1 028 550 läst · 4 669 svar
1029k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Klarar polismannen att hålla motorcykeln rakt upp med hjälp av att ha höger fot i marken samtidigt som han sitter rakt på motorcykeln & håller bägge händerna på styret?P Pin skrev:
Ser inget stöd nedfällt.
Jag misstänker starkt att den vänstra motorcykeln är i rörelse å inte parkerad.
Blev omkörd av en nyare volkswagen golf på motorvägen idag. Såg att något stack ut under bagageluckan och när bilen svängde in framför mig åkte luckan upp och blottade två skivor kanalplast som föraren snabbt som attan slängde armen över för att lastsäkra.
Hade kunnat bli ett fint segel om de gled ut i 110
Takräcket har man bara på när man ska använda det, skapar ju luftmotstånd annars, ger både sämre bränsleförbrukning och massa extraljud. Dragkrok går ju finfint att ha avtag- eller infällbar. Är det snyggt monterat stör det inte alls utseendet.Handyman 1 skrev:
Det där är ju typ det mest upprörande ..P Poxeman skrev:Blev omkörd av en nyare volkswagen golf på motorvägen idag. Såg att något stack ut under bagageluckan och när bilen svängde in framför mig åkte luckan upp och blottade två skivor kanalplast som föraren snabbt som attan slängde armen över för att lastsäkra.
Att rätt ofta så är det ju de som har lastat som en Allan, sen är de som kör snabbt och som idioter, sådär lite i allmänhet.
Nog har det hänt att jag lastat tokigt på olika vis, men då brukar jag sen köra därefter, typ krypköra ...
Jag har haft takräcke till alla bilarna, första åren låg dom hemma, men efter att ha glömt ta med dom någon gång så är dom alltid med numera, samma sak med cykelstället samt spännband av olika slag.S Svante Svenson skrev:
Allt ligger i bagagen när det inte används.
Är det finn fem fel?Demmpa skrev:
Ingen aning, det är säkert så.
Kan bara hålla med. Min bil har dubbelgolv i bagageutrymmet, så även om det ser tomt ut finns alltid takräcke och spännband med. Riktigt smidig för spontanköp av lite reglar på väg från jobbet.Demmpa skrev:
Håller med om takräcket, det låter oerhört på min bil så det åker endast på när det ska användas.S Svante Svenson skrev:
Angående infällbar dragkrok tror jag att jag skrivit det förut men såg en Audi Q7 där den lossnat från bilen med ett hästsläp med häst i så dessa anser jag ju vara rent skräp numera om inte ens extremt dyra tyska bilar har fungerande sådana. Har fasta krokar på mina 3 bilar.
Det var ju en elektriskt utfällbar sak med en knapp eller nåt, fanns inget som man skulle göra som förare annat än att trycka på knappen. Kroken satt fortfarande fast i släpet men lossnat från bilen.
Jag gissar att man som förare också ska verifiera via signallampa att kroken är låst i utfällt läge. Även om ingen vill erkänna det i efterhand är det nog inte orimligt att anta att kroken aldrig nått helt utfällt och låst läge. Det är förstås en brist i sig som är allvarlig, men inte nog för att jag ska sluta använda lösa krokar.
Att en löstagbar krok lossnar från ett utfällt låst läge känns osannolikt.
Att en löstagbar krok lossnar från ett utfällt låst läge känns osannolikt.
I hästbranschen här känner alla till varann . Jag nämnde detta för en hästmänniska som faktiskt kände denne person och kände till det fall jag bevittnat och hade hört talas om att kroken lossnat trots att intstruktionerna följts. Men slutsatsen är ju ändå att kroken kan lossna, nån som kör skräp till återvinningen kanske inte bryr sig så noga men nån som kör sin häst tvivlar jag på fuskar och finns ens alternativet att kroken lossnar så är det ju en fullständigt usel konstruktion.
Ok ja jag tror man måste ha alla detaljer klara för sig. Att kroken kan lossna om den inte nått låst läge känns rimligt/ok. Jag tror jag har en liknande krok på min bil fast utan elmotorn (jag får fälla ut manuellt).