1 010 109 läst · 4 604 svar
1010k läst
4,6k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Hur ska man bete sig när man lastar långt, är det så enkelt som att ha något tungt längst fram i släpet?
Jag försöker samla mod till att köra hem en drygt fyra meter lång bänkskiva, tidigare har jag aldrig haft något som sticker ut från släpet. Funderar på om jag är man nog att köra själv eller om jag ska låta butiken frakta den.
Och hur är det att ha en 4 cm tjock bänkskiva i ek som sticker ut 1,5 meter från släpet, håller den för alla gupp och liknande? Den är ju väldigt tung tänker jag och om den hamnar i rytmiskt gung måste det blir ganska rejäla krafter,
Lite fel plats att fråga på egentligen men jag försvarar mig genom att jag inte vill hamna på bild här
Jag försöker samla mod till att köra hem en drygt fyra meter lång bänkskiva, tidigare har jag aldrig haft något som sticker ut från släpet. Funderar på om jag är man nog att köra själv eller om jag ska låta butiken frakta den.
Och hur är det att ha en 4 cm tjock bänkskiva i ek som sticker ut 1,5 meter från släpet, håller den för alla gupp och liknande? Den är ju väldigt tung tänker jag och om den hamnar i rytmiskt gung måste det blir ganska rejäla krafter,
Lite fel plats att fråga på egentligen men jag försvarar mig genom att jag inte vill hamna på bild här
Ifall ditt släp är ca 250cm så blir det nog inga problem med en bänkskiva gällande vikten , så tung är den väl inte. Var faktiskt ute och mätte mitt 250cm släp nyss och kom fram till att jag kan lasta ca 70-80cm framåt på hela bredden utan problem att det tar i bilen, mer om det bara är i mitten, dessutom är inte hjulaxeln i mitten, den är 10cm längre bak än mittpunkten på flaket så lastar man helt jämnt så får får man ökat kultryck. Du borde alltså kunna få dit din skiva utan problem.
G
GammelMan99
Elektroniktokig
· Lövånger
· 237 inlägg
GammelMan99
Elektroniktokig
- Lövånger
- 237 inlägg
Försök att få skivan så långt fram som möjligt utan att det tar i bilen, se till att märka ut det som sticker ut bakom släpet, annars är det inga problem med att det sticker ut 1,5 meter.T Trunk skrev:Hur ska man bete sig när man lastar långt, är det så enkelt som att ha något tungt längst fram i släpet?
Jag försöker samla mod till att köra hem en drygt fyra meter lång bänkskiva, tidigare har jag aldrig haft något som sticker ut från släpet. Funderar på om jag är man nog att köra själv eller om jag ska låta butiken frakta den.
Och hur är det att ha en 4 cm tjock bänkskiva i ek som sticker ut 1,5 meter från släpet, håller den för alla gupp och liknande? Den är ju väldigt tung tänker jag och om den hamnar i rytmiskt gung måste det blir ganska rejäla krafter,
Lite fel plats att fråga på egentligen men jag försvarar mig genom att jag inte vill hamna på bild här
Det beror väl på hur mycket de skall ha för att köra hem den till dig.T Trunk skrev:Hur ska man bete sig när man lastar långt, är det så enkelt som att ha något tungt längst fram i släpet?
Jag försöker samla mod till att köra hem en drygt fyra meter lång bänkskiva, tidigare har jag aldrig haft något som sticker ut från släpet. Funderar på om jag är man nog att köra själv eller om jag ska låta butiken frakta den.
Och hur är det att ha en 4 cm tjock bänkskiva i ek som sticker ut 1,5 meter från släpet, håller den för alla gupp och liknande? Den är ju väldigt tung tänker jag och om den hamnar i rytmiskt gung måste det blir ganska rejäla krafter,
Lite fel plats att fråga på egentligen men jag försvarar mig genom att jag inte vill hamna på bild här
Jag hade lätt betalt en femhundring för transport om de hade kört hem den.
Dels kostar det att köra dit.
Dels slipper du lasta, spänna fast, o lossa.
Om du inte är van så kanske du lastar lite fel så blir det märken på skivan, vilket kommer (förmodligen) att reta dig till vansinne.
Den är förmodligen inte jättebillig din bänkskiva.
Har du inget eget släp så kostar det den hyran med.
Sannolikt går det bra även om du kör själv, men det beror som sagt på vad DU tycker det är värt i tid, pengar o eventuella problem/skador.
Körde en gång min båt från Piteå till Östersund(ca 56 mil) med en vikt på kanske 700kg. I Åsele efter 30 mil stannade vi för lunch och upptäckte att vi saknade spännband. Dessa hade kapats av glasfibern som kom fram i skarven mellan skrov och överbyggnad när gummilisten blev nertryckt av spännbanden. Båten låg dock kvar och köpte nya spännband på macken i Åsele och är numera helt rabiat då det gäller lastsäkring.