lsoderlund lsoderlund skrev:
Notera släpets hjulvinklar. Kan meddela att hela ekipaget såg mycket märkligt ut.
Släpet saknar ju också stänkskärm och stänkskydd, vill minnas att det är ett krav vid besiktningen. Men det där är nog inget släp som måste inställa sig till svensk besiktning. Nu är bilderna inte de tydligaste men det ser ut som om det är något utlandsregistrerat släp (kanske från Polen?).

F Fluxor skrev:
Min slutsats är en ren gissning. En dryg kubikmeter tryckt virke på en vagn som är ruskigt bred och en flaklängd på dryga fyra meter. Detta i kombination med en förmodad trött Golf. Vad tror du?
Finns ju gott av släp av typen "skotersläp" som har stor lastyta men inte nödvändigtvis är reggade för så mycket vikt. Inte omöjligt att kombinationen släp och bil är okej. Sen mycket möjligt att det är överlastat.
Överlast och dåligt surrat känns som att man "ska bara" och "det är ju så kort bit"

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Finns ju gott av släp av typen "skotersläp" som har stor lastyta men inte nödvändigtvis är reggade för så mycket vikt. Inte omöjligt att kombinationen släp och bil är okej. Sen mycket möjligt att det är överlastat.
Överlast och dåligt surrat känns som att man "ska bara" och "det är ju så kort bit"
Släpet jag brukar hyra har lastyta på 4x1,8m med en totalvikt på 1000kg. Ser lite roligt ut efter min bil som är ungefär lika stor

P Prodigys skrev:
Släpet jag brukar hyra har lastyta på 4x1,8m med en totalvikt på 1000kg. Ser lite roligt ut efter min bil som är ungefär lika stor
Det lustigaste ekipage jag kört var ett släp som var runt 8m långt (segelflygplan). Detta drogs av en pytteliten Citroen. Fullt lagligt. Lite spännande var det i tvära svängar där det 4m långa överhänget bak på släpet gjorde det hela intressant.

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Släp med långt överhäng är alltid lite kul att köra, speciellt att backa/vända i trånga utrymmen....

S
R roli skrev:
Släpet saknar ju också stänkskärm och stänkskydd, vill minnas att det är ett krav vid besiktningen. Men det där är nog inget släp som måste inställa sig till svensk besiktning. Nu är bilderna inte de tydligaste men det ser ut som om det är något utlandsregistrerat släp (kanske från Polen?).
Vanligt med Dalavagnen i Polen?

Reg. skylten ser inte ut att vara svensk. Tycker det ser ut som ”LT” dvs Litauen i det blå EU-fältet. Sen kan ju ägaren ha varit över och köpt sig en Dalavagn här vid tidigare tillfälle.

S sinuslinus skrev:
Vanligt med Dalavagnen i Polen?
Släpet var Estlands-reggat, dock inte dragbilen.
Säkert ett smart sätt för att undvika att besiktiga släpet.
Värre negativ camber än en ned & slutkörd Volvo 940 vittnar om att släpet ofta går med överlast.

• Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Den här är ju ganska fin också, kördes närmare 50mil (inte av mig)

• Närbild av en bilens bakände med dragkrok monterad på en sliten metallstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
ichigo och 9 till
  • Laddar…
H Hamre268 skrev:
Den här är ju ganska fin också, kördes närmare 50mil (inte av mig)
Är balken påträdd och kilad med en träbit och handsken på kulan? :surprised:

Japp, gubben som drog tyckte att de var ju säkert när han satte en lös handske, polisen som stoppa han tyckte väl inte riktigt samma sak

• Gilla
  • Wow
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
. Lastbil med släp överlastat med byggmaterial vid trottoarkanten, polisbil och kontrollscen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
ichigo och 13 till
  • Laddar…
Vadå 200%, släpet är ju bara 50% fullt...

• Gilla
  • Haha
Lullejulle och 10 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag hamnade bakom en bil med hyrsläp idag på E4/E20 söder om Stockholm. Släpet lastat med tryckimpregnerat virke lutat mot gallret. Hälften med överhäng fram och hälften med överhäng bak så någon hade tänkt på viktfördelningen iallafall, men inte en enda spännrem. Så länge allt går som det ska så är det ju lugnt, men ett kraftigt gupp som man missar eller en en kraftig inbromsning.... Tyvärr har jag ratten på vänster sida så ingen bild.

Det där att folk inte surrar sin last har jag märkt är ganska vanligt. Själv är jag onödigt paranoid så min last får varje bdsm-par att börja dregla när de ser släpet.

Gav bort en massa möbler för något år sedan, bland annat en tvåsitssoffa. De som hämtade möblerna hade inget släp men de såg inte riktigt problemet utan slängde upp soffan på biltaket och skulle köra iväg med. Passageraren skulle hålla i soffan och de skulle ju köra så kort och försiktigt menade det (knappa halvmilen). Det ville jag inte riktigt ha på mitt samvete så de fick två gamla sunkiga spännband av mig som jag av ren tur hade liggandes i ett hörn.

I den lokala facebookgruppen var det lite spännande läsning igår. Någon hade kört med en säng på ett släp och när de kom hem märkte de att madrassen hade farit av. Istället för att skämmas som normalt folk frågade de då ifall någon hade sett vem som tagit madrassen, de hade nämligen vänt tillbaka och inte sett den längs vägkanten. Sen blev skribenten grinig när folk sa att det är farligt med osäkrad last. ”Madrassen var fastspänd, mycket märkligt att den lossnade” menade skribenten... Tyvärr verkar admin tagit bort det inlägget :(

• Gilla
tobben87 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.