A
T toolman77 skrev:
Borde inte den teoretiskt vara tillåten om lasten inte sticker ut mer än 20cm i sidled och är ordentligt surrad?
Sen är det klart att det är otroigt olämpligt och inte vettigt att bara hålla fast brädorna...
Nej, han täcker fri sikt från sidorutan nästintill helt. Inget får täcka främre rutor. Dvs du får inte ens sätta en gps i framrutan egentligen men det är de inte många som vet om.
Jag fick nästan en 2a på det med taxi. Men jag fick chansen att ta ner gpsen :D Sen att den åkte upp lika snabbt ute igen.

Tillägg.
Han täcker även backspegeln. Yttre backspeglar måste finnas. Inre kan du ta ner.

Rkarlsson skrev:
Tillägg.
Han täcker även backspegeln. Yttre backspeglar måste finnas. Inre kan du ta ner.
Behövs det 2st yttre backspeglar? Förr såldes (basutförande) bilar med endast 1st yttre iaf.

Lagen ändrades 1969, så nu måste man ha två.

Mikael_L
Larsa Larsa skrev:
[bild]
Ja sedär, felparkerat - utanför rutan ...

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T toolman77 skrev:
Borde inte den teoretiskt vara tillåten om lasten inte sticker ut mer än 20cm i sidled och är ordentligt surrad?
Och med lampor och reflexer så kan det väl sticka ut tills fordonsbredden når 2.60 .. :cool:

Men det var kanske det där med sikten åt sidan då ... :thinking:

edit:
Det får nog inte sticka ut mer än 20cm, öht. Se kommande inlägg ...

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja sedär, felparkerat - utanför rutan ...
Hade du sovmorgon kl 09.25? ;)

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Sant, tänkte inte på att även rutan och sidospegeln täcktes.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och med lampor och reflexer så kan det väl sticka ut tills fordonsbredden når 2.60 .. :cool:

Men det var kanske det där med sikten åt sidan då ... :thinking:
Är det inte en regel på hur långt det får sticka ut från fordonet? Du kan inte lasta en fiat 500 till att bli 260cm bred?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ah, ja så var det nog
https://korkortonline.se/teori/langd-bredd/

Att det får sticka ut fram och bak, en hel del, vet jag ju. Det tillkommer bara krav på utmärkning (tydlig/synlig och med ljus/reflex i mörker).
Men hade faktiskt glömt vad som gällde sidledes (eller ev aldrig lärt mig ... :oops:)

Kombinationen storväxt fikus och liten Fiat. Italien 1983 (egen bild).

• En klassisk vit Fiat 500 med en stor fikusplanta på taket, parkerad bredvid ett majsfält i Italien, 1983.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
ichigo och 19 till
  • Laddar…
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Kombinationen storväxt fikus och liten Fiat. Italien 1983 (egen bild).
Fin bild ju! Den där kunde jag tänkt mig som poster på väggen!

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fin bild ju! Den där kunde jag tänkt mig som poster på väggen!
Du kan ju göra en egen bild med fikusen i passagerarsätet på locosen när den är färdig.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Du kan ju göra en egen bild med fikusen i passagerarsätet på locosen när den är färdig.
Protte
Locosen?? Vad är det?

prototypen prototypen skrev:

Protte
Haha... Men det är inte samma sak..:crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.