktionstabeller i denna länk som en länkade för ett tag sen https://ststrafikskola.se/sts3/wp-content/uploads/2018/01/lastsakring_lathund3.pdfG GammelMan99 skrev:
Jag är ganska säker på att det fortfarande är hela vikten framåt, vad annars är poängen med lastsäkring ens?
Banden jag använde är 2000 LC, och lasten är (oftast) förstängd framåt, även om det ibland överstiger 15 cm från framstammen så försöker man ju få det så bra som möjligt.
Banden är mest för att det inte ska välta/flytta sig i sidled under transporten, men på bilden jag lade upp så hade jag inte krokat dit sista bandet heller. Har alltid 4-5 band per trave. Detta sedan kollegan gick i diket med mindre band på...
Öglorna slets loss ur golvet, hela framstammen lossnade och hytten på lastbilen trycktes ihop ca 75 cm. Skrot av allt, men kollegan klarade sig utan en skråma. Han fick munnen full av grus efter att ha landat nere i diket i en liten bäck, men i övrigt gick det bra!
Läxan lyder: man kan aldrig banda för mycket...
Banden jag använde är 2000 LC, och lasten är (oftast) förstängd framåt, även om det ibland överstiger 15 cm från framstammen så försöker man ju få det så bra som möjligt.
Banden är mest för att det inte ska välta/flytta sig i sidled under transporten, men på bilden jag lade upp så hade jag inte krokat dit sista bandet heller. Har alltid 4-5 band per trave. Detta sedan kollegan gick i diket med mindre band på...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öglorna slets loss ur golvet, hela framstammen lossnade och hytten på lastbilen trycktes ihop ca 75 cm. Skrot av allt, men kollegan klarade sig utan en skråma. Han fick munnen full av grus efter att ha landat nere i diket i en liten bäck, men i övrigt gick det bra!
Läxan lyder: man kan aldrig banda för mycket...
Självbyggare
· Stockholm
· 9 931 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Jag kan inte se det annat än att lasten skall klara minst 80% av vikten framåt och minst 50% av vikten bakåt samt åt sidorna.
https://www.transportstyrelsen.se/s...k/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/Att-lasta-ratt/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.transportstyrelsen.se/s...k/Gods-och-buss/Matt-och-vikt/Att-lasta-ratt/