1 028 589 läst · 4 669 svar
1029k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Du behöver inte flagga fram på den mercan? Är ju bara nån få dm utstickande och den är tydligt röd =)K kristofo skrev:
Fram får den inte sticka ut det minsta utan att vara väl utmärkt. I mörker ska det dessutom vara vit lykta och vit reflex.
Bak får det sticka ut 1 meter innan kraven på utmärkning uppstår.
En fråga man kan ställa sig är vad som menas med "väl utmärkt". Om föremålet som sticker ut syns bättre än bilen självt, skulle det verkligen behövas någon extra markering?
edit:
Och jag tycker det ser ut som att rören sticker ut någon dm framför bilen ...
(Men jag själv skulle antagligen struntat i det)
edit 2:
Jag hade lite fel här ...
Då det kan anses synas tydligt behöver den framåt inte märkas ut i detta fall.
En fråga man kan ställa sig är vad som menas med "väl utmärkt". Om föremålet som sticker ut syns bättre än bilen självt, skulle det verkligen behövas någon extra markering?
edit:
edit 2:
Jag hade lite fel här ...
Då det kan anses synas tydligt behöver den framåt inte märkas ut i detta fall.
Redigerat:
Nej det är fel. Upp till en meter får det sticka ut om objektet syns tydligt, även fram. Röda rör dagtid lär då vara ok.Mikael_L skrev:Fram får den inte sticka ut det minsta utan att vara väl utmärkt. I mörker ska det dessutom vara vit lykta och vit reflex.
edit:
Åkte för en massa år sedan från Stockholm upp till trakterna kring Sandviken för att hämta pärlspont på en lokal såg. Hade ett lånesläp från bygglada. Inte en tanke på mängden jag hade beställt. Truckkillen såg lite skeptisk ut när han kom med ett paket på ca 1200kg. Blev småvägar tillbaks ner till Stockholm med ett ekipage som ormade på bra om man kom över 70km/h.
Bild och idiotförklaring hade passat fint i denna tråd
Bild och idiotförklaring hade passat fint i denna tråd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 308 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 308 inlägg
Såg två mindre bra lastningar idag, men körde så ingen bild. Den första var en "truck", typ Dodge Ram, som stod på sidan av vägen med lite längre virke in i hytten genom rutan bak. Hur det fästes (om det gjorde det) vet jag inte för jag körde förbi där han stod och höll på med lasten på väggren. Bara att stå på väggen antyder lite att lasten flyttat sig?!
Nästa var ett hyrsläp från Bauhaus med virke. Allt var packat så det låg på golvet mot baklemmen och sen över främre lemmen. Det var inte så lång att det tog i bilen så på det viset rätt ok och det blev ju inte negativt kultryck, men troligen rejält över vad det borde vara. Största problemet var dock att det inte fanns någon spännrem runt det hela. Bauhaus säljer ju remmar om man saknar och granne med Bauhaus ligger Biltema om man vill ha billigare prylar.
Nästa var ett hyrsläp från Bauhaus med virke. Allt var packat så det låg på golvet mot baklemmen och sen över främre lemmen. Det var inte så lång att det tog i bilen så på det viset rätt ok och det blev ju inte negativt kultryck, men troligen rejält över vad det borde vara. Största problemet var dock att det inte fanns någon spännrem runt det hela. Bauhaus säljer ju remmar om man saknar och granne med Bauhaus ligger Biltema om man vill ha billigare prylar.
Har sett en del olika exempel på dålig lastsäkring, här är några jag lyckats få på bild:
Såg intressant ut när det blev guppigt (precis utanför bilden till vänster).
Man kan tydligen använda för mycket band också. Maskinerna hoppade runt och man bara väntade på att det skulle ramla reservdelar, men tydligen hade han köpt verktyg av bra kvalité. Frågan är om dom funkade fortfarande när han kom fram?
Också klassikern, "dom här är så tunga så dom rör sig inte"... förmodligen hade han lagt dom längst fram, men dom studsade runt och "vandrade" runt i hela trailern. En ställde sig på högkant och slog över i ett gupp.
Och slutligen kan jag lägga upp en bild på min egen lastsäkring. Har för vana att köra rejäla virkeslass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Man kan tydligen använda för mycket band också. Maskinerna hoppade runt och man bara väntade på att det skulle ramla reservdelar, men tydligen hade han köpt verktyg av bra kvalité. Frågan är om dom funkade fortfarande när han kom fram?
Logga in
Skapa konto
Också klassikern, "dom här är så tunga så dom rör sig inte"... förmodligen hade han lagt dom längst fram, men dom studsade runt och "vandrade" runt i hela trailern. En ställde sig på högkant och slog över i ett gupp.
Och slutligen kan jag lägga upp en bild på min egen lastsäkring. Har för vana att köra rejäla virkeslass.
Logga in
Skapa konto
Hur många spännband har man per ton.? Ungefär..O oas skrev:Har sett en del olika exempel på dålig lastsäkring, här är några jag lyckats få på bild:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Nybyggare
· Skåne
· 291 inlägg
ett spännband som på bilden klarar nog 2.5 ton styck i rak belastning och isåfall ca 5ton om det ligger som ett uppochnervänt U (90gr vinkel). Det står på bandens Spec (den lilla lappen som ser ut som ett tvättråd på bandet).raveper skrev:
Din lastsäkring skall hålla hela vikten framåt, hälften åt varje sida och hälften bakåt.