MathiasS MathiasS skrev:
Problemet är att i dagligt tal använder vi ordet "vikt" både när vi vill beskriva en massa (kg) och en tyngd (en kraft, Newton). Och därefter blir det bara mer och mer förvirrande.
Jo men i det här fallet är det ju ganska enkelt. Om lastsäkringen ska klara lastvikten vid en accelaration på 0,8g så innebär det just 80% av massan. Eller vikten som man normalt säger.
 
Fairlane
W WestcoastHstd skrev:
Gick ju alldeles utmärkt med bara bilen.
En orange spännrem syns ju vid framsätet? Finns det bra lastögor där som håller detta om något händer?

Hur var förresten sikten ut genom höger framruta? Det ser ut som att den måste varit snudd på obefintlig från förarplatsen, men bilden luras kanske? Om sikten är så begränsad som bilden antyder så skulle jag nog tro att det är olagligt.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Lastöglor i bagaget, baksätet samt fram.
Gick att se ut till höger, man sitter högt upp i den bilen.
 
Utan några som helst moraliska aspekter eller någon paragraf att hänvisa till - men det där kan förnuftsmässigt inte vara lagligt.:cool:
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Jo men i det här fallet är det ju ganska enkelt. Om lastsäkringen ska klara lastvikten vid en accelaration på 0,8g så innebär det just 80% av massan. Eller vikten som man normalt säger.
Well, tillräckligt knepigt för att fler än en ska läsa in att man inte behöver surra för hela lastvikten......
 
W WestcoastHstd skrev:
Lastöglor i bagaget, baksätet samt fram.
Gick att se ut till höger, man sitter högt upp i den bilen.
Och du kunde se höger backspegel utan problem. Nä då är de inte lagligt ;) Du får inte blockera sikten på de 3 främsta rutor eller yttre backspeglar.
=)
Har du spännt banden i öglorna på golvet fram som typ är till barnstol?
 
  • Gilla
Elefant och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Har du spännt banden i öglorna på golvet fram som typ är till barnstol?
I lastöglor.
Bilstolsöglor eller ISOFIX pallar inte för så mycket.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Well, tillräckligt knepigt för att fler än en ska läsa in att man inte behöver surra för hela lastvikten......
Ja uppenbarligen är det så nu för tiden, men se min bild i inlägg #845... Han hade säkert surrat för ca 80%, så jag tycker det är vansinne att dom har sänkt kraven. Personligen kommer jag fortsätta förhålla mig till 100% i den mån jag kan.
 
G
R Robert-san01 skrev:
See ut som Biltema i Hallunda. Kommer troligen direkt från Bauhaus.

Där och vid Hornbach borde polis och inspektör ha permanent kontrollplats på helgerna. :(
Sedan borde de kolla alla rödljuskörningarna ut från det området, varje gång jag passerar så är det mer eller mindre alltid en eller två rödljuskörning i korsningen ut mot e4:an. (Precis bakom där bilden är tagen)
 
Jag har tyvärr inget foto, men att det kan gå tokigt med fel last och fel surfning, fick jag se idag.
Kommer och åker på 90-väg med mitträcke ( Wire ). Plötsligt stannar bilen ( #3 före mig). Övriga 2 bilar tvärnitar ! När jag kommer fram 100 m, så ser jag vad som skedde. Båda körfälten fulla med virke. Bil med släp ( mötande trafik) har gått igenom mitträcket , tappat hela lasten och står nu halvt i diket med kärran uppe på vägen och delvis blockerar mitt körfält. 2 bilar stannar kvar och hoppar ut. Bilen före mig och jag trasslar oss förbi och fortsätter. Ingen skadad vad jag kunde se, men mitträcket hade demolerar olycksbilen kraftigt.
Sens moral : Var försiktiga ! Överlast / felstuvat /felsurrat är ju inget att ignorera.
 
  • Gilla
  • Wow
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Även i Arninge kan de.

Släpvagn lastad med träplank parkerad utanför en byggmarknad i Arninge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
P
Vad gör presenningen? Är man rädd att planket, som ska stå ute sen, ska bli blött?
 
  • Haha
  • Gilla
ricebridge och 8 till
  • Laddar…
P TheStills skrev:
Vad gör presenningen? Är man rädd att planket, som ska stå ute sen, ska bli blött?
Det funderade jag också på. Rädd att få repor på bitarna?
 
Skyddar mot Barkborrar och Husbock. :cool:
 
  • Haha
thomas33
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det funderade jag också på. Rädd att få repor på bitarna?
Kanske tänkte ta en sväng i biltvätten på hemvägen?
 
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.