1 009 656 läst · 4 603 svar
1010k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Du kommer inte knäcka en 40mm tjock bänkskiva i ek bara av sin egentyngd även om du kör som en dåre över vartenda fartgupp.
Märken möjligen, men knäcka kan du glömma.
Märken möjligen, men knäcka kan du glömma.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Ang. “rätt” lastning och med risk att bli utskälld och gjort till åtlöje delar jag en bild på hur jag brukar lasta. Just denna bilden är påväg hem från bygghandeln ikväll.
Lasten består av 24st 5,1m trallbrädor samt 2st 45x195 på vårt Gisebosläp från 1987 (senast besiktigat för en vecka sedan). Jag har byggt en enkel ställning på golvet som fördelar vikten över golvet samt lagt 2st 35kg plintar i framkanten av släpet för att kompensera överhänget bakåt. Denna kombinationen gick som tåget utan minsta svajj hels vägen hem! Rätt eller fel, men känns rätt bra iallafall!
Hur gör ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lasten består av 24st 5,1m trallbrädor samt 2st 45x195 på vårt Gisebosläp från 1987 (senast besiktigat för en vecka sedan). Jag har byggt en enkel ställning på golvet som fördelar vikten över golvet samt lagt 2st 35kg plintar i framkanten av släpet för att kompensera överhänget bakåt. Denna kombinationen gick som tåget utan minsta svajj hels vägen hem! Rätt eller fel, men känns rätt bra iallafall!
Hur gör ni?
Du har ju inte surrat lasten på taket....andr.ljung skrev:Ang. “rätt” lastning och med risk att bli utskälld och gjort till åtlöje delar jag en bild på hur jag brukar lasta. Just denna bilden är påväg hem från bygghandeln ikväll.
[bild]
Lasten består av 24st 5,1m trallbrädor samt 2st 45x195 på vårt Gisebosläp från 1987 (senast besiktigat för en vecka sedan). Jag har byggt en enkel ställning på golvet som fördelar vikten över golvet samt lagt 2st 35kg plintar i framkanten av släpet för att kompensera överhänget bakåt. Denna kombinationen gick som tåget utan minsta svajj hels vägen hem! Rätt eller fel, men känns rätt bra iallafall!
Hur gör ni?
Den här filmen gör mig glad.V Ville_Vessla skrev:Varifrån kommer detta att ens göra lösa dragkrokar. Jag tyckte det väl var en bra ide runt 2000 när det var halvnytt och det fanns på bilen jag köpte då. Numera är det ju bara jobbigt att ha en plats att förvara kroken på alternativt värdelösa(dyra) varianter som fälls in under bilen, varav man inte kan vara säker på att den sitter kvar. Är det nån som faktiskt uppskattar lösa/infällbara dragkrokar? Jag gjorde det förr men inte längre sen 10år. Ett pyttegarage där dörren inte går igen annars eller slänga in en barnvagn 10ggr om dagen och man använder släp 2 ggr/år förstår jag.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Har löstagbar på ena bilen och det är ett elände kvällen innan besiktningen då man försöker få låsningen att fungera.
Funderar på att skruva bort det hela.
Protte
Funderar på att skruva bort det hela.
Protte
Jag fick en dragkrok underkänd på besikningen så jag tog rondellen och kapa bort själva järn-bollen. Bilen gick igenom men jag fick betala för nån typ av omklassning av bilen.prototypen skrev:
Man kan lägga en svets över kulan. Då kan man fortfarande använda den till cykelställ.
du fick betala pga att din krok var listad i trafikregistret för bilen. Är bilen helbilsgodkänd och kroken inte finns i reg kan man montera av och på hur man vill.H Herr Kortslutning. skrev: