1 028 399 läst · 4 669 svar
1028k läst
4,7k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Medlem
· Funäsdalen
· 1 163 inlägg
Lastbil får väl köra 100 utan släp, 80 med? Räcker med c-kort isf CE. Dessutom kan man få med ett släp extra.ama3282 skrev:
Men det är nog en förutsättning att det är tomt.
Kan kanske bero på att det ofta är "små" bilar och det kan vara en viss skilnad i bränsleförbrukning utan last om släpet är på bilen samt även om de kör tom på någån färja begövs endast biljett för bilen och inte släpet när det är last.ama3282 skrev:
Nope. Lastbil får köra i 90 om den inte har släp och om den kör på motorväg eller motortrafikled.M Mellanbarn skrev:
Med släp får lastbil aldrig köra fortare än 80km/h oavsett om där sitter små skyltar bakpå som medger en högre hastighet.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 929 inlägg
Håller du alltid hastighetsbegränsningen?😉hsd skrev:
Jag tycker det är dåligt av yrkeschaufförer att inte vara ett föredöme i trafiken men tyvärr är tidspressen från beställarna väldigt hög och det gör att många fuskar.
Jag har själv varit yrkesförare och försökte hålla mig på strax över 80 (ca 83 satte jag farthållaren på) till förtret för många av mina ”kollegor”.
Färdskrivare måste kalibreras vartannat år så dom är exakt! Skiljer bara pyttelite beroende på om däcket är nytt eller slitet.hsd skrev:
Jag har också varit "yrkeskriminell" men slutade då polisen började jaga mina kollegor.
Medlem
· Stockholms län
· 546 inlägg
”Mina” 2 ekipage som jag spetsbyter mellan är spärrade i 83 och 85 på farthållaren, så brukar ligga i 82 och 83/84 för att inte gasa in i spärren.altaxis skrev:Håller du alltid hastighetsbegränsningen?😉
Jag tycker det är dåligt av yrkeschaufförer att inte vara ett föredöme i trafiken men tyvärr är tidspressen från beställarna väldigt hög och det gör att många fuskar.
Jag har själv varit yrkesförare och försökte hålla mig på strax över 80 (ca 83 satte jag farthållaren på) till förtret för många av mina ”kollegor”.
Brukar hjälpa kollegor som stressar att köra om snabbare och sackar ner till runt 75 tillfälligt.
Har man kört styckegods så vet man att det sällan finns någon tid att lastsäkra något vidare, dessutom är godset i många fall betydligt svårare att lastsäkra än om du kör en typ av gods. Dessutom, hur många stopp har en utländsk fjärrtransport vs en styckegodsbil?? Rkarlsson skrev:Jag kopplar det som att båda chaffisarna är jubelidioter med lös last på sina flak. Plaströret är tungt nog att döda någon bakom.
Precis som blyet lär döda chaffisen vid en tvärnit när blyet åker rakt in i hytten.
Det är katastrof bland våra lastbilschaufförer, och de jag ser missköter sig mest är våra svenska chaffisar, specifikt styckegodsbilarna.
När utlänningar kör stål så är allt förstängt och surrat riktigt ordentligt, nästan lite irriterande bra då det tar tid att surra loss allt =)
När vissa svenska chaffisar kör så står stål och rör ofta löst på flaken.
Jag är medveten om att även de har det stressigt men det är även de "billiga utländska transporterna som pressat ner pris och tid för svenska åkare som även de tvingas mygla numera.
Om jag ställer en metallklump på 2400 kilo utan förstängning och chauffören skyller på stress.Kim80 skrev:Har man kört styckegods så vet man att det sällan finns någon tid att lastsäkra något vidare, dessutom är godset i många fall betydligt svårare att lastsäkra än om du kör en typ av gods. Dessutom, hur många stopp har en utländsk fjärrtransport vs en styckegodsbil?
Jag är medveten om att även de har det stressigt men det är även de "billiga utländska transporterna som pressat ner pris och tid för svenska åkare som även de tvingas mygla numera.
Tror du det blir så bra då om han krockar och vårt gods ramlar av och i värsta fall tar livet av någon?
Vissa som kör stycke är duktiga på att planera, medans andra borde jobba för posten istället.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Grus sprängsten och liknande verkar vara ok att inte förstänga på något sätt, alla fall i Sverige.? Rkarlsson skrev:
Jag kan vara taskig, men grusbilar är så korkad konstruktion så det inte är klokt. Jag hatar de bilarna speciellt nylastade som dammar ner allt.G OMathson skrev:
Finns ju fina överdrag som går att rulla på, borde vara lag på det =)