I helgen tänkte jag höra ett tappert försök att bli föremål för trådens rubrik men ni kanske kan ge mig idéer om hur jag undviker det.

Ska köra cirka 7m² lösa betongplattor med måtten 11x11x8cm och har ingen aning om hur jag ska lyckas spänna fast dessa. Kommer bli två rundor för att inte få för mycket överlast så kommer ha fysisk plats över på släpet.

Kan man använda lastpallar som man lägger framför och ovanpå som "stopp"?

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Låter bra!

P Prodigys skrev:
I helgen tänkte jag höra ett tappert försök att bli föremål för trådens rubrik men ni kanske kan ge mig idéer om hur jag undviker det.

Ska köra cirka 7m² lösa betongplattor med måtten 11x11x8cm och har ingen aning om hur jag ska lyckas spänna fast dessa. Kommer bli två rundor för att inte få för mycket överlast så kommer ha fysisk plats över på släpet.

Kan man använda lastpallar som man lägger framför och ovanpå som "stopp"?
Det är en bra lösning med lastpall längst fram och 2 spännband som håller pallen i bilen färdriktning( ska ta lasten om du bromsar).
Sen kan det vara lite klurigare hur du ska få alla plattorna att ligga still. Ibland kan en pall ovanpå göra det lättare att få dem att hålla ihop. Sidorna är inte fel om man kan linda med nån typ av filt, duk eller sträckplast så de inte riskerar att trilla ur när det skakar

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det är en bra lösning med lastpall längst fram och 2 spännband som håller pallen i bilen färdriktning( ska ta lasten om du bromsar).
Sen kan det vara lite klurigare hur du ska få alla plattorna att ligga still. Ibland kan en pall ovanpå göra det lättare att få dem att hålla ihop. Sidorna är inte fel om man kan linda med nån typ av filt, duk eller sträckplast så de inte riskerar att trilla ur när det skakar
Tänkte inte lasta över lämmarna då om dom bara hålls stilla i vertikal riktning så bör dom inte trilla av släpet.

Cheesen
P Prodigys skrev:
Tänkte inte lasta över lämmarna då om dom bara hålls stilla i vertikal riktning så bör dom inte trilla av släpet.
Du behöver inte lastsäkra uppåt.

Cheesen Cheesen skrev:
Du behöver inte lastsäkra uppåt.
Kan va bra att ha något som gör att dom inte studsar för mycket. Är rätt dåliga vägar med mycket hålor.

P Prodigys skrev:
Kan va bra att ha något som gör att dom inte studsar för mycket. Är rätt dåliga vägar med mycket hålor.
Kanske använda ett lastnät då?

Kanske inte den bästa lösningen om man vill att ett antal småplattor skall ligga still och inte "hoppa omkring". Då känns ju lastpalls varianten som en bättre lösning.

R roli skrev:
Kanske inte den bästa lösningen om man vill att ett antal småplattor skall ligga still och inte "hoppa omkring". Då känns ju lastpalls varianten som en bättre lösning.
Samt att det är billigare med pallar då det finns i överflöd här

Mikael_L
Det är ändå bättre att hindra lasten från att studsa, det är mycket snällare mot släpet.

En pall över som man drar ner med spännband blir väldigt utmärkt bra. Och så något framför ifall lasten inte lastas hela vägen fram.

edit:
Det borde kanske finnas en separat tråd om hur man lastar bra, så det inte i denna tråd blandas rena skräckexempel med hur det kan göras bra.

• Gilla
Modig och 6 till
  • Laddar…
Bra idé! Vem tar på sig att skapa den? och så ber vi @Marlen Eskilsson att klistra den :)

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Såg denna på fb....

Bil drar släpvagn överlastad med långa träbjälkar på en parkeringsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Dortmunder DAB och 15 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Såg denna på fb....

[bild]
"ja älskling, jag åker raka vägen hem, lovar..." :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
Folk som gör såhär, klarar dom verkligen av att torka sig i baken, cykla, borsta tänderna och andra vardagliga saker utan att ta livet av sig själva? Total avsaknad av förståelse för grundläggande fysikaliska principer.

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.