1 028 230 läst · 4 669 svar
1028k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Blev på promenaden igår omkörd av en hantverkarbil med öppen baklucka. Jag funderade på varför den var öppen, då det enda som möjligen stack ut något var någon form av kortare järnrör. Längre fram på gatan är ett litet gupp och jag hörde ett KLONK. När jag kom fram till guppet låg ovan nämnda järnrör mitt på vägen, av bilen såg jag inte en skymt.
Såhär blev det, spännbandet som tar pallarna i framkant syns inte men finns där. Har inte rört sig ett dugg på den 4 mil långa färden hem med många gupp och lite dåligt väg.A Alexn72 skrev:Det är en bra lösning med lastpall längst fram och 2 spännband som håller pallen i bilen färdriktning( ska ta lasten om du bromsar).
Sen kan det vara lite klurigare hur du ska få alla plattorna att ligga still. Ibland kan en pall ovanpå göra det lättare att få dem att hålla ihop. Sidorna är inte fel om man kan linda med nån typ av filt, duk eller sträckplast så de inte riskerar att trilla ur när det skakar
Fick nog ett par kilo för högt kultryck men hittade inget lämpligt att lägga mellan pallarna och plattorna för att flytta tyngdpunkten längre bak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkert varit uppe förr.
Men såg förrförra gången jag var på brädgården och har sett ett antal gånger innan. Folk som köper för långa brädor/reglar som läggs på instrumentbrädan och ut genom bakluckan. Kruxet är ju att de hänger bara en dryg decimeter ovan mark.
Om de har lite otur så förstör de vindrutan, har de mycket otur så lär de skadas med.
Jag kan visst köpa bräder och ha i bilen men aldrig längre än att jag ska stänga bakluckan för jag trivs verkligen inte med att köra med öppet. Plus att man faktiskt få låna släp gratis.
Men såg förrförra gången jag var på brädgården och har sett ett antal gånger innan. Folk som köper för långa brädor/reglar som läggs på instrumentbrädan och ut genom bakluckan. Kruxet är ju att de hänger bara en dryg decimeter ovan mark.
Om de har lite otur så förstör de vindrutan, har de mycket otur så lär de skadas med.
Jag kan visst köpa bräder och ha i bilen men aldrig längre än att jag ska stänga bakluckan för jag trivs verkligen inte med att köra med öppet. Plus att man faktiskt få låna släp gratis.
Jag lastade en 1600kg tung motor på lastbil nu i veckan. Mot framstammen, resten av skåpet var tomt.
Chauffören slog igen skåpsidan och åkte.
Inget spännband alls.
Kör han som folk står den väl still men det händer ju faktiskt att de slinger i diket ibland.
Kändes obra.
Chauffören slog igen skåpsidan och åkte.
Inget spännband alls.
Kör han som folk står den väl still men det händer ju faktiskt att de slinger i diket ibland.
Kändes obra.
Blev du förvånad? Nästan 100 % av alla lastbilar jag lossar och lastar skiter i spänndband vare sig det väger 50 eller 3000kg. Har nog bara sett en svensk chaffis som bandar när vi skickar stora korgar. Och en del balkanfolk som kommer med hela trailern full med närmre 30 ton material.B Bjober skrev:
Aldrig styckebilar, skulle de krocka så åker exakt allt runt.
Men skulle du lasta på det sättet jag skriver? Sätt dit en dragkrog höddedu så slipper du lasta farligt =) Kostar 3000 kr och några timmar skruvande.MariaiÖstergötland skrev:
Jag var en av er innan. Men när min pappa inte ville låna ut bilen längre när jag skulle ha släp så fick jag montera ett, förstår inte varför jag inte gjort det innan