ama3282 ama3282 skrev:
Inte ett skräckexempel men man ser ganska ofta utlänka lastbilar av lite lättare modell med ett släp lastat bak på dragbilen. Är de när de kör tomt som de lastar upp vagnen på dragbilen eller finns det någon annan anledning.
Lastbil får väl köra 100 utan släp, 80 med? Räcker med c-kort isf CE. Dessutom kan man få med ett släp extra.
Men det är nog en förutsättning att det är tomt.
 
  • Ledsen
Marcus Lundqvist
  • Laddar…
ama3282 ama3282 skrev:
Inte ett skräckexempel men man ser ganska ofta utlänka lastbilar av lite lättare modell med ett släp lastat bak på dragbilen. Är de när de kör tomt som de lastar upp vagnen på dragbilen eller finns det någon annan anledning.
Kan kanske bero på att det ofta är "små" bilar och det kan vara en viss skilnad i bränsleförbrukning utan last om släpet är på bilen samt även om de kör tom på någån färja begövs endast biljett för bilen och inte släpet när det är last.
 
M Mellanbarn skrev:
Lastbil får väl köra 100 utan släp, 80 med? Räcker med c-kort isf CE. Dessutom kan man få med ett släp extra.
Men det är nog en förutsättning att det är tomt.
Nope. Lastbil får köra i 90 om den inte har släp och om den kör på motorväg eller motortrafikled.
Med släp får lastbil aldrig köra fortare än 80km/h oavsett om där sitter små skyltar bakpå som medger en högre hastighet.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
hsd
Gäller det för trailerdragare också
 
hsd hsd skrev:
Gäller det för trailerdragare också
Japp. Det är fortfarande lastbil med släp.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Änfå ligger de (nästan) slltid på 100 +
 
hsd hsd skrev:
Änfå ligger de (nästan) slltid på 100 +
Momsen... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Änfå ligger de (nästan) slltid på 100 +
Håller du alltid hastighetsbegränsningen?😉

Jag tycker det är dåligt av yrkeschaufförer att inte vara ett föredöme i trafiken men tyvärr är tidspressen från beställarna väldigt hög och det gör att många fuskar.

Jag har själv varit yrkesförare och försökte hålla mig på strax över 80 (ca 83 satte jag farthållaren på) till förtret för många av mina ”kollegor”.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
hsd
82-83 är väl på rätt sida då alla hastighetsmätare måste visa för mycket 😉

Och ja numera håller jag hastighetsbegränsningar, det är ju så att brått inte lönar sig
 
Redigerat:
RoTe
hsd hsd skrev:
82-83 är väl på rätt sida då alla hastighetsmätare måste visa för mycket 😉

Och ja numera håller jag hastighetsbegränsningar, det är ju så att brått inte lönar sig
Färdskrivare måste kalibreras vartannat år så dom är exakt! Skiljer bara pyttelite beroende på om däcket är nytt eller slitet.

Jag har också varit "yrkeskriminell" men slutade då polisen började jaga mina kollegor.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Håller du alltid hastighetsbegränsningen?😉

Jag tycker det är dåligt av yrkeschaufförer att inte vara ett föredöme i trafiken men tyvärr är tidspressen från beställarna väldigt hög och det gör att många fuskar.

Jag har själv varit yrkesförare och försökte hålla mig på strax över 80 (ca 83 satte jag farthållaren på) till förtret för många av mina ”kollegor”.
”Mina” 2 ekipage som jag spetsbyter mellan är spärrade i 83 och 85 på farthållaren, så brukar ligga i 82 och 83/84 för att inte gasa in i spärren.

Brukar hjälpa kollegor som stressar att köra om snabbare och sackar ner till runt 75 tillfälligt.
 
  • Gilla
Kirre2 och 2 till
  • Laddar…
Kim80
? Rkarlsson skrev:
Jag kopplar det som att båda chaffisarna är jubelidioter med lös last på sina flak. Plaströret är tungt nog att döda någon bakom.
Precis som blyet lär döda chaffisen vid en tvärnit när blyet åker rakt in i hytten.

Det är katastrof bland våra lastbilschaufförer, och de jag ser missköter sig mest är våra svenska chaffisar, specifikt styckegodsbilarna.

När utlänningar kör stål så är allt förstängt och surrat riktigt ordentligt, nästan lite irriterande bra då det tar tid att surra loss allt =)
När vissa svenska chaffisar kör så står stål och rör ofta löst på flaken.
Har man kört styckegods så vet man att det sällan finns någon tid att lastsäkra något vidare, dessutom är godset i många fall betydligt svårare att lastsäkra än om du kör en typ av gods. Dessutom, hur många stopp har en utländsk fjärrtransport vs en styckegodsbil?
Jag är medveten om att även de har det stressigt men det är även de "billiga utländska transporterna som pressat ner pris och tid för svenska åkare som även de tvingas mygla numera.
 
?
Kim80 Kim80 skrev:
Har man kört styckegods så vet man att det sällan finns någon tid att lastsäkra något vidare, dessutom är godset i många fall betydligt svårare att lastsäkra än om du kör en typ av gods. Dessutom, hur många stopp har en utländsk fjärrtransport vs en styckegodsbil?
Jag är medveten om att även de har det stressigt men det är även de "billiga utländska transporterna som pressat ner pris och tid för svenska åkare som även de tvingas mygla numera.
Om jag ställer en metallklump på 2400 kilo utan förstängning och chauffören skyller på stress.
Tror du det blir så bra då om han krockar och vårt gods ramlar av och i värsta fall tar livet av någon?

Vissa som kör stycke är duktiga på att planera, medans andra borde jobba för posten istället.
 
G
? Rkarlsson skrev:
Om jag ställer en metallklump på 2400 kilo utan förstängning och chauffören skyller på stress.
Tror du det blir så bra då om han krockar och vårt gods ramlar av och i värsta fall tar livet av någon?

Vissa som kör stycke är duktiga på att planera, medans andra borde jobba för posten istället.
Grus sprängsten och liknande verkar vara ok att inte förstänga på något sätt, alla fall i Sverige.
 
?
G OMathson skrev:
Grus sprängsten och liknande verkar vara ok att inte förstänga på något sätt, alla fall i Sverige.
Jag kan vara taskig, men grusbilar är så korkad konstruktion så det inte är klokt. Jag hatar de bilarna speciellt nylastade som dammar ner allt.

Finns ju fina överdrag som går att rulla på, borde vara lag på det =)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.