1 028 407 läst · 4 669 svar
1028k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Hobbysnickare
· skaraborg
· 344 inlägg
? Rkarlsson skrev:Allt jag bokar bokar jag via schenker. Det är alltid samma bilar och chaufförer som hämtar. Jag bokar alltså tungt gods och inte varor.
Sen har man ju avtal om det som vi säljer, vem som är transportör. Och trots att det är ett av våra största transportbolag så anställer de i sig utländsk kraft.
Jag påtalar för de svenska chaufförerna som jag lastar att jag ser gärna att de drar ett band om de inte kan låsa in det rejält.
Sen "våra" fasta polacker är är ju mer som våra kollegor =) Kört 2-3 ggr i veckan och endast till oss. Om alla chaufförer varit som de så hade allt varit 100%.
Vad de lastar på de bilarna du nämner har jag ingen aning om. Jag vet att de få tillfällen vi haft de hos oss så har det varit 2-3 pallar med typ 150kg per pall och de får ju ändå ta mellan 2-3
? Rkarlsson skrev:? Rkarlsson skrev:Allt jag bokar bokar jag via schenker. Det är alltid samma bilar och chaufförer som hämtar. Jag bokar alltså tungt gods och inte varor.
Sen har man ju avtal om det som vi säljer, vem som är transportör. Och trots att det är ett av våra största transportbolag så anställer de i sig utländsk kraft.
Jag påtalar för de svenska chaufförerna som jag lastar att jag ser gärna att de drar ett band om de inte kan låsa in det rejält.
Sen "våra" fasta polacker är är ju mer som våra kollegor =) Kört 2-3 ggr i veckan och endast till oss. Om alla chaufförer varit som de så hade allt varit 100%.
Vad de lastar på de bilarna du nämner har jag ingen aning om. Jag vet att de få tillfällen vi haft de hos oss så har det varit 2-3 pallar med typ 150kg per pall och de får ju ändå ta mellan 2-3 ton.
Har kört styckegods för just Schenker och vet vad det innebär.? Rkarlsson skrev:Allt jag bokar bokar jag via schenker. Det är alltid samma bilar och chaufförer som hämtar. Jag bokar alltså tungt gods och inte varor.
Sen har man ju avtal om det som vi säljer, vem som är transportör. Och trots att det är ett av våra största transportbolag så anställer de i sig utländsk kraft.
Jag påtalar för de svenska chaufförerna som jag lastar att jag ser gärna att de drar ett band om de inte kan låsa in det rejält.
Sen "våra" fasta polacker är är ju mer som våra kollegor =) Kört 2-3 ggr i veckan och endast till oss. Om alla chaufförer varit som de så hade allt varit 100%.
Vad de lastar på de bilarna du nämner har jag ingen aning om. Jag vet att de få tillfällen vi haft de hos oss så har det varit 2-3 pallar med typ 150kg per pall och de får ju ändå ta mellan 2-3 ton.
Att mixa en gigantisk jacuzzi, några fat kemikalier, lite stålrör, kanske en fyrhjuling, däck, glasrutor, paket, läkemedel och varför inte slänga på en rejäl vedkap på över tonnet när man ändå är igång, lägg sen på ytterligare en mix av precis vad som helst och man inser att det är betydligt svårare än att bara köra en typ av gods. Man får vara jävligt kreativ ibland..
Många av de kunder jag träffat har ibland påtalat min lastsäkring utan någon som helst insikt i hur min dag ser ut, de verkar tro att just de är min enda kund. Att lastsäkra 30-50 ggr om dagen med stopp 1-5 km mellan destinationerna är helt enkelt inte försvarbart ekonomiskt och funkar inte heller om man tänker följa lagar som e.x vägarbetstidslagen och lagen om kör o vilotider.
Man får vara kreativ, tänja lite på reglerna och använda sunt förnuft.
Nu snackar jag om 3,5-tonnarna, de får knappast ta 2-3 ton, runt 7-800 kilo är lastvikten på dem, (vissa går att lasta strax över tonnet om jag inte minns fel). En del har stoppats körandes på bl.a eltruckar med en övervikt på ca 400%! Vad händer vid en kollision med den?! Googla polsk lättlastare eller håll ögonen öppna nästa gång du befinner dig på E4, man ser överlasten med blotta ögat.? Rkarlsson skrev:Allt jag bokar bokar jag via schenker. Det är alltid samma bilar och chaufförer som hämtar. Jag bokar alltså tungt gods och inte varor.
Sen har man ju avtal om det som vi säljer, vem som är transportör. Och trots att det är ett av våra största transportbolag så anställer de i sig utländsk kraft.
Jag påtalar för de svenska chaufförerna som jag lastar att jag ser gärna att de drar ett band om de inte kan låsa in det rejält.
Sen "våra" fasta polacker är är ju mer som våra kollegor =) Kört 2-3 ggr i veckan och endast till oss. Om alla chaufförer varit som de så hade allt varit 100%.
Vad de lastar på de bilarna du nämner har jag ingen aning om. Jag vet att de få tillfällen vi haft de hos oss så har det varit 2-3 pallar med typ 150kg per pall och de får ju ändå ta mellan 2-3 ton.
Håller med, har inte träffat många svenska chaufförer som inte ägt ett headset. Utlänningar har däremot i vissa fall inte några regler i sina hemländer om förbud att köra med luren i näven och då tar de seden med sig hit.? Rkarlsson skrev:
Men det kvittar dock dessvärre, hur mycket du än försöker så är det du och endast du som kommer få böterna när du väl blir kollad. Det är fel på hela systemet, lastsäkring är vettigt, bokningarna som läggs in i fel runda är fel.Kim80 skrev:Har kört styckegods för just Schenker och vet vad det innebär.
Att mixa en gigantisk jacuzzi, några fat kemikalier, lite stålrör, kanske en fyrhjuling, däck, glasrutor, paket, läkemedel och varför inte slänga på en rejäl vedkap på över tonnet när man ändå är igång, lägg sen på ytterligare en mix av precis vad som helst och man inser att det är betydligt svårare än att bara köra en typ av gods. Man får vara jävligt kreativ ibland..
Många av de kunder jag träffat har ibland påtalat min lastsäkring utan någon som helst insikt i hur min dag ser ut, de verkar tro att just de är min enda kund. Att lastsäkra 30-50 ggr om dagen med stopp 1-5 km mellan destinationerna är helt enkelt inte försvarbart ekonomiskt och funkar inte heller om man tänker följa lagar som e.x vägarbetstidslagen och lagen om kör o vilotider.
Man får vara kreativ, tänja lite på reglerna och använda sunt förnuft.
Om det är bokningscentralens fel eller chaufförens fel att chauffören inte har en aning om godsets storlek ibland vet jag inte, men de få gånger vi bokar 6 meters gods så vet inte chauffören om det (troligen för de inte läser uppdragen?)
Jag trodde du menade lättlastare som i de som får lasta 3200kg, de liknar ju typ vw:s skåpbil som får lasta just 870 kilo. Men då menade du alltså en sådan.Kim80 skrev:Nu snackar jag om 3,5-tonnarna, de får knappast ta 2-3 ton, runt 7-800 kilo är lastvikten på dem, (vissa går att lasta strax över tonnet om jag inte minns fel). En del har stoppats körandes på bl.a eltruckar med en övervikt på ca 400%! Vad händer vid en kollision med den?! Googla polsk lättlastare eller håll ögonen öppna nästa gång du befinner dig på E4, man ser överlasten med blotta ögat.
De lättlastarna med alkov vi fått hos oss är just 3200 kilos lastvikt. =) Självklart lastar man inte truckar på "budbilar"
Där ska ju de svenska ha plus i kanten, alla svenskarna hos oss har headset. Faktiskt har våra fasta polacker det med.Kim80 skrev:
Det polacken har i sin volvo FH är även kamera. Vet inte om svenskarna kör med det nu för tiden ?
Om det vill sig illa så är det inte bara jag som torskar, även åkeriet kan bli synat och deras transporttillstånd kan även det ifrågasättas och återkallas, åkeriet ska ge chauffören möjlighet att följa lagen.? Rkarlsson skrev:Men det kvittar dock dessvärre, hur mycket du än försöker så är det du och endast du som kommer få böterna när du väl blir kollad. Det är fel på hela systemet, lastsäkring är vettigt, bokningarna som läggs in i fel runda är fel.
Om det är bokningscentralens fel eller chaufförens fel att chauffören inte har en aning om godsets storlek ibland vet jag inte, men de få gånger vi bokar 6 meters gods så vet inte chauffören om det (troligen för de inte läser uppdragen?)
Jag trodde du menade lättlastare som i de som får lasta 3200kg, de liknar ju typ vw:s skåpbil som får lasta just 870 kilo. Men då menade du alltså en sådan.
De lättlastarna med alkov vi fått hos oss är just 3200 kilos lastvikt. =) Självklart lastar man inte truckar på "budbilar"
Där ska ju de svenska ha plus i kanten, alla svenskarna hos oss har headset. Faktiskt har våra fasta polacker det med.
Det polacken har i sin volvo FH är även kamera. Vet inte om svenskarna kör med det nu för tiden ?
Och ska man vara riktigt anal och korrekt så tar det tid att göra rätt vilket sällan ens är möjligt när man kör styckegods då tiden inte finns.
De du beskriver (era kollegor från Polen) som bara kör åt er har uppenbarligen tiden.
Jag lämnade branschen och det här var en av anledningarna, jag ville helt enkelt inte ta onödiga risker, ha noll fritid och på det en usel lön i förhållande till arbetsinsats.
Det är lätt att sparka på chaufförerna utan att inse under vilka förhållanden de arbetar, och det finns säkert rötägg, men de flesta gör nog så gott de kan, det är åtminstone min bild av de jag mött under min tid på vägarna.
Usla förutsättningar gör ju också att det är en viss sorts människor som inte drar vidare utan stannar över tiden...😕
Det händer ju inget för att transportfacket är på åkarens sida, det är precis samma inom alla grenar på transport.Kim80 skrev:Om det vill sig illa så är det inte bara jag som torskar, även åkeriet kan bli synat och deras transporttillstånd kan även det ifrågasättas och återkallas, åkeriet ska ge chauffören möjlighet att följa lagen.
Och ska man vara riktigt anal och korrekt så tar det tid att göra rätt vilket sällan ens är möjligt när man kör styckegods då tiden inte finns.
De du beskriver (era kollegor från Polen) som bara kör åt er har uppenbarligen tiden.
Jag lämnade branschen och det här var en av anledningarna, jag ville helt enkelt inte ta onödiga risker, ha noll fritid och på det en usel lön i förhållande till arbetsinsats.
Det är lätt att sparka på chaufförerna utan att inse under vilka förhållanden de arbetar, och det finns säkert rötägg, men de flesta gör nog så gott de kan, det är åtminstone min bild av de jag mött under min tid på vägarna.
Körde själv färdtjänst och det var ju likadant där. Man fick ingen tid att kasta in gamlingarna i bilen och köra de.
Var ofta sen pga skånetrafiken som bokade uselt.
Men jag lämnade pga att vi körde 12-13 timmars pass utan rast och nästan alltid 5-6 dagar i veckan. Sen fick transport oss ett tag att gå ner på normaltid per månad, då fick man ut 12-13 tusen.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 253 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 253 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 253 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 253 inlägg
Jag menade så klart att öppna bakluckan för att kunna lasta in reglarna in i bilen.1 123abc skrev:
Du har nog missat att i den här tråden är det ganska mycket raljerande, ironi och skämt på någon som hamnat på bild. 😉