C chrille-gäddan skrev:
lastsäkring skall hålla hela vikten framåt, hälften åt varje sida och hälften bakåt.
Trodde jag också..
Men det är ändrat nu.
80% framåt.
50% bakåt och sida.

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Trodde jag också..
Men det är ändrat nu.
80% framåt.
50% bakåt och sida.
där ser man!

• Gilla
misterhenke
  • Laddar…
G
När man beräknar hur många spännband man behöver så beror det ju också på vilket material det är på lasten, vilket material det är på underlaget som lasten ligger mot.
Finns olika friktionstabeller för olika materialkombinationer.

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
G GammelMan99 skrev:
När man beräknar hur många spännband man behöver så beror det ju också på vilket material det är på lasten, vilket material det är på underlaget som lasten ligger mot.
Finns olika friktionstabeller för olika materialkombinationer.
Fanns med friktionstabeller i denna länk som en länkade för ett tag sen https://ststrafikskola.se/sts3/wp-content/uploads/2018/01/lastsakring_lathund3.pdf

• Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
Jag är ganska säker på att det fortfarande är hela vikten framåt, vad annars är poängen med lastsäkring ens?

Banden jag använde är 2000 LC, och lasten är (oftast) förstängd framåt, även om det ibland överstiger 15 cm från framstammen så försöker man ju få det så bra som möjligt.

Banden är mest för att det inte ska välta/flytta sig i sidled under transporten, men på bilden jag lade upp så hade jag inte krokat dit sista bandet heller. Har alltid 4-5 band per trave. Detta sedan kollegan gick i diket med mindre band på...

Lastbilshyttens interiör med skadad framstam och lösa föremål på golvet efter olycka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lastbil med svår skada på förarhytten efter en olycka, står i diket med smulad front och öppen dörr.
Skapa konto

Öglorna slets loss ur golvet, hela framstammen lossnade och hytten på lastbilen trycktes ihop ca 75 cm. Skrot av allt, men kollegan klarade sig utan en skråma. Han fick munnen full av grus efter att ha landat nere i diket i en liten bäck, men i övrigt gick det bra!

Läxan lyder: man kan aldrig banda för mycket...

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
ichigo och 10 till
  • Laddar…
O oas skrev:
Jag är ganska säker på att det fortfarande är hela vikten framåt, vad annars är poängen med lastsäkring ens?
ja jag har också reagerat på det där, men det handlar om slarv med orden. Reglerna säger att lastsäkringen ska hantera lastvikten vid en acceleration av 0,8g, i framriktningen.

• Gilla
oas
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
[bild]
See ut som Biltema i Hallunda. Kommer troligen direkt från Bauhaus.

Där och vid Hornbach borde polis och inspektör ha permanent kontrollplats på helgerna. :(

MathiasS MathiasS skrev:
ja jag har också reagerat på det där, men det handlar om slarv med orden. Reglerna säger att lastsäkringen ska hantera lastvikten vid en acceleration av 0,8g, i framriktningen.
Poängen är nog att vikt och massa inte är samma sak även om det låter så ibland i folkmun.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Poängen är nog att vikt och massa inte är samma sak även om det låter så ibland i folkmun.
Ja exakt så.

Problemet är att i dagligt tal använder vi ordet "vikt" både när vi vill beskriva en massa (kg) och en tyngd (en kraft, Newton). Och därefter blir det bara mer och mer förvirrande.

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
Så här fick jag hem lite läkt, helt lagligt också.
Vad man inte ser på bilderna är att dem är surrade inne i bilen med.

• Bil parkerad med släpvagn lastad med långa träläkt som sticker ut bakifrån bilen.
    Skapa konto
  • Bil med släp lastat med långa träreglar, parkerad vid hus och trädgård.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Varför inte använda släpkärra när kroken finns?

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varför inte använda släpkärra när kroken finns?
Gick ju alldeles utmärkt med bara bilen.

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.