Står det i "bilregistret" att den skall ha dragkrok? Gör det inte det så är det nog fullt möjligt att de missar att kontrollera, men står det att den skall ha krok så skall den också kontrolleras.
På vår nuvarande bil har vi en insvängbar krok och den fäller vi in när vi inte behöver den. Men på den förra var det en löstagbar krok som endast togs loss på besiktningen. Jag hade själv loss den en enda gång för att smörja grejerna, annars var det besiktningen som stod för demontering och montering. När vi köpte bilen var den ett år gammal och kroken var aldrig monterad utan låg på sin plats i bagaget. Men den fick återförsäljaren visa hur man monterade och sedan sätt den på sin plats utom en kort stund då jag, som jag skrev smörjde den.
 
Nu är det några år sedan, men vi monterade själva dragkrok på en bil och besiktade den ett antal år efter det innan nån påpekade på en besiktning att kroken måste besiktas också och skrivas in i regbeviset. Det visste vi ju, men det var intressant att se hur länge det skulle gå!
Jag har besiktat bil med brusten framfjäder och en annan där tröskeln var så rostig att domkraften åkte rakt igenom när jag skulle byta däck några dagar senare.
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Det är tillåtet att laga dragkrokar. Dock inte om den blivit underkänd.
Aha...
Har du någon källa?

Inte för att jag inte tror på vad du skriver, det låter inte alls helt orimligt. Men det vore trevligt att ha svart på vitt vad som gäller, iom att man här har med myndigheter att göra.
 
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Det är korrekt
Jag och en kollega hade bokat tid samtidigt och fick samma gubbe. Vi hade samma bilar. Han fick bra att veta på belägg bak och jag en tvåa. Jag bytte på båda bilarna. Jag hade belägg kvar. Kollegan hade stål mot stål. Intressant bedömning och jag undrar än idag hur det ens gick genom
Jag fick nedslag på att torkarna inte var bra. Det var på vintern, de var bara frusna, jag fick en annan punkt också, så jag iddes inte ens ifrågasätta - jag visste redan att det är slumptalsbingo där.

Ett annat år fick jag nedslag trasig blinkers på framskärmen men det helt slut hjullagret som jag var säker på att få nedslag märkte dom inte ens. Jag bytte självklart hjullager ändå, men jag ville först samla ihop alla saker de kunde hitta på så jag inte skulle behöva beställa reservdelar flera ggr eller besiktiga flera ggr. Men nu var det tydligen svårt att hitta något vettigt att anmärka på, så det blev bara lampan som inte krävde ombesiktning, så med facit i hand hade jag alltså gärna bytt lagret lite tidigare.

Jag har också kört genom besiktningen med två brustna framfjädrar i flera år (vanligt Opelproblem). Till sist bytte jag fjäderbenen ändå, utan att bilbesiktningen tvingade mig.

Nä, det är konstigt och väldigt oförutsägbart att köra in på bilbesiktningen, jag tycker nog det var betydligt jämnare nivå för 20 år sedan.
 
Inte top 10 värst. Men inte helt safe kanske
 
  • Bil följer annan bil med luckor och brädor som sticker ut från bagageutrymmet, reflekteras i sidobackspegeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Erkänn att det egentligen är damen i backspegeln du fotade.:D
 
  • Gilla
  • Haha
EddieHansson och 13 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nä, det är konstigt och väldigt oförutsägbart att köra in på bilbesiktningen, jag tycker nog det var betydligt jämnare nivå för 20 år sedan.
Fast mina exempel ovan är mer än 20 år sen allihop.
 
  • Wow
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Hmm, jag borde kanske fotograferat min egen lastning häromdagen. Inte allra allra värst, men absolut inte bra och lagligt på alla punkter.
10 skivor gips och 12 OSB och 3 reglar, tja det borde klarat sig vad gäller övervikt i alla fall, nog för att gips snabbt drar iväg, men det blev väl inte ens 250 kg gips. Men jag har bara ett sketet obromsat släp som har en lastvikt på kanske 3-400 kg (det är 750 kg axel dock).

Reglarna stack ut 1,5 meter bakåt, var 1,5 dm över marken och var ej markerade. Sen svängde framänden av reglarna över bagageluckan. (de var lastade ovanpå framlämmen, men baklämmen borta.
Och surrningen var väl lite sådär.
Men det fick duga så, 2 km hem, som jag kröp fram i 20-30km/h. Men hade farbror blå kommit så hade jag varit chanslös ifall de var på det humöret. :)
 
R roli skrev:
Står det i "bilregistret" att den skall ha dragkrok? Gör det inte det så är det nog fullt möjligt att de missar att kontrollera, men står det att den skall ha krok så skall den också kontrolleras.
På vår nuvarande bil har vi en insvängbar krok och den fäller vi in när vi inte behöver den. Men på den förra var det en löstagbar krok som endast togs loss på besiktningen. Jag hade själv loss den en enda gång för att smörja grejerna, annars var det besiktningen som stod för demontering och montering. När vi köpte bilen var den ett år gammal och kroken var aldrig monterad utan låg på sin plats i bagaget. Men den fick återförsäljaren visa hur man monterade och sedan sätt den på sin plats utom en kort stund då jag, som jag skrev smörjde den.
förtydligande: det är inte bara när kroken står i registret som den måste fungera. Det gäller alltid om kroken är monterad.
 
Angående det där med brustna fjädrar..

Det är egentligen bara om fjädern är brusten på mer än ett ställe/inte ligger an mot skålen då bilen hissas upp som det blir nedslag på besiktningen (detta eftersom det då inte går att garantera korrekt verkan av fjädringen vid ex. ojämnt underlag)
Många gånger när man sänker bilen (särskilt vid "fulsänkningar" då man bara kapar och tar bort av originalfjädern) fäster fjädern med hjälp av slangklämmor, detta håller då fjädern på plats och är godkänt vid svensk bilprovning..
 
Nej, du kan få nerslag ändå. Jag har en fjäder jag fick anmärkning på fast den definitivt ligger mot tallriken även i upphissat läge med ett brott nära änden. Men han bedömde att det fanns en risk att den halkade av tallriken. Jag tror dock att samma skada gått igenom i flera år.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du kan få nerslag ändå. Jag har en fjäder jag fick anmärkning på fast den definitivt ligger mot tallriken även i upphissat läge med ett brott nära änden. Men han bedömde att det fanns en risk att den halkade av tallriken. Jag tror dock att samma skada gått igenom i flera år.
Var väl ungefär det jag skrev?

Han gjorde dock bedömningen att den KUNDE halka ur tallriken, men anledningen till nedslaget är ju detsamma och beror inte enbart på att fjädern är brusten..
 
Dagens last, markavloppsrör 6 meters.. har kritikerkåren något att anmärka på?
Ihopbuntad fram och bak, röd flagga, svajförhindrande surrning i dragöglan.

Silverfärgad kombibil med långt rödorange markavloppsrör fastsurrat på taket och försedd med röd flagga bak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Lite dålig puts på däcksidorna men annars ser det ju bra ut!
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Ska man vara riktigt petimeter så ser det ut att saknas flagga fram, den där bak ser ut att kunna skippas om man vill.
Fast jag tycker att det är klädsamt att den finns där. Jag hade förmodligen gjort på samma sätt som dig, så ta inte för hårt på det, men du bad faktiskt om kritik.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.