1 044 911 läst · 4 853 svar
1045k läst
4,9k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Tack för svaren på min fråga
Angående kula och vilbesiktning så fick min bil, på sin tionde besiktning, underkänt eftersom kulan enligt papperna ska vara fast men att den i själva verket är avtagbar.
Frågade Audi i Göteborg om den var fast från fabrik eller inte vilket de kunde se att den inte var. Så Audi skickade in allt som behövdes (utan kostnad) och vid kontrollbesiktningen var allt frid och fröjd.
Men det visar ju lite på hur noga besiktningsmännen överlag är när de kollar om en kula är fast eller inte...
Angående kula och vilbesiktning så fick min bil, på sin tionde besiktning, underkänt eftersom kulan enligt papperna ska vara fast men att den i själva verket är avtagbar.
Frågade Audi i Göteborg om den var fast från fabrik eller inte vilket de kunde se att den inte var. Så Audi skickade in allt som behövdes (utan kostnad) och vid kontrollbesiktningen var allt frid och fröjd.
Men det visar ju lite på hur noga besiktningsmännen överlag är när de kollar om en kula är fast eller inte...
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Om man svetsar fast den är den inte avtagbar längre. Är den avtagbar så ska det som sagt fungera.
Inte bra rekommendation. Har dem möjlighet att kolla hållfastigheten på besiktningen? Tror faktiskt inte det.Immobil skrev:
Avtagbara ska man verkligen inte svetsa heller.
Det här visar bara hur slumpmässigt bilprovningen fungerar. Inte för inte vi kallar dem för slumptalsgeneratorn....
Nä man får inte svetsa i en dragkrok.
Eller jo det får man. "På min tid" fick man svetsa ett eget drag. Man fick dra 1500kg, varken mer eller mindre!
I min ideala värld skulle en kompetent myndig myndighetsman bedömma mitt hemsvetsade drag utifrån fysik och matematik och säga att :"Så här mycket får du dra!"
Men allt mitt hopp är släckt och dött. Det kommer inte hända .
Nä man får inte svetsa i en dragkrok.
Eller jo det får man. "På min tid" fick man svetsa ett eget drag. Man fick dra 1500kg, varken mer eller mindre!
I min ideala värld skulle en kompetent myndig myndighetsman bedömma mitt hemsvetsade drag utifrån fysik och matematik och säga att :"Så här mycket får du dra!"
Men allt mitt hopp är släckt och dött. Det kommer inte hända .
Jag är inte någon större vän av löstagbara drag. OK om det är en sportig bil där man använder kroken två gånger per år och kroken är av en typ som inte syns alls när den är borta. Men t.ex. en V70 där krokfästet täcks av en plastkåpa som är tio gånger fulare än en krok...? Och när kroken är på så är det en megastor ful klump, behöver man frakta en cykel någon gång per vecka så blir det för jobbigt att ta bort krokeländet också.
Men en sak som är konstig är att det inte verkar vara någon efterfrågan på dragkrokar med bra rostskydd. Hur många bilar har man inte sett där draget är helt rostigt trots att resten av bilen ser i princip ny ut.
Men en sak som är konstig är att det inte verkar vara någon efterfrågan på dragkrokar med bra rostskydd. Hur många bilar har man inte sett där draget är helt rostigt trots att resten av bilen ser i princip ny ut.
Det är korrektB Bjober skrev:Det här visar bara hur slumpmässigt bilprovningen fungerar. Inte för inte vi kallar dem för slumptalsgeneratorn....
Nä man får inte svetsa i en dragkrok.
Eller jo det får man. "På min tid" fick man svetsa ett eget drag. Man fick dra 1500kg, varken mer eller mindre!
I min ideala värld skulle en kompetent myndig myndighetsman bedömma mitt hemsvetsade drag utifrån fysik och matematik och säga att :"Så här mycket får du dra!"
Men allt mitt hopp är släckt och dött. Det kommer inte hända .
Jag och en kollega hade bokat tid samtidigt och fick samma gubbe. Vi hade samma bilar. Han fick bra att veta på belägg bak och jag en tvåa. Jag bytte på båda bilarna. Jag hade belägg kvar. Kollegan hade stål mot stål. Intressant bedömning och jag undrar än idag hur det ens gick genom