Tack för svaren på min fråga :)

Angående kula och vilbesiktning så fick min bil, på sin tionde besiktning, underkänt eftersom kulan enligt papperna ska vara fast men att den i själva verket är avtagbar.

Frågade Audi i Göteborg om den var fast från fabrik eller inte vilket de kunde se att den inte var. Så Audi skickade in allt som behövdes (utan kostnad) och vid kontrollbesiktningen var allt frid och fröjd.

Men det visar ju lite på hur noga besiktningsmännen överlag är när de kollar om en kula är fast eller inte...
 
Immobil Immobil skrev:
Svetsa fast den så den inte går att ta loss! :cool:
Är den klassad med löstagbar krok måste denna anordning fungera, på och av..
 
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
H Herr Kortslutning. skrev:
Den här filmen gör mig glad.
[media]
Min tvillingsjäl.

Lustigt att den alltid fungerar så bra att sätta på och ta av. Utom när man har bråttom/besiktning
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Är den klassad med löstagbar krok måste denna anordning fungera, på och av..
Då kan man undra varför Bilprovningen rekommenderar att man svetsar fast den?
 
Gör dom?
 
  • Skärmdump från Bilprovningen med information om löstagbar dragkrok inför bilbesiktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Torpolle
  • Laddar…
Om man svetsar fast den är den inte avtagbar längre. Är den avtagbar så ska det som sagt fungera.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tror inte att det ens är tillåtet att svetsa i dragkrokar, inte ens reparationssvetsning.
OK, det är väl någon slags hörsägen, jag har inte råkat i blåsväder själv ...
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Själv har jag enbart fast dragkrok. Men när jag besiktigade förra året, var det en kund på sidspåret som fick rekommendationen att svetsa fast den.
 
En krok är typgodkänd så den får inte ändras utan att den typas om.
 
A
Immobil Immobil skrev:
Själv har jag enbart fast dragkrok. Men när jag besiktigade förra året, var det en kund på sidspåret som fick rekommendationen att svetsa fast den.
Inte bra rekommendation. Har dem möjlighet att kolla hållfastigheten på besiktningen? Tror faktiskt inte det.
Avtagbara ska man verkligen inte svetsa heller.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det här visar bara hur slumpmässigt bilprovningen fungerar. Inte för inte vi kallar dem för slumptalsgeneratorn....
Nä man får inte svetsa i en dragkrok.
Eller jo det får man. "På min tid" fick man svetsa ett eget drag. Man fick dra 1500kg, varken mer eller mindre!
I min ideala värld skulle en kompetent myndig myndighetsman bedömma mitt hemsvetsade drag utifrån fysik och matematik och säga att :"Så här mycket får du dra!"
Men allt mitt hopp är släckt och dött. Det kommer inte hända .
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag är inte någon större vän av löstagbara drag. OK om det är en sportig bil där man använder kroken två gånger per år och kroken är av en typ som inte syns alls när den är borta. Men t.ex. en V70 där krokfästet täcks av en plastkåpa som är tio gånger fulare än en krok...? Och när kroken är på så är det en megastor ful klump, behöver man frakta en cykel någon gång per vecka så blir det för jobbigt att ta bort krokeländet också.

Men en sak som är konstig är att det inte verkar vara någon efterfrågan på dragkrokar med bra rostskydd. Hur många bilar har man inte sett där draget är helt rostigt trots att resten av bilen ser i princip ny ut.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror inte att det ens är tillåtet att svetsa i dragkrokar, inte ens reparationssvetsning.
OK, det är väl någon slags hörsägen, jag har inte råkat i blåsväder själv ...
Det är tillåtet att laga dragkrokar. Dock inte om den blivit underkänd.
 
Här är min "krok".
Dvs så osynlig att besiktningen aldrig kollat den. Bakre delen av en silverfärgad Mazda 6 med en knappt synlig dragkrok.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
B Bjober skrev:
Det här visar bara hur slumpmässigt bilprovningen fungerar. Inte för inte vi kallar dem för slumptalsgeneratorn....
Nä man får inte svetsa i en dragkrok.
Eller jo det får man. "På min tid" fick man svetsa ett eget drag. Man fick dra 1500kg, varken mer eller mindre!
I min ideala värld skulle en kompetent myndig myndighetsman bedömma mitt hemsvetsade drag utifrån fysik och matematik och säga att :"Så här mycket får du dra!"
Men allt mitt hopp är släckt och dött. Det kommer inte hända .
Det är korrekt
Jag och en kollega hade bokat tid samtidigt och fick samma gubbe. Vi hade samma bilar. Han fick bra att veta på belägg bak och jag en tvåa. Jag bytte på båda bilarna. Jag hade belägg kvar. Kollegan hade stål mot stål. Intressant bedömning och jag undrar än idag hur det ens gick genom
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.